jans

Alla inlägg den 5 juni 2023

Av Jan Sandström - 5 juni 2023 08:48

Måndag den 5/6


Igår gränslade vi hojen och åkte till Hällnäs, men 12° är lite svalt och jag hade bara mina MC-jeans och tunnare handskar.

Dessutom lite lätt regnstänk men det var inte så farligt.

Det var ju järnvägsstationen som firade 130 år

 

Men solen sken och det blåste en aning och först gick vi upp på våning 2 och 3 där det är utställning om stationen, Hällnäs och Hällnäs sanatorium.


Sedan kom tåget.

     


Det blev mycket folk på perrongen då ångloket kom och kaféet tömdes så då gick vi in och köpte smörgås, te och kaffe.

När folk kom in, nä vi var inte ensamma där tidigare utan nu blev det fler och man ställde i ordning högtalare så då gick vi ut.

Inger tittade på blommor och jag gick till min MC för att få ordning på interkomen och kontakt mellan mobil och hjälm.


Då åkte tåget igen men solen sken på mig så jag fotade i blindo och seg kamera tog kortet lite för sent. Det var öppet åt höger.

 


Det var skönare att åka hem och 2-4° varmare gör skillnad, en grad känns även på en MC.

Erik hade ringt och funderat på att åka upp till stugan men då vi inte var hemma fick det vara.


Väl hemma blev det kaffe och en äggmacka, den vi köpte var lite mager i magen.

Sågade och gjorde tre underdelar till Ingers pallkragar så nu har hon 7 st att odla i.

Jo jag gör en ram av vanligt virke som ligger mot marken och den kan få ruttna upp med tiden och blir billigare än pallkragen.

Skulle lika gärna kunna göra hela lådan men nu blir det så här.


Hojen på centralstödet framför förrådet och jag kollade olja, kylarvätska och så rev jag allt runt styret och instrumenten.

Plockade bort sladdar till GPSer och mobil, jag har tidigare haft två GPS men den lilla blev pensionerad för några år sedan.

Och jag gjorde bort mig i vintras så jag sålde tre GPS i ett paket, varför jag sålde den större vet jag inte för den hade jag hu på hojen även om den var gammal.

Nu står jag utan men har en till som jag ska försöka ordna fäste till, frågan är bara VAR jag ska sätta den?

Det lutar åt mitt fram mellan styret.

Skruvade ihop och körde undan till parkeringen.


Eld under grytan för kvällsbad och så lite koll och plock bland grejor.

Nu har vi lagt ut huset till försäljning, igen.

Samma mäklare, Helen på Boporten men ny sida och nya bilder och nytt pris.

 

Besöksstatistiken for då upp i höjd igen med 824 st som kollade in annonsen igår. 171 st nu på morgonen så tusan om ingen ska nappa på huset som nu har priset 3 395 000 kr Extrapris just nu.


Det blev middag och sedan var det faktiskt varmt i tunnan så Inger blev nöjd men jag fick gå in efter ett tag.

Jag tål bara inte för varmt vatten, det stiger åt huvudet och jag börjar må illa men nu klev jag upp i tid.


Kaffe, efterrätt och ett glas rött för mig då vi såg lite TV från SVTplay.


Jag gick isäng och läste lite och Gunnar låg mellan mina ben.
Hade värk i händer och höger axel men fått sova gott.

Vaknade vi sextiden men somnade om till närmare åtta.


Idag stök och bök bland grejor och kanske kommer Erik upp, då kanske vi kan flytta frukostplatsen så att den står mer i solen under stora granen.

Jobb finns och jobba blir det om vi ska få ledigt någon gång.


Men nu är det bättre väder i intågande och nu skiner solen, men än bara 11,4° här i skuggan.

Väderstationen visar 12,9° och 4,1 m/s från NNO

Inger försökte sitta ute med frukosten men hon kom in igen.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

 


Jag måste rikta om den här kameran lite åt vänster tror jag, eller den kanske är bra som den är.

Tanken är att visa framsidan där vi ska lägga en trall nedanför fasaden.

          

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards