jans

Alla inlägg den 29 juni 2023

Av Jan Sandström - 29 juni 2023 09:01

Torsdag den 29/6


Igår var en varm tryckande dag och vi lastade skräp i bilen och drog iväg in till Vindeln.

Först till återvinningen vid OKQ8 där papper och plast m.m slängdes.

Sedan till lägenheten där Inger direkt kollade tvättstugan och den var ledig så maskinerna fylldes, jag gick in och duschade.


Därefter en kort (180 m) promenad över till Tittis Thairestaurang där vi fick en liten pratstund med Titti och Frank och fick en inbjudan hem till dem framöver och de fick adressen hit till Rengård.

Var vi har lägenheten i Vindeln vet de redan,

Vi åt en massa god mat, i alla fall jag  för Inger åt bara normalt mycket.  

Åskan dundrade en bit bort och mörka moln närmade sig men vi klarade oss där vi satt ute på altanen.

Tillbaks till lägenheten och så var tvätten klar och vi åkte tillbaks till Rengård.


Jaha, har Petra namnsdag, då säger jag   till henne.

Hon är min bror Jerrys äldsta arvinge och bor nu i mina föräldrars hus sedan en tid.

Jerry skrev nämligen grattis till henne på Facebook, eljest har jag dålig koll på namnsdagarna.


På väg hem så fick vi ganska ordentligt med regn så nu slipper jag spola av bilen men här blev det inget.

Åska gick runt omkring oss och faktiskt ganska nära ibland men inte ovanför oss och regn kom det bara 0,6 m.m


Det blev strömavbrott här hos oss när vi åkte hem men strömmen kom tillbaks ganska direkt, däremot ställde den till med vissa problem.

En luftvärmepump tappade kontakt med nätet, några kameror stängdes av och lite annat så jag fick gå runt och återställa.

Ser nu att min NAS också startade om men jag har glömt att kolla barnens enheter, om det startat om eller stannat så får jag starta dem.


En kamera tog jag hem från Vindeln och den skruvade jag upp för att hålla koll på våra nya hyresgäster vi fått.

Ett par svalor har byggt bo ovanpå lysröret i carporten, trevligt men jag får inte parkera min MC mitt under.

En bild från den kameran kommer nedanför.

  Bilden är från igår.


Jag skulle ju fixa stupröret men hur jag än letat hittar jag inte igen var jag lagt alla hängrännedelar jag har.

Får skylla på vår hustomte som busar med mig av och till.


Det var varmt och tryckande så vi satt på altanen men så sjönk temperaturen hastigt ned till ungefär 17°

Myggen blev påträngande och jag åt min middag inne, ett glas yoghurt och en liten ostmacka och så kaffe.

Efter Tittis behöver man inget mer och Inger hotade med att jag inte behöver någon mat idag heller, det kanske stämmer för så sa vågen också i morse.


Jag såg lite från Netflix och så blev det SMS-kontakt med mäklaren Helen som också varit till Vindeln igår och funderade på var vi bor där när hon nu var i krokarna.

Försäljningen av villan fortsätter och det ska bli ett försök med en visning innan semestrarna och så kanske göra något åt annonseringen.

 

Det är svåra tider på husfronten och inte kommer det att bli lättare när de kommer att höja räntan en och två gånger till i sommar och höst.


I alla fall blev det kväll och sängdags och efter en stund med boken, jag har lagt undan min första som var tjock och jag kommer aldrig att orka plöja igenom den så jag tog en ny och även den en SiFi, om han som blir lämnad kvar på Mars.

Har sett filmen ett par gånger så nu blir det boken.


Somnade men vaknade och har sovit dåligt delar av natten då jag haft värk, händerna har varit stela och värk i dem.

Länge sedan jag haft så ont men jag måste ändå ha somnat om ordentlig och vaknade halv åtta då jag steg upp.


Idag jobba här hemma och man har flaggat för åskskurar även idag så vi får väl se vad det blir men otroligt är det inte.

Jag ska fortsätta rensa i förråd och i carport men där är inte så mycket kvar, bara sånt jag inte riktigt ved var jag ska lägga/ställa eller OM jag ska ha kvar.


Nu 21,6° utanför fönstret och väderstationen visar 22,1° och 1,7--2,7 m/s sydlig vind.

Ganska skönt alltså med lite vind i värmen.

Frukostplatsens termometer får jag inga data från just nu.


Morgonbilderna ser ut så här.

     


Nu har de fått det sista av solrosfrö och nötter så fågelautmaten ska jag plocka ned så Inger kan måla klart.

 


Just nu var fru Svala ute.

 


Fin himmel men det börjar bildas lite moln i fjärran.

 

   

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards