jans

Alla inlägg den 4 juni 2023

Av Jan Sandström - 4 juni 2023 08:58

Söndag den 4/6


Igår lastade vi lite i bilen och åkte in till stan, alltså Vindeln, packade ut och så gick vi iväg in till vårmarknaden men inget fint vårväder direkt.

Småregn och mer regn men det fanns butiker och stånd med tak att ta skydd under.

Kassarna fylldes med div. plantor och smått.

Sedan blev det en burgara innan vi tittade in på nya fiket som ligger utmed systembolaget men fullt med folk så inget fika, däremot köpte jag några öl.


Till lägenheten där vi gjorde kaffe och så började vi stöka om och till.

Flyttade kartonger i kontoret/gästrummet och började montera en våningssäng men det slutade med att det fattades några skruvar.
Måsta ha ramlat bort någonstans men inga problem.

Jag har skruv så vi åkte hem till stugan.


Bilen jäklas för inte var det +25° ute då regnet öste ned så vi satt kvar i bilen en stund och lekte med inställningar, hittade systemåterställning som jag klickade på men saknade CD, i alla fall gjorde den något så att allt blev svart.


Till slut startade den och jag fick lägga in mobilen igen och ändra inställningar men fortfarande fel temperatur.

Ska mejla Ford om problemet. Men ska se om jag får upp högra backspegeln där tempsensorn sitter och se, det lär finnas några kontakter.


Inger gjorde eld under grytan till bad och jag tog mig an potatislandet när det inte regnade.

Letade skruvar men inte lätt när allt är flyttat hit och jag inte kommer ihåg var jag ställt saker.

Men hittade till slut en mjölkförpackning.

 

Men rör hittade jag inte fast det finns några någonstans.


Inger lagade mat och till slut skulle det bli bad, 40° i vattnet sa termometern så Inger gick ut och sedan jag, men hon klagade på värmen och bad mig lägga i mer ved.

Av någon anledning hade pumpen stannat så varmt vid ytan och kallt under.

Det var bara ungefär 33° i vattnet men varför pumpen stannade av och till vet jag inte, får felsöka men jag lade in en fjärrkontroll till pumpen igår och nu har jag avaktiverat den. Men jag tror inte den orsakade problemet, snarare något annat och i värsta fall håller pumpen på att gå sönder. Men den är ju gammal nu.

Fick lete lite i datorn men 2012 köpte vi gamla tunnan och året därpå monterade jag nytt sandfilter så det är 10 år nu och har snurrat på en hel del.


I alla fall blev det ett inte så varmt bad men en varm dusch och lite TV med efterrätt te och kaffe när vi kom in och sedan var klockan midnatt så det blev sängen.


Har faktiskt sovit skapligt och vaknade halv åtta.

Morgon och solen skiner.


Idag har vi tänkt ta hojen och åka till Hällnäs, en bit norr om Vindeln där det man firar järnvägsstationen som blivit 130 år och renoverad.

Festlighet och ånglok men där har vi ingen biljett men vi kan ju åka och titta nu när vi är Vindelnbor.


Sedan blir det en ledigdag även idag, kanske stannar vi i lägenheten och skruvar ihop sängen eller så något annat.


Solen skiner och 12,9° i skuggan.

Väderstationen visar 15,3° och 2,7 m/s västlig vind.


Morgonbilderna ser ut så här och visst blev landet fint efter fräsningen.

Men det är jobbigt att köra den.

 

       


Jag fick igång kameran igår, den satt i fel uttag så när jag stängde och startade om så gjorde den inte det då den hade ständig ström.

   

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards