jans

Alla inlägg den 12 juli 2023

Av Jan Sandström - 12 juli 2023 14:35

Om nån halvtimme bör den vara här och hämta bilskrället.
Ska försöka ta några bilder till kommande inlägg.

Av Jan Sandström - 12 juli 2023 09:55

Onsdag den 12/7


Igår åkte vi in till stan och jag klippte gräset runt huset, Inger rensade ogräs och så fick jag gå till grannen och låna två muggar så vi kunde dricka teoch kaffe.

Soligt och varmt så det blev en enkel dusch inne.

När åkgräsklipparen med visst besvär var lastad och surrad stoppade vi gräsklippet i säckar och stuvade det på släpen.

Kopplade loss och så åkte vi till Avion där vi köpte skor. Jag hittade två par eller det fanns fler men Inger ville inte betala för fler.   

 

Enkla sköna som sitter fint på foten.

Inger köpte andra mer rejäla doningar, promenadskor.

Inne på skoaffären ringde telefonen i min väska men jag hann inte få upp den och svara, det var Sector Alarm som fått larm från huset.

Men jag hade inte larmat på  Då ringde Tomas för dom skulle ju visa de små hur det nu såg ut när huset är tomt.

Då hade han lyckats larma på istället för av som han trodde.

Nåja ett samtal med larmcentralen och allt var lugnt.


Efter det stannade vi och fikade innan det bar av till huset och hämta släpvagnen och upp till stugan.


Backade upp och så lossa allt, när jag skulle köra så...

Kopplingen tog inte utan gick i botten, försökte undersöka och kolla men såg inget, men när jag tog i kopplingspedalen som satt helt nedtryckt så gick det att dra upp den och allt fungerade så jag kunde parkera släpen och kopplingen tog att längre ned tills den var som tidigare i botten när jag körde upp bilen framför husvagnen.

Fick bromsa så jag fick motorstopp.


Trött och less blev det någon form av mat ute och jag letade lite på nätet och det är fler som haft liknande problem med allt från enkel åtgärd till DYR.

Nåja bilen stod där jag ställde den och jag kan inte göra så mycket just nu.


Tomas med familj kom och kvällen blev som den blev, barnbarnen gick isäng och jag såg färdigt den gamla engelska filmen innan jag också gick isäng.


Vi skulle hålla Lycka inne så kattluckan spärrades för utgång men in måste Gunnar få komma.

Vid tretiden vaknade jag och det var kallt ute med +6° och Gunnar hade inte kommit in så jag gick ut och hämtade han.

Då kom Lycka också in, hur 17 hade hon kommit ut, det enda är att hon lyckats peta och dra upp luckan mot sig och krypa ut.


Men Gunnar ville inte vara inne när hon var där så han fick mat och gå ut igen.

Nu stängde jag luckan helt.


Tomas katt Sotis har blivit skrämd av Lycka så därför ska vi hålla hon inne så han kan/vågar komma fram igen.


Så jag har sovit eländigt dåligt inatt men somnade nog om för först klockan åtta vaknade vi och då fick det bli morgon.

Frukost och prat om vad vi ska göra med bilen, försöka ta oss till stan med den eller ringa assistans som får hämta den.

Jag ska i alla fall ut och testa mer.

Det gick att dra upp kopplingspedalen tidigare så det kan fungera igen för en tillfällig funktion men något är ändå galet.


Vi får se vad det blir idag.


Men solen skiner och det är varmt med 20.4° mot norr och väderstationen visar, jo jag sitter nu här i mitt "kontor" då de små är vakna.

20,2° och 3,7--5,1 m/s från sydväst.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

              

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards