jans

Alla inlägg under juni 2024

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6


Och idag blir det ett stort

 

till min bror Jerry som blir 75 år idag

 

 

Vi kommer förbi senare i eftermiddag.

Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.


Men åter till vardagens slit, igår jobbade jag i förrådet och med Ingers hjälp så hann vi en hel del.

 


Rensat bort en massa onödigt i och på väggen, plockat ned lysrören och fönstret täckte jag tillfälligt utifrån så att inte svalorna ska stäras allt för mycket, men de verkar stå ut med att jag jobbar där men nu blir det jobb på insidan tills vidare.

Avväxling för kommande fönster fick jag även dit.


 


Och så hjälptes vi åt att stoppa in isolering i väggen och plast på.

Nu är alla 4 väggarna isolerade med 95 m.m och plastade på insidan, två väggar har fått läkt och 45 m.m och vindskyddsfolie på utsidan.

Nästa steg blir läkt invändigt och ytterligare 45 m.m isolering och på det OBS-skivor.

Därefter antingen golv eller innertaket men vi får se vilket vi börjar med.

I golvet blir det 50 m.m styrofoam och 22 m.m spontat trägolv.


I taket först plast och så spontat innertak som följde med attefallaren vi byggde, därefter isolering, höja rakstolarna 45 m.m och underlagstak innan läkt och plåttak.


Det är ett jäkla slit men nu tror jag det jobbigaste är gjort, nåja det återstår två ytterväggar att riva och isolera. Sedan ska ny brädfodring upp runt om.


Efter en ganska slitsam dag så började det duggregna så jag tog tillfället i akt och gick in, duschade och så blev det senare middag ute bland mygg och knott.

Varmt i tunnan och mygg och knott i luften så det blev ett snabbt bad för mig men skönt.

Sedan var det Ingers tur att bada och jag gick in för att jäklas med min Cromecast som vägrar hitta nätverket.

Vår nog ta och installera om allt.

Men datorn fungerar så det blev den ett tag innan sängen och slut som jag var så sov jag nog innan 23.


Upp en gång för att röra på min onda kropp och sedan vaknade jag klockan sex då jag steg upp, eller stapplade upp.

Får jag bara röra på mig så mjuknar lederna upp lite.


Idag bär det av till stan, ska handla lite på Jula, Biltema och kanske något fler ställe innan vi åker till Jerrys kalas.

OM han nu har något kalas men kaffe finns det nog.

Efter det tar vi vägen västerut till Vännäs där jag ska hjälpa svägerskan att sätta upp något på väggen så slagborren är med och så blir det visst mat där.


Så kisse får vara ensam här idag men hon har mat och vatten och en kattlucka så hon kan gå in på toa.

Hon har ännu inte tagit till sig att göra behoven utomhus, Gunnar använde kattlådan först sista tiden eller någon gång när det var jäkligt kallt ute vilket nog bara var tre gånger under alla år.


Nu är det också kallt men ändå, det har stigit till 12.1° här och 14,2° i Vindeln dit vi snabbt åkte igår innan middan för att vattna och hämta borrmaskinen.

Väderstationen visar 12.3° och 2,0 m/s från sydost, 1,8 m.m regn kom det i natt.


Morgonbilderna ser ut så här.

       


Ute på åkern har vi två storkar och två hägrar, fast det kan vara svanar och tranor.

 


I holkarna är det livat och här har snapparna fullt upp att mata ungarna.

 

 

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6


Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara.

Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där.

Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi skulle äta och vi hade en del mat med oss.


Vi fick träffa svåger med son och svägerska med husbil och äta en massa god mat. Dryck för mig blev källvatten från stugan och så kaffe.

Det fanns två andra långväga gäster på ställplatsen från Nederländerna och Tyskland.

Den här husvagnen kom från Tyskland och är en liten mysig modell.


 


Den andra husbilen var en "normal" husbil liksom svägerskans.

Det var dock inte den här lilla som Lois körde.


 


När vi ätit så kom det ännu en Tyskregistrerad husbil och ställde sig mot sjön och vi packade ihop och åkte tillbaks till stugan.

Innan vi åkte gjorde jag upp eld i badtunnan så det var badvarmt, bara en liten brasa till så att det inte skulle kallna under badet men Inger ville inte komma ned i vattnet.

Lika bra det för det kom mygg så jag satt inte i så länge utan gick in och satte mig vid datorn. innan det blev sängdags.


Läste några sidor innan jag släckte och sov.

Vaknade vid två, vaknade vid fyra och då hade jag värk.

Men fick sällskap i sängen av vår gamla kisse Gunnar som ibland besöker mig.

Nu känns det bara fint när han kommer klivande på täcket och lägger sig utmed mig, jag var först tvungen att titta efter men det var inte Alice som kom, ingen synlig kisse men känslan när täcket trycktes ned och tyngden var verklig.

Jag somnade då om och sov till halvsju då det fick bli morgon men ack så kämpigt att ta sig upp med ond kropp.


Det ska då inte sätta stopp för att jobba idag och jag ska byta ut några stående reglar på söderväggen som sedan ska få isolering.

Hur långt vi hinner idag får vi väl se.

Jag har inte helt funderar ut hur och i vilken ordning vi sedan ska fortsätta.


Golv ska läggas med 5 cm isolering

Väggarna ska ha 5 cm isolering mellan reglar som ska upp och

Taket ska ha plast och träpanel under takstolarna


Jag måste fundera på hur jag ska lösa det där mot kortsidorna då förrådet inte är byggt enligt normer och inte tänkt att få sådan här isolering då jag byggde av gammalt embalagevirke 1986

Men först ska i alla fall gamla reglar bort och nya upp för att avväxla för ett fönster. Utsidan under carporten kan jag inte riva då vi har svalboet där så jag får ta det lite lugnt även invändigt.


Någon utflykt har vi då inte planerat in men vem vet om det kommer gäster på besök, Då blir det till att dela på tårtbiten som är kvar och i så fall jublar vågen. Inte jag som vill ha gofika i eftermiddag.


Värmen ska återvända och SMHI har gått ut med en varning om +27° till veckan, skönt säger jag men kanske lite väl varmt om man ska jobba och slita.


Nu kvart i nio har vi 15.4° här och 16.4° i Vindeln.

Solen skiner men det blåser en aning och väderstationen säger  16,4° och 2,7 m/s från sydost.

Ingen nederbörd igår även om det tidvis såg ut som att det skulle komma åskmoln men kvällen blev fin.


Morgonbilderna ser ut så här.

   


Flaggan till höger ser kanske konstig ut men jag har bytt för tillfället.


 


Men här är den till vänster och syns bättre, det är Norrlandsflaggan, vit och med gult kors med blå kanter.


     

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.


Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.


Det var inte mycket folk när vi kom dit.


 


Och INGEN flagga hissad.


 


Men folk kom allt eftersom och satt i solen men det blåste ganska ordentligt och en nordlig vind.


 


Man skulle kunna tro att det var 25° och lugnt men den sol man fick på sig var den som värmde.


 


Husbåten på Tavelsjön kom sakta upp i motvind. Men det gick i alla fall inte vita gäss på vattnet, det kanske det gjorde längre söderut för när mot norr var det lite lä från berg och skog.


 


Peter, Anna och Emil kom när jag hämtade stolar att sitta på och så blev det mat, hamburgare till mig och Inger tog en parisare men riktigt tjock korvskiva. Burgaren var också ganska stor och god.


 


Så kom Appelblad med en luggsliten flagga men lite trassel då den skulle hissas, han tappade bl.a ena linan som höll på att åka upp.


 


Men de fick tag på den och lyckades knyta fast flaggan. Men så vedervärdig den såg ut och fast det var Appelblads reservflagga skulle den ha förpassats vidare för länge sedan.

 


Jag hade knutit ihop flagglinan till en slinga med tre snabbfästen, två för vimpeln och två för flaggan och så blir det på stången vi ska ha här i stugan.


 


Men en flagga kom upp om än anskrämlig.

Vi funderade på om vi ska donera en ny flagga till förreningen som driver gården men det bör inte vara någon stor utgift för dem att själv köpa flagga och samtidigt byta ut linan.


 


Så satte Appelblad och några till upp stången och drog igång dans runt stången, men det blev bara han och en tjej i Västerbottensdräkt som tog en svängom runt stången.


 


Men det blev en skön dag och folk kom det ganska många av som satt där det gick eller på filtar.

Det här är Peter, Anna och Emil.

 


När det blev ringdans med små grodor dansade ganska många runt stången.


   


Erik hade också anlänt och lite senare åkte vi alla till stugan där det blev lite spel på gräsmattan, det var mer lä hemma hos oss och varmare.

Emil fick bada i tunnan, bara lite kallt för mig men det blev bad för Emil och jag tror att även Peter hoppade i, men jag var inte där ute hela tiden.

Grillen tändes och Inger gjorde i ordning mat inne med min hjälp, jag fick äran att skölja salladen och hämta gräslök   

Jag fick köpt färskpotatis som skalades och med smör, sedan blev det sill, Lax och annat gott för att avsluta med en köttbit och potatissallad.


 


och till sist kaffe och tårta.


 


Det blev en bit över som vi ska äta senare idag.


 


Peter hade problem med bilen och laddningen, först löste jordfelsbrytaren ut och sedan kunde han inte stänga av bilen och laddsladden låste fast sig i bilen.

Men vi löste problemet och senare kunde han och Erik köra hem och vi gamlingar blev ensamma och satt ute på altanen och läste.


Det blev svalare och jag gick in, satt vid datorn och plockade ut och gjorde i ordning bilderna du sett här samtidigt som en film rullade.

Tog bara en och det blev Transformer, de där som blir bilar då de inte är stora rymdrobotar.


Sängen väntade och närmare midnatt gick jag dit.

Läste nog 5 sidor i boken innan jag släckte och har sovit vaknat och kissat och vaknat av värk.

Sedan vaknade jag kvart över åtta 

Och solen skiner med värme så Inger är ute och kisse har jag inte sett till, men igår tog hon en fågel men så är naturens gång.

Idag ska vi nog åka iväg och fika nere i Tavelsjö eljest en helt ledig dag, jag får inte göra någonting utan det blir finkläder även idag.


Jag höll på att bränna upp brödet i brödrosten i morse så jag fick ta en gaffel och slängde ut brödskivorna på gräsmattan. Tur det fanns mer bröd och nästa gång övervakade jag och då hoppade skivorna upp som de ska.

Jag ska köpa en ny brödrost för den här har vi haft i 20-30-40 år. Den är gammal.


Nu 17° här och faktiskt en halv grad varmare än i Vindeln.

Väderstationen visar 17,8° och Inger säger att knotten har kommit, säger hon det så då ÄR det knott

2,7 m/s från sydväst och ingen nederbörd igår.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

          

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad.
Och nu kommer stången.

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06

Men det kunde vara lite mindre av vind.
I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind.

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 09:20

Fredag och midsommarafton den 21/6


Igår så jobbade vi ute i förrådet, då det inte regnade.


Rensade och plockade ut allt, nästan allt från förrådet så nu är det fullt under carporten, igen.


 


Jag hade tänkt sätta in toafönstret till vänster om hörnet i mitten men det blir galet lågt då vi har en trapp på utsidan och det ska bli arbetsbänk på insidan så det får bli till höger så det blir under taket i carporten istället. Ger väl lite ljus och så går det att öppna för ventilation.

Men det medför att jag fick ta bort en regel och när jag nu tänkt till så tar jag nog bort alla efter väggen och sätter in nya stående där.

Det blir alltså en helt ny vägg jag bygger upp. Fönstret under lysröret stänger jag liksom jag gjorde med det andra mitt emot.


 


Fast det är bra att ha om man vill kika på svalorna som byggt bo ovanpå lysröret under carporttaket.


 


Rensade spikar och annat under taket så nu är det bara lysrören och fejkgetingboer kvar (funkar nog inte men kul att testa) så kan vi spika upp undertaket.

Men först ska väggarnas insidor göras klara liksom golvet.


 


Det kom tre molnbankar med regn under dagen som började kall och blåsig men det blev bättre med solen och värme.

Alice tog sig en liten mus som hon lämnade på gräsmattan, jag såg den inte men troligen en näbbmus som katter inte gillar.

Svalor och flugsnappare gör sitt jobb och betalar hyra med att fånga massor med insekter, snapparna med bo i björken vid altan kommer hela tiden med näbbarna fulla av insekter till hungriga skrikande/pipande ungar.

Men kallt och myggigt så vi fick ha en spiral brinnande då vi satt med kaffe under regnskurarna.


När vi var klara med inplastningen så blev det middag och senare bad efter att vi provsett en ny deckarserie.

       

Varmt i vattnet men några stjärnor såg vi inte till klockan elva på kvällen. Hade med de här bilderna i förra inlägget " I och för sig..." igår kväll.


Jag gick isäng utan bok och somnade nog ganska direkt och har sovit nästan till åtta i morse.

Idag blir det ner till Sundlingska i Tavelsjö, gården man kör förbi efter 363:an i norra änden på Tavelsjön, badplats med bangolfen för där ska det bli midsommarfirande och vi får besök av barn och barnbarn för att sedan åka tillbaks hit till stugan.

Men idag har jag ledigt säger Inger. Fast lite kliar det i fingrarna att få sätta kofoten i förrådsväggen.


Solen skiner nu och det ska bli en skapligt varm dag enligt prognoserna med upp emot 18° men lite blåsigt.

Nu har vi här 13.9° och faktiskt varmare än i Vindeln som har 13.8°, båda mot norrväggen på husen.

Väderstationen visar 15,4° och 4,8 m/s nordlig vind, det regnade av och till igår men inte mer än 0,3 m.m enligt mätaren men det har kommit 69,9 m.m i juni.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

 


Fina vita granar har vi, då kameran inte tar emot grön färg.

 


Men liten Alice kom med idag.


      

Av Jan Sandström - Torsdag 20 juni 22:12

...klart väder men, några stjärnor ser man inte i kväll.
Men mygg finns det och nu skön kväll med 10,9 grader i luften, lite varmare i vattnet.

Polstjärnan finns där ovanför grantoppen.

Mer om dagens händelser kommer i morgondagens inlägg.

Av Jan Sandström - Torsdag 20 juni 08:30

Torsdag den 20/6 och

dan före kväkaredan (små grodorna runt stången alltså)  


Igår däremot så blev det lite snabbt jobb ute i förrådet.

Jag fick upp/in den tjockare isoleringen i norrväggen och så plast på så nu är den också nästan klar.

 


Det blir fint med fönster i dörren och jag har en till likadan dörr som ska in i stugan, byta ut den gamla där faneren håller på att lossna på, men kattluckan blir en ny på sidan om igenom väggen.


 


Dagens jobb blir att flytta ut allt det här och flytta in buntarna med isolering, den ska ändå upp/i väggarna.


 


Jag hann bara bli klar med isoleringen så fick vi besök av farbror Tor och det kom en rejäl regnskur medan Inger drog omkring på gräsklipparen.

Vi åt lunch och så beslutade vi oss för att åka till Vindeln, Inger skulle kolla om tvättstugan var ledig och det var den och startade en maskin allt medan jag satt ute i bilen och väntade, så över till biblioteket där jag också satt och väntade i bilen.

Tillbaks till ICA där jag plockade ut ett paket från Apoteket.

Sedan lägenheten där det blev kaffe ute på balkongen.

Repsatsen till jordfräsens förgasare låg innanför dörren så vid tillfälle ska jag väl försöka repa den OM nu delarna passar till min maskin.

Duschade och så datorn för att ordna upp och synkronisera med min NAS innan all tvätt var klar, vattnade blommorna och Inger dammsög golven lätt innan vi handlade på ICA och kollade anslagstavlan, COOP och så återvände vi till stugan.


Ett ställe vi kan åka och fika på vid tillfälle, det är ju där det spökade och Det okända var och "städade upp".

 


Regnet skvätte på så det blev inte mer jobb där ute utan mest tid på altan med kaffe och korsord och åskan small på håll, ibland lite närmare.


Det blev soppa till middag och vi satt såklart ute.

Storken kom på besök, eller det var två leriga storkar.



Kan jag kalla dem Hägrar kan jag likaväl kalla dem Storkar, men Trana är rätt namn och nu gick de inte så långt ifrån oss.

Svalorna som nu har bo inne i carporten gjorde dykningar mot Alice där hon gick på gräsmattan.


Men sedan gick jag in och satt här med Alice i mitt knä och en gammal svensk film från SVT-play på datorn och flyttade siffror i kalkylprogram.


Till slut blev det sängen och jag läste väl 3 sidor innan jag höll på att somna.

Har sovit bra och bara kissat en gång vid två.

Vaknade och steg upp vid 7 och kallt ute med blåst fast Inger och Alice är ute, varmt i solen säger de.


Idag blir det flyttjobb alltså och bra att inte behöva klättra på stegar och stolar men nu ska förrådet tömmas så vi kan gå vidare med de andra två väggarna och så golvet innan vi tar taket.

Sist blir panelen på utsidan men väggen under carporten får vi vara försiktiga med så att vi inte skrämmer bort svalorna.

Där behöver jag såga av panelen upptill och jag vet inte om jag kan det om de ligger på ägg.

I så fall får den väggen vara utvändigt så länge.


Det blåser kallt ute men i lä och i solen kändes det skönt.

13.1° här och samma i Vindeln.

Väderstationen säger 12,7° och 5,8 m/s från väst vilket är ganska rakt in här.

5,4 m.m regn igår och örnungarna i Oslofjorden växer.

 


Och även sådden växer och fint när det är grönt och inge bara grått.

 


          

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards