jans

Alla inlägg den 4 juli 2022

Av Jan Sandström - 4 juli 2022 09:17

Måndag den 4/7


Igår blev en skapligt varm dag med sol, fast det blåste.


Vi åkte alla med Tomas i hans batteribil till Glassbonden där vi frossade i glass.

 


Skapligt mycket med folk så vi fick sitta runt ett litet bord men det funkade det också.

Efter glassen fick barnbarnen leka lite och köra traktor samt rida på häst.

Alltså liten tramptraktor och käpphäst.


Det blev en liten promenad nedför backen och ut på den gamla hängbron, där jag för övrigt kört bil några gånger då man fick det under förra seklet.


 


Tillbaks till stugan och det kanske funkar med batteribil för vi kom ända hem igen efter ett par mils körning.


Jag gjorde inte så mycket igår, sågade lite och gjorde en ny stolsits till min gamla skolstol. En bit plywood jag hade liggande ska få duga för den används mest som pall för att stå på.


Fika och så middag, Harry lite envis men kanske spå väg att bli sjuk för senare somnade han i stolen ute på altanen.

En liten stund fick han sova och var lite piggare efter det.


Senare på kvällen satt jag med min hemsida och gjorde ett tillägg om husvagnen och då jag monterade ventilgaller bakom kylskåpet.

MEN jag får inte bilderna att visas.

              Det är strul med domänen rengard.one för uppdateringar jag gör kan ta lång tid innan det visas.


Jag gick i alla fall isäng närmare halv ett och ingen ljudbok men öppet fönster och någon gång så kom Gunnar in och lade sig hos oss och först halv åtta blev det morgon.


Frukost här ute på frukostplatsen då det är nån sydvind och här är det någorlunda lä.

Nu kommer då solen över trädtopparna och det blir fort varmare.

Vi måste flytta den hr platsen lite mer åt häger så att solen när ned hit tidigare på morgonen. 


Idag måste jag börja lite försiktigt med förrådsbygget, kapa reglar och försöka få upp några st.


Men det ska bli en hyfsad dag så kanske blir det för varmt att jobba på eftermiddan.

Kanske följer jag med om Tomas ska ned till stan för att hämta ett viktigt brev han väntar på och då kan jag hämta ut min datormus som kommit till Preem och ta med några grejor hit.


Men jag måste ta itu med plastbåten och laga den men har inte gjort sådant tidigare men man lär sig väl om man prövar.

Som scouterna, "lörning by doing".   


Vi får se vad det blir idag, göra finns det nog av, bara att välja och komma till skott  


18.9° ute i skuggan mestadels sol men även moln som driver förbi och nån sydvästvind, rakt in över åkrarna här i stugan.

Väderstationen visar här Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-07-04 09:48:40

Temperatur: 20,1 °C
Lufttryck: 1014,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 3 m/s från S,
i byarna 4 m/s
Kyleffekt: 20,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 88,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
09:48
Temp - Max:
23,1 °C
Klockan:
13:17
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
04:03
Temp - Min:
13,4 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1015,4 hPa
Klockan:
01:33
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1014,3 hPa
Klockan:
09:26
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
01:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:01
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och morgonbilderna, tror inte det hindrar att folk kom med på ena stadsbilden.

 


Dom syns inte uppe på altanen.

         


Nu ska jag bläddra igenom tidningen och kanske kolla husvagnssidan om den fungerar.

  

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards