jans

Alla inlägg den 6 juli 2022

Av Jan Sandström - 6 juli 2022 08:59

Onsdag den 6/7


Igår regnade det men innan det fick jag, Inger och Harry upp resvirket till de två sista väggarna på förrådet.

Ganska snabbt och enkelt men ibland går det lite för fort.

 

Jag missade att vända reglarna till vänster så som de på högra väggen, tanken var ju att då tar de mindre plats när jag sätter upp snedstävorna på insidan.

 


Men så drog det här in från sydväst och jag hann plocka in verktyg och lägga över sågen innan...

 


Inger och Harry kollade över odlingarna och delar av gräsmattan är en blomsteräng. Så som det bör vara istället för en slätklippt steril gräsmatta.


 


Jag hann precis göra kaffe och så brakade det loss med en häfrig regnskur med hagel i.

Gunnar kröp in och gömde sig under soffan inne i hörnet på altanen.


 


Men lika fort som det började så slutade det och det bev bara 2 mm regn.

Men det blåste och tack vare det så torkade det upp ganska fort så jag kunde sätta dit de sista snedstävorna och så gjorde jag kväll i byggandet.

Jag får ju inte slite ut mig totalt, hade tillräckligt ont i kroppen och händerna efter skruvandet.


Det blev sitta ute på altanen med korsord och så kom Tomas, Sara och Alex hem efter en stadstur där de träffat en gammal kompis och tidigare dagbarn till oss.

Det var Pontus som nu bor i Singapore men är här hemma för att visa fru och barn var han växt upp.

Nu är de hemma för att hans mor Sigrid varit sjuk och tyvärr nu dött och av den anledningen blir vår resa ned till Örebro och begravning istället för Norrbotten dit vi i vintras planerade resan.

Men Norrbotten finns väl kvar till senare.


Jag hade ont igår kväll och kände mig alllt annat än kry men höll ut här och surfade på datorn tills det blev sängdags.

Gunnar kom in och var kurrsjuk och låg hos mig och så kom Inger isäng och det blev en till att gosa med för katten.


Senare gick han ut och kom in med.

 


Det som som nu var rester kvar av under sängen.

Han var väl hungrig och tog sig en nattmus.

Men det är inte trevligt att ligga och höra knastrandet när han äter men man får fantisera att det är en hårdbrödsmacka.

När han var klar ville han upp och kela igen men fick krypa ned till fotändan på sängen.


Jag har i alla fall sovit tungt och länge inatt.

Vaknade först vid 7 då Harry kom upp.


Nu sitter han här och ser barn-TV och jag bloggar efter att ha ätit frukost och läst tidningen ute men det blåste så kallt att jag gick in.


Idag ska jag inventera virket och se vad som finns kvar till takstolar och annat.

Kanske sätta upp tvärgående reglarna av 45x45

Förbereda och räkna ut takstolarna som jag tänkt sätta ihop på golvet.


Imorgon är det tänkt att vi ska in till stan fram och åter, vattna blommor och sådant och kanske köpa mer virke. OM det nu behövs.


Det var som sagt kallt ute, blåste en svag men kall västvind rakt in på altanen.

13.8° i skuggan och solen skiner men det är mest molnigt och blåser lite.

Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-07-06 09:38:43

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 1008,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 3 m/s från WSW,
i byarna 4 m/s
Kyleffekt: 12,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 91,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
09:36
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
11:25
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
03:24
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
04:08
Lufttryck - Max:
1009,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
11:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:29
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:30 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:09
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

          

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards