jans

Alla inlägg den 8 juli 2022

Av Jan Sandström - 8 juli 2022 07:52

Fredag den 8/7


Fast paradis, kanske men det är lite smolk i bägaren idag, eller mest igår.


Efter frukost m.m åkte tomas iväg in till stan där Sara redan var och nu skulle de två få en helt barnfri dag och kväll och natt.

Lite grin från barnbarnen när papp skulle åka men han kom väl inte mer än 500 meter så var de igång och lekte.

Fast det berodde kanske på deras otroliga farmor som kan ta de små och distrahera och roa dem.


En lunch på fil för mig och blodpudding till de små, Inger åt upp resterna som blev över fast fil lämnade jag ingenting av på tallriken.

Vi lastade bilen och åkte iväg till Kullar och Klang som ligger borta i Vännforsbäck, vägen mellan Rödåsel och Vännäsby.

Där blev det glass (Dajmstrut) och läsk på tetrapack och kaffe o te till oss och en kaka var.

 


Nyfikna barn kikar in överallt och bakom glaset hittade de något intressant.

 


Små kycklingar.

 


Vi drog oss hemåt men i Rödåsel släppte jag av de andra som skulle springa i skogen på Äventyrsbanan, den där vi gick med barnbarnet Emil för en tid sedan.

Nu släppte jag bara av dem och körde de 200 meter det är till Rödå Antik, det var så fruktansvärt med flugor i skogsgläntan där jag tänkt sova en stund att det inte gick att ha fönsterrutor nere.

Gick in på Antik och strosade runt en stund innan jag lånade toaletten.

Dom andra gjorde sådant innan vi lämnade K & K.


Fick SMS om att de ville ha taxi så jag körde tillbaks men fick varning att kolla däcktrycket.

Men bilen kändes bra så det var väl felmeddelande som vanligt.

Vi åkte tillbaks hit till stugan och när jag kollade däcken här hade vänster bak lite luft, nästan ingenting så jag pumpade det.

Vid kolla senare så hade det tappat ett kilo i tryck. Pumpade igen och så åt vi mat.


Däckkoll och pumpa, plockade fram däcklagningen som följer med bilen men av den instruktionslappen förstod jag inte mycket.

Jag har en sprayflaska med men den fick jag inte ut någonting ur.

Så kolla på nätet och ropade på HJÄLP till barnen och pratade lite med dem och så såg jag färdigt filmen jag började på tidigare en kväll.


Till bilen och lite luft men nu hade jag läst på så jag använde flaskan och kompressorn innan jag körde iväg några km på småvägarna här.

Kollade trycket som var bra men körd in lite till.


Dator och kaffe innan jag gick isäng med ljudboken fast mitt humör var i botten.

Men jag har sovit tungt inatt och klockan 7 var jag uppe.

Gick ut och sparkade på däcket som faktiskt verkade innehålla luft.


Men jag har ändå bestämt mig för att åka in till stan och byta till ett dubbfritt vinterdäck och så till däckverkstad som får kolla på det, OM det nu är någon öppen i semestertiderna.

Ska även förbi Biltema och köpa en saxdomkraft, däcklagning och lite annat, förbi Carstedts som servar min bil och höra hur jag gör med den där däcklagningen om jag måste köpa en ny, såg att den är ganska dyr på nätet, lika billigt att köpa ett nytt hjul att ha i reserv.


Löser det sig kan det bli släpvagnen med lite grejor tillbaks hit igen.

Så idag lär det inte heller bli något snickrande, det blev det inte heller igår då vi var ute och  rände då det inte regnade.

I morgon lär det regna ganska ordentligt.


Nu 13.3° men det blåste kallt då jag var ut så jag sitter inne på soffan, men solen skiner.

Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-07-08 08:18:45

Temperatur: 13,4 °C
Lufttryck: 1012,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 3 m/s från W,
i byarna 4 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 4,5 mm
Året: 92,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
08:18
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
16:39
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
04:19
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
01:01
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1004,2 hPa
Klockan:
04:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:34
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:21 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 44s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:29
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 23:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och sommarbilderna förutom tomten i stan där Tomas o Sara är.

       

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards