jans

Alla inlägg den 28 juni 2023

Av Jan Sandström - 28 juni 2023 18:12

Nu har jag satt upp en kamera som visar svalboet, egentligen skulle jag velat ha den närmare men ville inte störa hon så mycket.
 
Ska bli kul och se vad som händer där och så får jag inte ställa min MC mitt under     

Av Jan Sandström - 28 juni 2023 08:48

Onsdag den 28/6


Igår var en dag här hemma och jag skulle fixa vatten från stupröret till vattentunnan.

Inget stort jobb men det bidde ändå ingenting av de.

Jag började, eller snarare fortsatte leta efter kasse, kartong, back eller VAR jag nu lagt en hel del hängränne-/stuprörsdelar.


Men inget ont som inte har något gott efter sig, jag fick nästan hela förrådet städat   

Upptäckte dock när jag var i carporten att vi fått hyresgäster.
Vi såg att något var på gång när de kom och tittade och sedan gick det fort att flytta in.

   


Jag letade efter dem och använde kameran för att kolla där det var trångt och till slut hittade jag.


   


Ovanpå lysröret i carporten blev det ett svalbo.

 


Jag hade kontakt med husvagnsägare ute i landet och diskuterade min vagn och problemet med däcknötning.

     

Alternativen är renovera, vilket kan vara svårt eller lätt beroende på axeltyp eller köpa ny men det blir dyrare och lättare bara man hittar en passande axel. Fördelen är att då blir bromsar och allt nytt.

Jag kröp in under vagnen och hittade faktiskt en typskylt jag inte tänkt på eller sett tidigare.

 

Så nu har jag ju lite mer att gå på.


Inger målade och målade då hon inte grävde i landet, 

   


jag och Gunnar tog det lite lugnare.


 


Han bara sover mest hela tiden men det är ju varmt och tryckande på dagen.

Jag gick mest och bar på någonting mellan förråden.


Igår var det riktigt varmt och vi var instängda runt åskväder där det dundrade på avstånd.

 

Det vita i cirkeln är nyare blixtar och det var lite vitare innan jag tog skärmdumpen.

Men här sken solen och tryckande varmt med 27,4° som mest från väderstationen och kvavt.


I alla fall blev det till slut middag och vi åt ute på altanen innan Inger återgick till målning och jag gick in.

Lite prat på nätet om husvagnen innan jag startade min TV och såg någonting.


Det blev kväll eller kvällare och sängdags, slocknade nästan då Inger kom in och sedan sov jag men har sovit halvdåligt.

Oro och värk har spökat. Men vid halv åtta fick det vara nog och jag steg upp.

Då var det svalare i sovrummet, nästan kallt.


Frukost och Inger har suttit ute hos Gunnar som inte varit in i natt.


Idag ska vi iväg igen, Vindeln med retursaker, plast/papper/glas o metall.

Och så ska vi gå över till Tittis för att äta och det blir sista gången då de stänger efter helgen.
Till hösten öppnar de med ny ägare och nytt koncept fast i liknande, det lär bli mer av kina eller allmän asiatisk mat.


Kanske tvättar vi lite kläder och så ska jag duscha innan maten och åskan.

Jo det kommer regn och åska enligt prognoser.

Den kommer från söder och går uppåt så först får Umeå och sedan vid tretiden här hos oss.


Men de har haft fel förut liksom dagens VK har fel, ELLER?

  


Är det lätta lättare än det svåra att lösa             (nu får det räcka med figurerna)


Nu skiner då solen men efter sol kommer regn var det väl. Regn behöver vi mer av men inne i Umeå fick de nog igår då det blev översvämning på några ställen.


Nu 19,9° utanför fönstret och väderstationen visar 19,4° och 1,4--1,7 m/s från sydväst.


Morgonbilderna ser ut så här idag

       


Jag kanske ska flytta nån kamera för att få bättre närbild av svalboet ovanpå lysröret,

 

Kan vara kul att följs liksom örnarna i Norge som nu har en unge, vad jag sett och ett ägg.

   

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards