jans

Alla inlägg den 25 juli 2023

Av Jan Sandström - 25 juli 2023 08:24

Tisdag den 25/7


Idag har svägerskan Margareta födelsedag så

 

från jag och lillasyster på Rengård.


Igår låg vårt fibernät nere, en jordfelsbrytare löste ut på nått centralt ställe och de jobbade med felet på förmiddagen.

Nätet dog redan kvällen innan men vi var upptagna med annat så inget som störde.


Men förmiddan var lite annorlunda då Tomas med familj och katt skulle resa iväg och jag var orolig för att katten skulle springa ut i skogen igen som den gjort i omgångar.

Då var den borta i 2-3 dagar men den visst nu var den bodde, första rundan var jobbig för då var jag osäker på OM den skulle hitta hem men det gjorde den.

Då tog jag en kamera och placerade så den visade matskålen jag ställt ut.

      Och en hungrig Sotis dök upp.


De packade och lastade bilen full så lite drygt 10 på förmiddan åkte de iväg till Mormor och Morfar i Södehamn.

Sedan bär det någon gång av hem till Jönköping.


Här blev det tomt och tyst men det var värre förr då jag jobbade som skolvaktmästare.

Då var första dagen på sommarlovet den värsta på året. Jul, höst, sport och andra lov var sköna men efter skolavslutningen dog skolan.

Det var tomt och dött, inga teckningar på väggarna, inga kläder i korridorerna, tomt bortplockat och bara jag, lokalvårdare och expeditionspersonalen kvar. Senare försvann ofta de också och bara jag kvar som en tomte.

Men semester hade man och en hel del komptid att ta ut så jag var ofta ledig 6-8 veckor.

Men just dagen efter skolavslutningen kändes motig och den dagen blev inte mycket gjort.


Nu blev det istället mycket gjort, plocka upp leksaker, plocka ihop sängkläder och annat som Inger packade ihop i kassar.

Dammsuga en del och faktiskt städade Inger bilen och jag spolade av den utvändigt.

Fick undan lite i carporten så nu står min MC där och gräsklippartraktorn och den fick plast över sig då den har ett svalbo ovanför sig   

Men vi älskar svalorna och nu flyger de som en flygstrid under första världskriget med dubbeldäckarna i jakt på flugor och mygg uppe i luften.

I boet finns det ungar och nu börjar de sticka upp huvudena och näbbarna gapar när föräldrar kommer med mat.


Jag eldade i badtunnan och efter middagen blev det bad, men ena termometern som barnbarnen dränkte har fått fnatt för drygt 40° var det inte utan den andra som visade runt 36° stämde nog bättre.

Kanske har bilens tempgivare smittat av sig, den visar fortfarande 13-15° mer än det är utanför bilen.

Frågade Stefan, reparatören när han fixade kopplingen på bilen och byte av yttre backspegeln skulle kosta runt 5000:- där givaren sitter.

Så han tror på den som felorsak. Men det är det inte värt för tillfället.


Efter bad blev det jordnötter och ett glas vitt, alltså vanligt kolsyrat vatten för man blir både törstig och vill ha salt efter bad, i alla fall vill jag ha det och så såg jag slutet på matinéfilmen från förra veckan.

Lantisar heter den och finns på SVTplay.


Det blev sängen och jag har sovit gott, vi passade ju på att byta bäddmadrass i går.

Bara upp och kissa en gång vid 2-tiden och sedan sovit så straxt innan 7 steg jag upp.


Idag blir det en tur in till Vindeln för att tvätta, vi har ju ingen tvättmaskin här i stugan.

Under tiden maskinerna gör sitt jobb så gör vi annat, plockar och grejar i lägenheten och/eller tar en promenad.


Sedan får vi se vad det blir när när vi kommer tillbaks hem igen.

Sälja huset är kärvt men jag hoppas att mäklaren ringer med bra besked för intresserade köpare finns, det är ränteläget som oroar och ibland säger banken nej.


Lite kallt nu på morgonen med 9,6° som lägsta straxt innan 7 i morse.

Nu 12,0° utanför fönstret och väsderstationen säger 12,7°, 5,1 mm regn igår och nu 0,3--1,7 m/s från NNE (nordnordost).


Morgonbilderna ser ut så här idag.

              

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards