jans

Direktlänk till inlägg 1 juli 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 1 juli 2023 08:35

Lördag och den 1/7


Igår var en skön dag, inte så väldigt hett utan mer normal varm sommardag.

Så jobb jobb jobb.

Skulle montera ventilationsröret men gick bet, hade ingen förlängare till hålsågen.

Nu skulle den ju inte vara lika lång som röret men 30 cm som de är skulle räcka fast jag kunde ju ha gjort som tidigare borrat från två håll.

Först en långborr igenom golv och trossbotten och så såga, men det iddes jag inte.


Så här ser i alla fall röret ut med fläkten fastsatt längst upp.

   


Jag fick även till regnvattentunnan så nu kan det komma regn men inte idag vilket du förstår när jag skriver längre ned.

 


Regn in om jag vill ha det i tunnan, eljest fäller jag upp utkastet och det rinner rakt ned.

När tunnan blir full rinner det tillbaks i stupröret och vidare ut i slänten.

Det fungerade på Västerslätt i Umeå så det bör fungera här också.


 


Det blev fortsätta plocka bland grejor här och där och bära från där till här och tvärtom.


Lyfte upp husvagnen och tog bort ena hjulet för att kolla en grej, men hittade inget direkt fel så tillbaks med allt och så flyttade jag vagnen till sin plats.

Passade på att såga till två skivor som däckskydd.


Men även tid för kaffe och bara sitta på altanen.

Inger målade i carporten och blev vän med svalorna, eller de är inte så rädda för oss.

Nu är förrådet i stort sett klart men jag måste leta getingbo uppe vid nocken men vi ser inget och inga getingar inne i förrådet.


Kvällen blev fin men jag satt som vanligt här inne och vid datorn, Inger satt ute med Gunnar och i vindeln var det klart väder.

  


Svalorna bygger och bygger men än inga ägg och jag ska försöka flytta kameran lite närmare.

   


Det blev kväll som det brukar bli, inget regn eller åska under dagen och jag orkade inte läsa något.

Har sovit ganska gott och Gunnar har varit inne hos oss i sängen och velat bli kliad.

Men det märks att han är gammal med sina 16 år.


Upp klockan 7, morgonrutiner plus idag vilket är med duschning.

Frukost och tidning läst och idag har vi tänkt ut en sväng på hojen, jag måste till Vindeln och hämta mitt visitkortsfodral.

Då passar vi på att köpa lite från salladsbuffen på ICA och så åker vi och äter någonstans.


Det ska inte bli så hett och varmt idag men regn kanske vi inte klarar oss undan, vi får se hur det blir idag.


Men nu 15,9° utanför fönstret och väderstationen visar första dagen i juli 17,4° och 1,0--2,7 m/s från nordost.


Morgonbilderna ser ut så här.


Fick just SMS från mäklaren Helen om att hon fått ett bud på huset, men det är så löjligt lågt att det inte ens är tänkbart.


              


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 2 juli 08:47

Tisdag den 2/7   Idag blir det    och  till systerdotter Monika och vännen Gösta som båda blir ett år äldre idag.   och på var sitt håll i landet.   Men igår åkte vi till stan då Inger hade tid hos tandläkaren och så besiktning av bi...

Av Jan Sandström - Måndag 1 juli 08:19

Måndag den 1/7 Ny månad, nya utmaningar, mer jobb.   Men igår slet jag med att först plocka ut allt, det sista som var kvar i förrådet och sedan lade jag golvet, det blev väl sisådär. Efter det blev det skivor på sista väggen, och den blev vä...

Av Jan Sandström - Söndag 30 juni 07:09

Söndag den 30/6   Igår åkte Tomas och Alex till stan för att träffa syskon och vänner. Då passade vi på att åka till Kullar & Klang där vi åt och fikade, samtidigt.         En rulle med renkött, en liten tårtbit och så kaffe.   Vi...

Av Jan Sandström - Lördag 29 juni 07:00

Lördag den 29/6   Igår blev en produktiv och bra dag som jag är jättenöjd med. Först rensade jag skräpbrädor från spik. Sedan fixades vägen till, vattna i omgångar och så hyvla och salta och hyvla.           Så kom Peter och Erik d...

Av Jan Sandström - Fredag 28 juni 07:46

Fredag den 28/6   Igår så ordnade jag månadens räkningar innan jag följde med Tomas in till stan = Umeå Där hämtade vi upp Erik och så åkte vi till Biltema där jag handlade lite till förrådet, ned till Haga för att äta och det blev goda hamburg...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards