jans

Alla inlägg den 11 juli 2022

Av Jan Sandström - 11 juli 2022 08:44

Måndag den 11/7


Idag är det födelsedag och den första i ordningen i vår familj.

 

Det är Peter som är den fjärde sonen i ordningen som fyller 34 år idag.

 

Så ett stort 

 

från mor och far.








Men igår så gjorde vi en tur till Vindeln där vi först och direkt åkte ned till Forsen och köpte varsin glass i Kvarn.

Med den gick vi iväg ned till älven och tittade i det fina vädret.

 


Den här tallen ser ut att växa lite ostadigt idag när jorden blivit bortspolad av alla vårars höga vattenflöden.


 


Man kunde se rakt igenom rotsystemet. Men det sys dåligt på bilden.


 


Vi hittade två fina släta trädgrenar som legat i forsen en tid och blivit helt rensad från bark.


 


Vi tog fika på Hotell Forsen och jag ångrar att jag också tog en havrekaka från Hälsingfors.

Alltså inte Helsingfors i Finland utan byn efter E12 mot Lycksele. Jag tror inte det var den by som ligger vid Lycksele flygplats.

Det är skillnad på e och ä.


 


Det är högt vatten men inte väldigt högt vattenstånd.


 


Och några meter blev det i alla fall traskat fram och tillbaks där borta.


 


Den yngre familjen var ute på eget håll och när de kom hem så blev det middag som Inger lagat till ute på grillplatsen.

Åskan gick på håll och några gånger hördes lite muller och så såg vi en rund regnbåge men det blev dålig i mobilkameran.

Men mitt på bilden över granskogen blev det som en regnbågsboll och jag tror det berodde på att det regnade bara just där.


 


Det blev en skön kväll, för mig som inte behövde ta hand om barnbarnen som höll på att leka med vatten och jord, det blir liksom behov av ordentlig tvätt av sådant.


Satt ute hela kvällen och Gunnar var väldigt pigg och tog minst en mus han sprang in under altanen med, sedan sprang han som en hare ute på gräsmattan.
Jag har inte sett han så aktiv på väldigt länge, och så upptäckte jag att väderdatorn här stod still men den var helt sonika avstängd, kanske av klåfingriga små barn eller misstag av någon.

När jag startade den så funkade inte lösenordet för inloggning, jag som hade tagit bort det men måste förmodligen gjort något del då och inte lyckats.

I alla fall funkade inte pinkoden, lösenord jag provade eller inget lösen.

Jag var väldigt nära att slänga bort datorn men så provade jag ett gammalt lösenord jag inte använder längre och se då startade den.

Gick in och återställde till den gamla pinkoden men om det funkar nästa gång den jävlas vet jag inte nu.

Hamnade i alla fall i sängen med ljudboken och till slut somnade jag, på småtimmarna kom Gunnar in med kvällsvickning.

Men den lämnade han bara på golvet.


I övrigt har jag sovit tungt och straxt efter 7 steg jag upp.

Ute var det skapligt varmt och vindstilla så frukost här ute och nu är tidning läst, bara bloggen kvar och så några andra sidor att kolla.

Kanske blir det lite snickra idag men eljest kanske mest plocka ihop och städa undan då vi närmar oss hemresa.

Nu är de små liven uppe så slut på lugn och ro    


16.7°, sol och nästan vindstilla och det ser ut att bli en skapligt fin dag om det nu inte drar ihop till något åskväder.

 


Men det kan vara mysigt det också.


Väderstationen visar, OM nu datorn fungerar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-07-11 09:29:00

Temperatur: 17,5 °C
Lufttryck: 1017,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1 m/s från E,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 17,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 16,8 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 115,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
16:15
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
04:23
Temp - Min:
10,1 °C
Klockan:
03:55
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1016,0 hPa
Klockan:
00:36
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
01:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:42
Sol ned: 22:47
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:05 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 12s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:56
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 21:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och det gjorde den tydligen och så här är morgonbilderna.




        

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards