jans

Alla inlägg den 11 juni 2023

Av Jan Sandström - 11 juni 2023 08:38

Söndag den 11/6


Igår, packade vi färdigt släpvagnen och bilen, så åkte vi mot Vindeln.

Men när vi kom till återvinningen var bommen nere och stängt.

Enligt webbsidan så skulle de ha öppet men på tavlan stod det att det var stängt udda veckor.

Så backa ut och vända och fortsätta in till Vindeln.

Där lyckades jag med vissa besvär skruva ihop det sista på våningssängen så att nu sitter den ihop, senare bar vi in madrasserna.

Inger cyklade iväg och handlade tidigare.


Distansklossarna under soffan blev bra så nu kan man inte knuffa in den mot väggen och krossa el och datauttagen.

Fika och så upp till grannen som fick kattgodis, Gunnar tyckte inte om det och de har två katter som kanske inte är så kräsna.

Barnen fick lite leksaker och spel som vi hade över., som tack blir vi bjudna på fika nästa vecka.


Hem till Rengård och lasta ut madrasser, jo vi tog hem två st efter att ha lagt in två.

Sängen var ju bara 80 cm bred och de vi först tog dit var 90 cm.

Så nu har vi de bredare här och kan byta ut i översängarna här i stugan.


Ute på åkern körde bonden så det rök.
Nu var det flera traktorer på gång, en körde gödsel längre bort och en sådde här utmed oss.

     


Senare körde han på stora åkern och sydlig vind fick dammet att driva rakt mot oss, jag satt i gäststugan och försökte läsa.

     


Tjällossning efter vägen och traktorer som kör fram och åter men jag missade att fota när det var som högst.

 


Det sköt säkert upp 30-50 cm som en vulkan men en traktor hade kört rakt över och tryckt till det lösa, det brukar jag göra med bilen men nu var det för mycket och på sidan har vägen gett vika med hjulspår och högt i mitten.

 

De är lite dåliga på att underhålla vägen och sladdar helt fel då de inte kör ut på kanten utan bara i mitten så att allt blir som ett dike med kanter som sticker upp.

Då kan inget vatten rinna ut utan stannar kvar på vägen och rinner längst efter den istället för ned i dikena.

Nu ligger el på ena sidan och fiber på den andra så... ja inte mitt problem, får byta bil till en högre och med fyrhjulsdrift.



Lasta in lite verktyg och så åkte vi mot Vännäsby där jag skulle kolla på gräsklipparen och.

ja/nä   , måste ringa henne eller om hon läser bloggen så missade jag kanske att trycka tillbaks tändhatten på tändstiftet. Då blir den svårstartad.

Jag lossade ju den då jag skruvade loss kniven, det måste man göra så att man inte råkar starta motorn medan man skruvar.


I alla fall såg kniven ganska bra ut även om den var lite slö så jag slipade den och skruvade tillbaks, men glömde som sagt tändhatten efter att ha letat en tändstiftsnyckel för att lossa och titta på det.

Nåja det ordnar sig.


Mat och titta på lite annat innan efterrätt och så pratade tjejerna men till slut så var klockan mycket och vi åkte hit hem igen efter en trevlig kväll.

Här blev vi emottagna av Gunnar och lite senare blev det sängen efter smärtlindring, Alvedon och Voltaren, fast ersättningar till det.


Men jag måste få bilen fixad, det funkar inte med värmen i den, visade +23° ute vid 21-tiden men det var bara runt 10 och det blåste bara kalluft från luftintagen fast jag stängt av AC.

Paracetamol och Diclofenac är billigare, men svårare att stava till.  


Jag har i alla fall sovit ganska bra och halv åtta blev det morgon.

Idag, då ska det bli varmt med de 23° bilen visade igår, så idag kommer den att visa +35° nånting.

Jag fick ju inte upp backspegeln men det lutar åt att lämna in och betala dyrt.


Idag vilodag men vila får jag nog inte göra, det ska städas undan och grejas på.

Värmen stiger fort, +10° när jag steg upp och nu visar den 17,5° och väderstationen visar 17,4° och vind 4,8 m/s från sydväst.


Morgonbilderna visar

            

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards