jans

Alla inlägg den 27 juli 2023

Av Jan Sandström - 27 juli 2023 08:25

Torsdag den 27/7


Igår blev en heldag i Vindeln, tvättstugan bokad och Inger tvättade till och med på övertid då 5 timmar inte räckte men då strular en maskin också.

Det var ingen som skulle tvätta efter oss så det gick bra.


Jag städade en stor kasse med strumpor och annat så nu ligger det i lådor.

Fick även tid att laga pannskåpet som rasade ihop då Tomas var där.

Att man inte skruvat bättre än två små skruvar på sidoskenan som håller gallret.

De har verkligen slarvat när man renoverat lägenheten men det är väl så det är idag, tid är pengar och man kostar inte på mer än att det blir snyggt på ytan.

Fast ibland inte ens det som klickgolvet man lagt in i vardagsrummet. Sviktar både här och där och uselt sågat var det runt elementrören.

Där fick jag täta med silikon så att det då såg bättre ut.

 


Det finns sådana här småsaker lite överallt som sockelskarven, så där skarvar man inte en sockel.
Den geras i 45° så syns inte skarven mer än lite och så skulle man antingen ha gjort ena längre så att de gick ihop eller fyllt i med latex eller silikon.


Nåja men efter en dag i lägenheten med jobb och även sköna stunder ute på balkongen, där har jag mer jobb att göra.

Måste fästa/hänga upp nått fönsterbleck under den övre balkongen för det kommer skurar av regnvatten som följer golvet och ned på våra möbler, likaså droppar det på räcket så det stänker in.

Ett bleck under deras räcke så att vatten rinner/droppar utanför vårat räcke och så kanske jag fäster en trälist gerad så att det stänker ut istället för in på balkongen.

Småfix som går att åtgärda.


Klockan blev efter sex då vi återvände med ren tvätt m.m och här hemma hade det REGNAT.

 

Mellan 14:00 och 14:43 så fick vi 21,3 m.m regn här i stugan enligt väderstationen.

Det kan ha regnat i 45 minuter men lika gärna i 5 minuter, så noga loggar inte stationen.


Inger fick tag på spätta när hon sprang in på ICA i Vindeln och den stektes, pressad potatis och spenat och sallad.

En öl till och så skinka till Gunnar som åts ute på altanen.


Senare blev det kaffe, Inger drack sitt te ute men jag gick in och såg en film.


Det blev sängdags och jag har sovit gott. Steg upp 7 och idag blir det en stadstur.

Dels in med min souroundförstärkare jag ska sälja,

   

även skrivbordet ska jag kanske bli av med men det egentliga ärendet är till Anders och hjälpa han med några grejor.

Säkert en heldag i stan och jag är nog slutkörd då det blir kväll.


Det ska då bli en hyfsat fin dag idag men nån regn/åskskur kan det säkert bli.


Nu, straxt före nio 16.6° och väderstationen visar 17,6° och 0,7--1,0 m/s ostlig vind.

Regn fick vi som du kanske läste ovanför.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

   

 

Lite tid att putsa fjädrarna får de vuxna och unge sticker ibland upp näbben efter mat.
Jag vet inte hur många de har men två näbbar har jag sett.

         

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards