jans

Alla inlägg den 6 juli 2023

Av Jan Sandström - 6 juli 2023 08:56

Torsdag den 6/7


Igår åkte vi in till Umeå där vi först stannade till på Vallmovägen och kollade läget, kopplade in en dator till väderstationen och så skjutsade jag Inger till tandläkaren innan jag åkt till Stöcksjö och hälsade på Atho och Lycka.

Till du som inte vet är Atho en hund och Lycka en katt och båda bor och har Anders som slav.


Avsikten med ärendet var att hämta byggsågen som tydligen börjat ryka och visst gick klingan lite trögt.

Så in i bagaget med den och så tillbaks över älven men jäkligt lång kö över Tegsbron så jag följde E4 och kom till Biltema där jag gick in och snabbt köpte förlängaren till hålsågar.

Lång kö till kaffeterian så den hoppade jag förbi.


På väg mot Västerslätt så då stannade jag till vid Ullas Kondis, klockan var ju ½3 och hon hade några bullar för halva priset.

Det blev en sådan och kaffe och bra med barn som jobbar, Anders jobbar ju där så Siv bjöd på fikat och senare kom Anders ut och tog en kopp kaffe och vi pratade en del om sågen och husvagnen och den ev. dåliga hjulaxeln.

På parkeringen stod en äldre Volvo och jag lade märke till däcken som inte var i bästa skick, i stort sett noll mönster på dem och bilden är av ett framdäck.

 


SMS till Inger att jag satt där men hon fick inte tid utan jag hann tillbaks till huset och då var datorn klar med sitt jobb.

Då messade Inger att hon kunde hämtas.


Tillbaks hit till stugan och här blev det en kaffestund innan jag började riva sågen.

Det var inte lätt att ta isär den men det gick, rengjorde och smorde.

Mess från Tomas som var ute och rände att de ville bada i tunnan och nu har det regnat så då går det att elda igen.


Fick till slut NÄSTAN ihop sågen, jag vet inte om jag måste ta isär vissa delar igen för den blev inte bra.

Eller så blir det skroten men först ska jag testa och se om den går, har faktiskt inte provat om motorn går.


Kväll och det blev datorn för mig, barnen hade badat men jag orkade inte det.

Satt här vid datorn och hade matinéfilmen på sidan om, En natt i Casablanca med Marx


Det blev sängen och en stund med boken och sedan har jag sovit tungt även om händerna värkte tidigare.


Kissat en gång och vaknade vid 8-tiden då vi steg upp.

Idag har då jag inga stora planer så det blir säkert nått stort jobb då.

Kanske ska planera för en massa jobb så får jag en ledig dag   

Måste laga tempgivaren i varmförrådet och under stugan för jag lyckades nog få isär skarvningen av sladden igår.

Jag tror inte vi har 162.4°C under golvet.

Städa bilen står också på schemat för nu är den skitig invändigt och utvändigt.

 

Däremot ska det bli en skapligt fin dag även om det kan bli lite nederbörd i eftermiddag/kväll.

Nu skiner då solen och 16,6° utanför fönstret, väderstationen visar 18,2° och stigande samt 1,7--2,0 m/s från sydsydväst.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

   

 

Jo jag borde ta och kapa till nederkant på fasadbrädorna.

          

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards