jans

Alla inlägg den 23 juni 2023

Av Jan Sandström - 23 juni 2023 08:54

Midsommarafton och fredag den 23/6


Igår, lite småpyssel innan vi åkte iväg till Vindeln där vi handlade mat och lite annat.

Vattnade blommor och hämtade/lämnade grejor i lägenheten.

Tillbaks till ICA för att köpa mer Inger glömt eller trodde sig ha i frysen.

Tillbaks till lägenheten för att jag glömde lite kläder jag lagt fram.


Så hem till stugan igen och vi fick regn, nåja kanske 20 droppar på rutan.

Lunch, fil med tillbehör som vanligt för mig.


Plockade lite bland grejor och så spolade jag av bilen och letade letade letade efter en hink och plastlåda med biltvättgrejor.

Nåja de ligger väl någonstans så jag fyllde en spruta och körde på bilschampo med tryckluften.

Det fick ligga kvar en stund för det kom regn och vi fikade


Men skönt med regn som behövs för växterna.

Sedan spola av det sista på bilen så nu är den skapligt ren tills vi kör ut på vägen igen.


Vi satt ute men det kändes kallt och till slut gick jag in ett tag och plockade här inne.

Middag som vi åt ute i omgångar då Inger fick telefon så jag hann äta innan hon kom ut.

Då gick jag in.


Trassel med mejlen har jag för mina mejl går inte iväg som de ska, de bara försvinner och jag får inget meddelande om vad som händer eller inte händer.

Så tills vidare får jag använda gmail så länge men jag kan ta emot på rengard.one

Det får bli en nöt som barnen får knäcka.


Jag har nu bundit elpriset hos Vattenfall på tre år så nu kan jag sova lugnt i vinter.


Nätter skulle jag förresten behöva, ekorrarna är hungriga och nu är snart solrosfröna slut de också.

Jag satt i soffan igår och såg program om universum på svtplay innan det blev sängdags.


Kallt ute med 13--14° men varmt inne och jag har svettats inatt. Tills jag gick ut och hämtade en tunn filt/pläd som jag hade som täcke.

Då sov jag skapligt gott men har haft värk och den kom igår eftermiddag då det började värka i tårna.

Kan vara vädret som jag känner av.


Vaknade i alla fall runt sex men låg kvar ett tag innan det blev toa och dusch och jag hörde vatten skvala, det burkar göra det när man duschar men det här var annorlunda.

Det REGNADE ute och hängrännan tog inte emot så det rann över.

Måste kolla vad som täpper till senare idag.

Men skönt och vi fick 3 m.m igår och 13,9 mm idag så 18,9 m.m sista 24 timmarna

Bra att det började lite smått och sedan mer men vi skulle behöva ännu mer regn, 40-50 m.m under ett helt dygn.


Men idag ska det bli uppehåll och skapligt med sol enligt prognoser och vi får besök av barn och barnbarn idag, ska ut och fira någonstans, troligen runt Vindeln men det håller Inger i, jag bara följer med.


Vi har redan fått hit midsommarfirare. tre par grus-grus. Alltså tranor ute på åkern.

Först ett par här utmed badtunnan och sedan två par till som anslöt lite längre bort.

     


Nu säger barn att de kommer runt lunchtid och det passar mig bra.

Nu 13,7° utanför fönstret mot norr och väderstationen visar 13,2° och 0,7--2,0° från ostnordost.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

       


Jag kom ihåg att justera kameran när vi var in till lägenheten.

   

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards