jans

Alla inlägg den 28 juli 2023

Av Jan Sandström - 28 juli 2023 08:34

Fredag den 28/7


Igår åkte vi in till stan vilket är Umeå för du som är ny och inte följer min blogg men först en avstickare till bagaren i Rödånäs.

Rödå bröd & Spis som bakar gott tunnbröd och mjukkaka, tjockt och tunt bröd.


Hem, eller ska jag nu säga bort till huset vi försöker sälja men där går det trögt. Ska prata med mäklaren idag och höra även om hon har semester är hon underrättad, eller jag kanske bara skickar ett SMS. 

Om jag nu inte hittar han som jobbar för henne i sommar.

Men jag hade ärende till huset förutom tillsyn och det var lämna en Souroundförstärkare jag sålt.

Mess till köparen och han kom faktiskt ganska direkt så jag fick träffa han och pengar in i mobilen.


Även ett stort skrivbord, 180*80 cm har jag försökt sälja och det ställde jag ut på altanen och en ev. köpare messades.

Därefter över till Anders i Stöcksjö där det var livat med våra barnen.

Anders, Peter med familj och Erik var där och när de gick ned till sjön för att bada passade jag på att göra kaffe innan jag bröt strömmen och bytte några eluttag och en strömbrytare till taklampan i köket.


När de andra kom så blev det jobb med att lasta av hundkojan Anders köpte för en tid sedan och bara stått på släpvagnen.

Nu hjälptes de åt att lyfta av den och på platsen där Anders förberett.

   


En gediget bygg hundkoja, nu ska han bara lära Atho att gå in i sitt nya hus.

 


Jag och katten Lycka följde arbetet lite på avstånd.

   


Sedan skulle taket på plats och det gick det också.

 


På plats och gallret fastskruvat igen.


   


Som belöning fick vi glass och så kaffe och smörgås på brödet vi köpte tidigare.

Hem till Rengård och via macken där vi laddade bilen, med 95 oktans bensin.


Här hemma på Rengård blev det middag, rester på fisken vi åt igår och vitt vin till den här gången.

Sedan lade jag ut mina gamla/nya skor till försäljning.


Jag har bara haft dem en eller två gånger, på Tomas och Saras vigsel och fest och kanske hade jag dem på barnbarnens dop senare.

 


Jag har tänkt ta 100:- för dem. Bättre det än att bara slänga bort till PMU där de hamnat om ingen vill köpa.

 


Det blev en gammal film från Netflix men jag somnade nog mot slutet så jag får se om sista halvan.

En skräckfilm med Kjell Bergqvist (som för övrigt varit gift med mitt kusinbarnbarn Yvonne Ryding) Lena Endre och Johannes Brost.

Hur de nu kan göra en skräckfilm   

Besökarna

heter filmen.


Det blev sängen och jag orkade inte med någon bokläsning.

Har vaknat flera gånger i natt med värk i händer och knän.


Halv åtta blev det morgon och idag ska Inger själv till Vindeln för träff med syskon i lägenheten.

Jag får vara med men då sitta i kontoret så jag stannar nog här i stugan istället.

Kaffe och skönt ute på altanen OM jag nu inte tar itu med åkgräsklipparen och ser om jag inte kan få bättre fart på drivremmen till bakhjulen.

Det kan bli en lugn dag tills det börjar regna för nu siar de om att det ska komma i eftermiddag/kväll och regna hela natten.


Men det märker jag väl tids nog.


Nu skiner då solen och 16.8° utanför fönstret mot norr.

Väderstationen säger 17,2° och 1,4--2,0 m/s från sydväst.

 

Morgonbilderna ser ut så här och idag tre foton från svalorna.

       

Två eller tre ungar/näbbar har vi sett, i alla fall två helt säkert.


Uppdaterat 10:27 Nu såg jag klart och tydligt tre ungar i boet.

          

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards