jans

Alla inlägg den 7 juli 2023

Av Jan Sandström - 7 juli 2023 09:55

Fredag den 7/7


Ibland blir det inte som man tänkt så även jag kan göra galet och även solen har fläckar.


Jag tog itu med att borra hål i golvet ned under stugan för att dra upp sval luft till ett lite för solvarmt förråd.

     Ett avloppsrör med datorfläkt i ena änden skulle suga upp luften.


Vi har ju förutom varmvattenberedaren där lite datorutrustning nu som ger överskottsvärme.

För varmvattnet är det bara en fördel med varmt runt omkring men jag har även annat lagrat där inne som inte ska frysa eller koka bort.


Så med hålsågen och visst besvär då han som byggde stugan använt rockvoll med hönsnät på, man tager vad man...

Men jag kom igenom och stoppade ned röret.

Det är det bortre röret, det till vänster är inkommande vattenledningen

  


Röret och fläkten funkade och sval luft om än lite unken strömmade upp och in i förrådet.

  

Det fick stå på hela dagen men igår kväll stängde jag fläkten som test för att se om det blev någon skillnad.


Det blev det inte ser jag nu på morgonen, ingen ändring på temperatur eller fuktighet för den delen.

Men nu sitter det där och jag ska testa lite mer men det verkar inte som att det blev någon större skillnad på temperaturen.

För svag fläkt kanske och/eller för klent rör med 50 m.m


Nåja inga större problem för jag kan ju dra bort det och täppa igen hålet igen och förresten har vi planer på att bygga om och då försvinner hela förrådsdelen.

Jag fick då städat där inne   


Städat fick vi även ute på tomten då dagen ägnades åt det, in med grejor i grishuset och i förråd men även kaffe och mat ute på altanen.

Tomas och Harry var ute och hälsade på kompisar, eller vad han nu gjorde.


Middag åt vi alla tillsammans och så prat och lek men jag höll mig lite på sidan när det var brädspel som farmor och Harry sysslade med.


En film från Netflix på datorn och halva skärmen, den andra lite annat på och så mejlväxling med Helen, mäklaren på Boporten som säljer vårt hus på .

Hon har det inte lätt men nu har hon en som vill komma och titta och det är ju alltid något.

Vi får se vad de säger eljest blir det en ny visningstid.

Det är inte lätt att sälja idag men marknaden lättar och nu kanske det inte blir någon fler räntehöjning, kanske sänker man rent utav den. Jag hoppas då på det, liksom många andra.


Det blev sängen och boken, sedan har jag sovit gott inatt.

Vaknade och steg upp vid 7.


Idag kommer Tomas fru Sara och dotter Alex så då har vi alla fyra och deras katt Sotis här.

Dessutom kommer Lycka hit på sommarkollo, det är ju Anders katt några dagar men hon har varit mycket här och springer fritt.

Sotis får Tomas o Sara ta hand om i gäststugan.


Jag tror jag tar hojen och åker iväg någonstans, i två veckor.  

Men först måste jag bli klar med allt efter flytten och så vill jag se hur det går för mina svalor i boet.


Det ska då bli finare semesterväder med temp på runt 20-21° på dagarna och sol även om det kan komma nån regnskur.

Regn behövs också.

Men nu skiner solen och 16,9° utanför fönstret, väderstationen visar 18,2° och 0,7--1,0 m/s från västnordväst.


Morgonbilderna ser ut så här.


Nu gick Ingernet via fibern ned igen så inga bilder och jag ska försöka få upp det här via mobilen,

Nytt försök.
              

Av Jan Sandström - 7 juli 2023 09:53

Tydligen jobbar man på fibernätet och nu gick det ner igen just då jag skulle posta mitt morgoninlägg.

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards