jans

Alla inlägg den 7 juni 2023

Av Jan Sandström - 7 juni 2023 09:11

Onsdag den 7/6


Idag har min svägerska Ia blivit ett år äldre så då blir det 

 

till henne.


Men igår var det vår nationaldag och marknad i Överrödå dit vi åkte, ja vi tog faktiskt bilen.

Mycket folk men inte så många stånd som det brukar vara så lite besviken blev jag.

Men vi köpte gofika och lyssnade på bra musik från Pacemakerz


Det blev handlat några småsaker av Virrhönan, jo hon kallar sig så Ulrica.

Och mjukkaka förståss nybakad i bagarstugan.

 

 

Men vi åkte hem igen de 4 km det var och här blev det kaffe och mjukkakemacka. 

Sedan jobba, rätade upp bedstapeln som lutade så nu lutar den åt andra hållet men det gär mindre skada för där står bara bilen och inte Ingers odlingskragar.

 

Till slut gav jag upp flyttandet av grejor i bilporten och gick in.

DÅ kom han, dyngspridaren.

     

Så det doftade sommar och natur.

Men torr gödsel sprider inte så mycket lukt, jo men inte så länge, den försvinner ganska fort.

Då är det värre när de sprutar ut blött på åkrarna och värst är ändå svindynga.

 

Men bor man på landet så är det så här och underbart att de har jordbruket igång.

Fast jag skulle gärna ha kossor eller får eller andra djur i närheten, bara det inte är huggormar för dem tål jag inte.

 

Jag ordnade med middan som vi åt till lite TV från Island och Norge.

Sedan datorkoll innan jag släckte och gick isäng med Gunnar mellan benen.

 

Vaknade vid 2-tiden av värk i händer, axel och knä, men upp och kissa och så smörja, sedan sov jag ganska gott.

 

Upp först vid åtta, duscha och frukost men tidningen skrollar jag igenom senare.

Först blogga och sedan klä på mig. Tomas ringde och pratade en stund och det är oftast trevligt.

 

Idag ska vi ned till Ia och Hans-Göran, tror det blir det men i eftermiddag får vi besök långtbortifrån.

Vår vän Lennart med sambo (tror hon följer med) har lovat att hälsa på oss här. Hans tidigare fru Linnéa dog för några år sedan och hon var barndomsvän till Inger.

Men så är livet speciellt när vi blir äldre, inget vi kan göra något åt men roligt att de kommer hit, det ser jag fram emot. 

 

Kanske blir det lite tid över och då ska jag se om jag kan montera en GPS på min MC.

Jag hittade ju igen strömadaptern till den, två till och med, en låg där jag lade GPSn här på sängen bakom mig och en låg på köksbordet.

Jag är övertygad om att det är någon hustomte som gömt och sedan plockat fram dem.

Eljest har jag tomtar på loftet som man säger.


Solen skiner och nu verkar det som att det ska börja bli lite varmare väder.

11,4° ute i skuggan och väderstationen 11,0°, att det är varmare på norrsidan beror nog på att solen lyst på den husväggen under morgonen. Så är det här uppe i norr (Vindeln, Umeå) då solen snart är uppe nästan hela natten. Vi bor ju ändå lite nedanför polcirkeln.

Den här bilden tog jag halv tolv i natt via kameran i Vindeln.

 


4,1 m/s västlig vind men är det bara varmt gör det inget.


Morgonbilderna ser ut så här

          

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards