jans

Alla inlägg den 28 juli 2022

Av Jan Sandström - 28 juli 2022 08:10

Torsdag den 28/7


Igår gjorde jag någonting     

Först så ordnade jag upp månadens räkningar och det gick ihop den här gången också.


Lunch och så funderade jag på husvagnen, vid ösregn har det kommit in vatten i toalettens taklucka.
Så fram med verktyg och skruva loss invändigt, sedan försiktigt bända loss den yttre delen och jäklar vad butyltätningn satt/höll fast.


Men jag fick loss den och såg att det kanske fanns nått eller några ställen där det inte hade tätat riktigt, men svårt att se då jag drog loss luckan och tätningen satt fast antingen på luckan eller taket, mest på båda delarna.

Med stämjärn gick det att få bort det mesta från taket men jag ville inte heller skrapa för mycket, likadant var det på luckan som jag kunde sitta på altanen och arbeta med.


Jag gjorde kaffe och så kom Maria förbi och ville ha lite skruv så vi plockade ihop en burk med blandade träskruvar som hon tog med.


Tvättade rent och så till garaget för att hämta tuben jag visste fanns där, men nu blev jag fundersam, skulle det räcka eller...


Vädret var inte helt klart och kanske skulle det komma någon lättare skur så fram med nödlösningen vid takluckeproblem.

Ett paraply som man stoppar upp i öppningen och fäller ut, sedan hänger man en lämpligt tung sak i handtaget. Det blev två flaskor med toalettmedel, halvfulla enliters flaskor så ett kg ungefär.


Bilen till Biltema och enligt datorn skulle det finnas, men hyllan var tom så plan B.

Jula, kollade i mobilen men dom hade inte ens butyl i sortimentet.

Så jag körde till närmaste firma som var BW Fritid och där fick jag hjälp men dom hade bara svart, men det spelar ingen roll för det enda som syns är ju lite som kommer ut i kanten och på taket spelar det ju ingen roll.


Hem och så spruta dit, nu körde jag först en sträng på taket och sedan runt luckan och min första tub tog slut så jag fortsatte med svart, klämde dit och så skruvade jag insidan som sitter fast i den övre delen.
Inga skruvar i taket alltså utan allt kläms bara ihop.


Det såg då fint ut när jag plockade ihop verktyg och sedan blev det korsord på altanen och sova en liten stund.

Middag blev det också och jag värmde lax, kokade broccoli och så grönsallad men den åt jag inne medan jag såg lite på en serie.


Fredrik kom förbi och hämtade tre videospelare, en DVD och så en massa DVD-filmer.

Han fick allt och var glad över det, OM spelarna fungerar vet jag inte för jag testade inte men dom var då OK tidigare då jag sett över dem och använt några, två VCR har legat i en garderob.
Men dom kostade inte mer än resan till mig och var han bor har jag ingen aning om då vi hade kontakt via Facebook.


Vitt vin blev det till maten och lite mer på kvällen.

Såg på TV och kollade nätet, senare kom Inger hem efter en lång arbetsdag och efterfest ute på stan. Fast fest och fest.

Dom skulle ut och äta och det blev visst Eurasia, tror det är Kinamat dom har.

Gick isäng och lyssnade på musik i lurarna innan jag släckte och har sovit gott,
Vaknade och steg upp runt halv sju då Inger gick till jobbet.

Jag ska måla lite idag, bättra på lite på toaletten och så får jag se om jag vågar mig på att polera upp framrutan på husvagnen.
Det ska gå bra och bli fint enligt andra som gjort det och nu har jag både polermedel och maskin så jag kanske gör det.
Vädret är då bra för sådant så det inte är solsken och inte heller regn.


I eftermiddag åker vi upp till stugan med släpen och det jag köpt samt lite mer jag lagt dit och lite till kan rymmas där.

Nu lämnar Inger mig där och jag ska jobba lite på förrådet men Inger ska jobba med gamlingarna här i stan i helgen.
Jag får se om jag åker MC upp så är jag inte så fastlåst i stugan utan kan ta mig ut och smita ifrån jobbandet.

Men jag har ju Gunnar där så allt för långt kan jag ju inte åka.

Men det borde bli lite varmare för nu är det bara 13,6° utanför fönstret. lite blåst och mulet.

Småfåglarna har då livat vid kryddträdgården och dammen.


 

Väderstationen visar 11° i stugan och här Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-07-28 08:45:15

Temperatur: 14,1 °C
Lufttryck: 1005,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 22 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NNW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 14,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 74,4 mm
Året: 146,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
14,2 °C
Klockan:
08:40
Högsta Temp:
20,9 °C
Klockan:
15:05
Lägsta Temp:
9,9 °C
Klockan:
05:32
Lägsta Temp:
11,8 °C
Klockan:
23:43
Högsta Lufttryck:
1005,6 hPa
Klockan:
08:41
Högsta Lufttryck:
1001,2 hPa
Klockan:
23:52
Lägsta Lufttryck:
1001,0 hPa
Klockan:
00:06
Lägsta Lufttryck:
987,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:03
Sol upp: 03:36
Sol ned: 21:53
Skymning: 23:28
Dagsljus: 21:25 tim:min
Dag längd: 18:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 22:42

Den fungerar fortfarande i stugan och morgonbilderna är så här.

       

Jag har ju den här kameran på en gammal surfplatta och tidigare var en ekorre där och skuttade omkring, men haren har jag inte sett.

 




Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards