jans

Alla inlägg den 16 juni 2023

Av Jan Sandström - 16 juni 2023 20:17

Man hade lika många visningar på försäljningen av västerslätt.

Av Jan Sandström - 16 juni 2023 19:51

...såklart att ge sig på det man inte klarar av.
Klia Gunnar i mitt knä går fint.

Av Jan Sandström - 16 juni 2023 19:48

Skruvade loss klippaggregatet med visst besvär. Svetsade en fjäder och slipade kniven.
Monterade tillbaka klippen med ännu större besvär, förlåt Peter och Anna om Emil lärt sig en massa "fula" ord.
Men fick tillbaks det, tror jag då och gav mig på slangmontering i bakdäck.

Gick fint, nåja jag fick loss ena sidan och bort med ventilen.
Till slut in mer slangen som såklart hamnade fel.

Då gav jag upp och duschade ute.
Middag ute och tröstar mig med ett par glas rött.

Man skulle bara katt.

Av Jan Sandström - 16 juni 2023 09:19

Fredag den 16/6


Idag blir det

 

till min vän Ulf som blivit ett år äldre.

 

Det blev alltså fel Ulf Johansson jag grattade

tidigare i morse.  

Jag får skylla på värmen.


Men igår då, jo då kvistade vi iväg ned till stan men fick vända när vi kom ned till stora vägen så 3 km tillbaks och så tillbaks igen, 6 km extra på en torr dammig grusväg med tjälskott.

Så bilen blev inte direkt renare.


Men till stan och först BYGGmax, sedan huset på Vallmovägen som ingen har råd att köpa men nu har mäklaren Helen på Boporten lagt in en visning igen, måndag den 26/6 klockan 17--18 visar hon huset.


Efter huset då jag rensade ett avlopp och kissat så blev det Jula, Myrorna, OKQ8 och så Biltema.

Men lång kö till korven så vi åkte över, tvärs över Umeå till IKEA där vi åt mat och handlade lite och så tittade vi på skor till mig men klockan gick och tvärs över Umeå tillbaks till Marieberg (utmed Biltema) där vi hämtade upp Emil och en massa grejor.

Jag hade glömt cykelhållaren men tänkte att den lilla ryms inne i bilen, bara det att grabben växer så det knakar och det har cykeln också gjort.

Men jag fick in den till slut med nedfällda baksäten förutom Emils plats.

Nu direkt hem till Rengård och stugan där vi bor sedan två månader tillbaks.


Här blev det livat med Emil och ett gevär som sprutade vatten och jag sprutade med högtryckstvätten.

Nu fick vi bort typ 100 kg damm och jord från bilen så att den då såg lite bättre ut.


Sedan svetsade jag ihop en fjäder till klippaggregatet och jag tror jag lyckades med det, skruvade fast den och så vända på allt.

Lossade kniven och slipade upp den lite och skruvade fast den igen, sedan fick jag nog och det blev middag.


Våfflor med jordgubbar och grädde ute på altanen.

     


Sedan är det någon som är ute på vägen.

   
Det ÄR sommar, först sill och potatis, dock inte färskpären, duscha utomhus och så våfflor med jordgubbar och grädde.


Lite koll i datorn och Emil såg på TV.

Sedan gick han och farmor till gäststugan där de sover och jag hade kört lite kyla där.


Ser att jag måste ordna kyl i varmförrådet där det är lite för varmt fast än ingen panik då det inte varit över 22,1°.

Men jag har klurat ut en lösning och det är utsugsfläkt med fjärrstyrning och tilluften tas genom golvet där det nu bara är 10°

Ett avloppsrör som leder up och kanske ända upp till taket där min NAS står och ger värme.

Vi kan ju spola mer vatten också då inkommande ledning går in där och vattnet håller väl inte mer än 3-5° nu på sommaren men varmvattenberedaren sitter även där och...

Framtida problem som jag kanske slipper om nått år eller tre om/då vi bygger om.


Jag gick ensam isäng och läste lite, hade värk men somnade, har vaknat några gånger och även haft ont ett öra.

Men totalt har jag nog sovit ganska gott och vaknade först vid 6 men låg kvar fram emot åtta då Emil kom inrusande för toabesök.


Idag blir det en tur in till Vindeln, handla och jag ska hämta ut paket på ICA, slangarna till däcken på gräsklippartraktorn.

Sedan blir det väl jobb som vanligt.


Varmt ser det också ut att kunna bli, just nu snart tio har vi 21,8° utanför fönstret och väderstationen visar 21,5° och 2--3,7 m/s från sydost.


Morgonbilderna ser ut så här.

            

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards