jans

Alla inlägg den 21 juli 2023

Av Jan Sandström - 21 juli 2023 08:00

Fredag den 21/7


Igår, Ja efter en del pyssel och letande efter grejor så åkte den yngre familjen till stan (Umeå).

Leta grejor innebar bl.a en GPS som katten Sotis tappat ute i skogen men de sänder inte så exakt position att det bara var att hämta.

Vi letade och letade, helt förgäves för vi hittade den inte. Varför är de förresten svarta och inte neonfärgade eller försedda med reflex så kan man hitta med hjälp av en lampa. Myggen hittade då oss.


Vi åkte senare till Vindeln för att hämta några grejor som hamnat i lägenheten och vattnade blommorna, men passade även på att besöka det nya caféet som finna utmed Systembolaget.


Tjejen bakom disken hejade och såg undrande på oss och frågade om vi inte kände igen henne, det gjorde vi inte.

Det var Elin, dotter till våra vänner Alf och Maria som är Ingers kompis från gymnasietiden och även min danspartner.

Nåja partner är kanske att ta i men en tid gick vi och dansade gammeldans på Sofiehem där hon då bodde.

En kul tid och Inger har inte varit intresserad av dans, fast vi två träffades just på en dans i Åkerbäck som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

   

Elin är sköterska och har jobbat i Norge under 10 års tid och nu hjälpte hon bara till igår till, invecklad förklaring om vänners vänner eller vad det var.


Det var gott fika men då ringde Tomas och sa att Alex var sjuk så vi stämde träff här i stugan och en halvtimme senare var vi hemma.

Tomas återvände ned till fru och son.


Här blev det en lugn eftermiddag och senare kom resten av familjen tillbaks. Tomas och Sara åkte till Vindeln och vi åt middag.

Inger gick ut och skulle hämta något i bilen och kom tillbaks med meddelandet om att vi har punka på ett framdäck.

 

Och det stämmer tyvärr, jag fick varning om lågt däcktryck då vi åkte hem igår och det är väl de   sprängstenarna som används på vägarna.

Nu har jag haft fler punkteringar de sista 5 åren än tidigare 45 år jag kört bil.


I alla fall blev det lite TV innan det blev sängen och jag gick hit ut till gäststugan för att hålla Sotis sällskap.

Läste lite i boken men upptäckte att jag måste sätta i starkare lampor i sängbelysningen.

Har sovit gott men Sotis vet jag inte var han gömmer sig, han var i alla fall kelsjuk då jag först kom in här.

Men han har ätit och varit på lådan men efter så mycket spring ute ligger han väl bara och sover.


Klockan 6 var jag i alla fall uppe och nu ringde inger och sa att de i storstugan också vaknat så jag kunde komma upp.

Jag var upp dit tidigare för toa, rakning och gjorde min frukost jag bar ned hit. Tillsammans med lite go kattmat till Sotis.


Idag är det meningen att Peter med kusin Emil ska komma hit, Anna följer kanske med men vi får se hur det blir för vädret är gråtrist idag och det regnar av och till.
Men YR.NO säger mulet men inte regn, fast de har haft fel tidigare.

I alla fall måste jag ta itu med bildäcket och frågan är om jag inte ska ta loss båda framdäcken och köpa nya, tror de var nästan på upphällningen men jag trodde jag skulle klara mig i sommar.


13.6° och vindstilla, inte ens asplöven darrar utan är helt stilla.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

         

    

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards