jans

Alla inlägg den 12 juli 2022

Av Jan Sandström - 12 juli 2022 07:50

Tisdag den 12/7


Igår en hemmadag här i stugan och peter fyllde år, men han och familjen befinner sig söderut hos Annas föräldrar så ingen tårta för oss.


 


Jag har ju plockat bort alla videoband som tas med till stan och i kväll kommer en kille och hämtar dem.

Två videospelare i en garderob och en under TVn i rummet där även en DVD-spelare plockades bort.

Kollade bakom min TV vilka anslutningar som finns och koppla in den förstärkare som stått här under flertalet år utan att ha varit inkopplad.

 


Problemet är att förstärkaren inte ha de anslutningar min TV har, men nu finns en lösning.
Ny förstärkare som jag tar upp från stan, den är inkopplad där och ärvd efter Erik, nu fick jag en lite bättre i arv efter Peter så det blir Peters hemma och Eriks hamnar här. Den här får jag väl se vad det blir av.


Vädret växlade från sol till mulet och de andra säger att dom hörde åskan men inget som registrerades i datorn. Men det kan ha varit högt upp mellan molnen och då är det inte alltid det registreras här nere på jorden.

 


Jag ska fixa nytt vatten utanför lillstugan. Jag drog ju ut vatten då vi grävde men jag tabbade mig och gjorde helt fel, skulle ha gjort en avstängning och inte bara en fördelare på vattenledningen.

Nu ska jag gå ut från toaletten och ut genom väggen där ett utkast hamnar eller så bara en kulventil och rör ut, ned och under stugan till bilplatsen.

Då kan jag stänga och tömma ledningen då det är frysrisk.

 


I övrigt lite småpyssel och jag har ont i höger axel och händerna.

Inte nöjd över det då jag trott och hoppats på att jag skulle ha fått upp mer på förrådsbyggen men har ändå fått upp ganska mycket under tiden här.


Och så badade de små i tunnan, Inger som stod utanför var nog lika blöt som om hon varit i vattnet.

Tomas och Sara hoppade i när barnbarnen var klara och kom upp till oss.


Middag och så blev det kväll för de andra, Harry slocknade direkt i soffan men Alex höll sig vaken längre innan de hamnade i sängen.

Senare så badade jag och Inger och när vi var klara rensade jag filtret och täckte över tunnan, igen för jag hade gjort det tidigare med alla gummistroppar då jag inte trodde det skulle bli mer bad.


En stund här ute på altanen innan det blev sängen för oss också och då var klockan över midnatt.

Jag har sovit gott med ett avbrott då vi fick gå upp.


Vaknade 6 av att Alex kissat i sängen men det tog Tomas hand om, jag låg kvar en liten stund innan det blev morgon för mig och jag gjorde frukost som jag ätit här ute på altanen.

Lite rått i luften, nästan höstkänning och så kom något stort och svart springande här ute.

Runt på tomten och så iväg över åkern mot hästhagen.

Så kom husse barfota i bara korta byxor efter vägen, någon gäst till någon granne vars hund rymt.

Men han kom tillbaks med hunden hållen i örat fast det var nog skaplig pli på jycken.

En setter eller retriver tror vi för Inger hade kommit ut.


Nu vaknar de andra allt eftersom och idag ska först de åka hemåt och vi ska plocka ihop lite mer och åka in till stan.


Jo jag fick SMS från Carstedts om att mitt däck är klart, man fick byta hela då skadan var på sidan påstod han så nu har jag nytt däck även på vänster bak, i våras fick jag ju byta mitt andra bakdäck.

Så idag bär det av hem igen, hämta däck, ordna med Ingers OKQ8-kort som inte fungerade, byta gasoltuben till husvagnen (fast jag har en ny oöppnad PK10 så ingen panik där då den räcker långt). lite att göra innan vi hänger på husvagnen för att åka på begravning och efter helgen börjar Inger jobba igen.


Idag ska det bli en solig varm dag med upp till 24° enligt yr.no och nu är det 14.9° i skuggan, nästan vindstilla och sol från en blå himmel.

Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-07-12 08:29:00

Temperatur: 18,2 °C
Lufttryck: 1019,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 1 m/s från SSW,
i byarna 2 m/s
Kyleffekt: 18,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 115,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
15:28
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
03:54
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
04:23
Lufttryck - Max:
1019,9 hPa
Klockan:
02:04
Lufttryck - Max:
1019,4 hPa
Klockan:
22:34
Lufttryck - Min:
1019,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1016,0 hPa
Klockan:
00:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:44
Sol ned: 22:45
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:01 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut.

       

 

  

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards