jans

Alla inlägg den 29 juli 2023

Av Jan Sandström - 29 juli 2023 08:26

Lördag den 29/7


Igår tog Inger bilen och åkte till lägenheten för att träffa sina systrar.
Jag började så smått greja här hemma när tanken slog mig.

Ensam, skapligt varmt och fint väder och  och och.


Kokade vatten och fyllde termosen, lite tilltugg och fikaväskan innan jag klädde på mig som om det var vinter.

Packade och gränslade hojen och så drog jag ut på vägarna.

Hade en idé om vilket väderstreck jag skulle ta så det blev Vindeln för jag skulle hämta en grej i lägenheten.

När jag kom dit var minnet som bortblåst, ingen aning om vad jag skulle hämta så hejade bara på tjejerna och körde iväg.

Fortsatte Karlsgårdsvägen och mot Botsmark, något jag ångrade efter några km men då var det för sent, längre tillbaks än dir jag skulle svänga fast det var ju en grusväg det också.

Blev glad när jag svängde mot Storsandsjö för vägen var underbar.

Hårdpackad jämn och fin grusväg så inga problem att köra 50-60 km/h, förutom igenom byn Storsandsjö där man tydligen harvar vägen men bara i några hundra meter.


Kom fram på asfaltväg igen och tog vänster ned till Hällnäs, ja ned för jag hade varit uppe ganska högt med fin utsikt över skogar och sjöar.


Nu började jag titta efter nått ställe att dricka kaffe men det blev så att jag körde ända ned till Vindeln igen och det blev nere vid bron som jag stannade.

 


Nu har man iordningställt med några bord och gjort snyggt.

Men är det så länge sedan man byggde nya bron  

   


Efter att ha suttit med kaffe och korsord packade jag ihop och körde till macken där jag tankade, sedan åkte jag runt på vägarna och tittade innan jag ställde kosan tillbaks hit till Rengård.

Det blev en runda på 9 mil.

 


Här startade jag gräsklipparen som behöver översyn eller undersyn, måste åtgärda drivremmen till hjulen.

 

Men orkade inte ligga under den och skruva utan körde Anders flistugg och några grankvistar försvann efter en del bök.

Skruvade upp den och tänkte bara slipa knivarna men något var fel i motorn.

Hann med kaffe emellanåt.

Det visade sig när jag väl fick isär allt att jordledningen lossnade och låg emot fläkten på motorn, konstigt att inte allt kärvat ihop.

Fixade felet men det blev ändå fel så jag fick ta isär igen och rätta till.


Slipade knivarna och det började regna men stod då under tak och skruvade.

Inger ringde och skulle komma och jag tog en skön dusch.


Inger kom, jag värmde lite restmat från deras lunch, en laxsallad som var god och jag åt ute, Inger ville bara ha lite.

Dator koll och sedan film, en gammal engelsk film som heter Magneten.


Sedan blev det sängen och jag har sovit gott inatt.

Vaknade och steg upp sju.


Idag regnar det och vi ska bort och hälsa på vänner, jobbarkompis till Inger och de bor eller är i stugan vid Ockelsjön söder om Vännäs.

Det blir en bit att åka men då det regnar tar vi bilen.

Det tar säkert hela eftermiddan och jag har ingen aning om när vi kan vara hemma igen.


Svalorna växer så det knakar och tre ungar har jag då sett samtidigt, i örnboet i Norge är det en unge som också växer och har nu fjädrar och ser ut som sina föräldrar. Tyvärr sket den på kameran så allt är lite suddigt.

"Mina" svalor är skötsammare.


Ute har vi nu 14.7° och regn, senaste 24 timmarna har det kommit 4,5 m.m och väderstationen visar 14,9° med vind på 0,3--1,0 m/s från nordnordost.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

              

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards