jans

Alla inlägg den 21 juli 2022

Av Jan Sandström - 21 juli 2022 09:15

Torsdag den 21/7


Igår blev en skapligt riktigt skön sommardag här i Umeå.

Skulle köpa underlagsplast till taken i stugan och funderade på hur jag skulle frakta den närmare 1,5 meter långa rullen på min MC.

Då fick jag den ljusa   att låna Anders packcykel som står här för tillfället.

Batteriet skulle vara fulladdat så dit med det och låsa upp.

Den var kul att cykla med men även lite riskabel vid skarpa svängar.

Kom fort till XL-bygg där jag fick tag på en rulle, men inte den jag skulle ha utan en bättre, och mycket dyrare.

Hem med den och så hojade jag iväg ned på stan där jag handlade lite på systemet.

 

Det blev just över en mil och mesta tiden var jag inne någonstans och cykeln parkerad. Därav den låga hastigheten för när jag cyklade gick det mellan 20 och 30 km/h.


Jag satt ganska mycket här ute på altanen men gick även över och pratade med grannen och pratade om resorna vi och de gjort.

Gick även in och grejade i husvagnen där jag bl.a monterade ett USB-uttag mitt fram under skåpet där radion sitter.

Det var lite obekvämt att ha sladden tvärs över vagnen när jag satt i hörnet och behövde ström.

    


Jag fick mess från dem som köpte förtältet och de var mycket nöjda, det saknades ett par stänger med det löstes med gardinstänger från köket deras.

Härligt att det kom till användning.

 


Inger kom hem från jobbet och i samma veva kom våra grannar Abrahamsson och lite senare svägerskan Margareta.

Det blev en trevlig kväll med mat och dryck, sill och öl för mig och de andra åt surströmming och drack öl/vatten och sådant.

Ingen nubbe här för det är inte gott.


Efter att ha stökat undan blev det sängen och jag har sovit gott, skapligt varmt ute så inatt har då jag inte märkt om Gunnar legat hos oss men tror inte det.


Upp klockan 7, duscha, frukost, läsa tidningen och kolla nätet, de sista sakerna här ute på altanen, duscha gjorde jag inne.

Bara i stugan vi har utedusch.


Idag måste jag ta mig tid och gå igenom foton från resan och få undan dem.


Gunnar har varit ute på en runda, bajsat under grannens buske och vässat klorna på deras pilträd. Sedan kom han hem och åt mat innan han lade sig på stolen här utmed mig.

 


Der är inte solklart idag utan disigt men fuktvarmt så jag blir inte förvånad om det kommer någon regnskur.

Åskvarningen för ikväll är dock bortplockad utan nu är de bara ett ev. regn på någon m.m


21.3° mot norr och vindstilla.

Riktigt skönt ute faktiskt och tänk om vi fått ha sånt här väder på resan vi gjorde, nä då blåste det, var kallt och regnade tidvis så det gick inte att sitta ute.

Däremot fick vi fint väder under begravningen och efteråt så att vi kunde gå ute i parken.

 

Idag blir det småpyssel och senare i kväll drar vi till stugan

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-07-21 09:45:15

Temperatur: 21,3 °C
Lufttryck: 1005,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 21,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 60,6 mm
Året: 132,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
22,0 °C
Klockan:
08:59
Högsta Temp:
22,9 °C
Klockan:
10:16
Lägsta Temp:
10,2 °C
Klockan:
03:16
Lägsta Temp:
9,3 °C
Klockan:
03:43
Högsta Lufttryck:
1008,8 hPa
Klockan:
00:01
Högsta Lufttryck:
1012,2 hPa
Klockan:
09:16
Lägsta Lufttryck:
1004,9 hPa
Klockan:
09:39
Lägsta Lufttryck:
1008,5 hPa
Klockan:
23:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:14
Sol ned: 22:14
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:00 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:21
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:01

och morgonbildern

         

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards