jans

Direktlänk till inlägg 4 juni 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Tisdag 4 juni 07:27

Tisdag den 4/6


Idag blir det

 

till barnbarnen Alex och Harrys morfar Michael som blivit ett år äldre.

 

Men även till Rune Aae i Norge blir det ett litet

 

Han sköter och håller i kamera m.m på fiskgjusarna i Oslofjorden.


Igår blev det jobb på och i jordfräsen.

Tog isär förgasare och annat, rengjorde och kollade men hittade inget mer fel än en sil var lite igentäppt.

Men den borde inte ha ställt till med startproblemen, skruvade ihop allt och inte startade fräsen.


Gav upp och gick in för lunch och ute duggregnade det och Inger spadvände landet.

Men så gav jag upp att ge upp och gick ut igen efter att ha kollat på nätet.

Nu tog jag bara loss förgasaren och tog isär den i alla delar, det som gick att ta isär.


 


Kollade även över tändningen och justerade allt enligt anvisningarna och nytt tändstift.

Kollade och rengjorde hela förgasaren och så ihop med allt igen, inte startade den nu heller.


Men häller jag lite bensin i luftintaget så startar den och går, tänkte att går den lite så börjar den suga bränsle men så spillde jag lite för mycket direkt ned i luftintaget men smäller det så smäller det, det gjorde det inte heller.


  


Men motorn gick i 5-10 sekunder för att sedan bara dö.

NU gav jag upp och den får följa med till motordoktorn i Vindeln när vi åker dit på onsdag.

Ska i alla fall fråga han om det är lönt att kosta på den mer, eljest billigare att köpa en bra spade till det nu lilla landet där Inger fick ned potatis i rader, hon gjorde bara en grop och stoppade ned pären i den. Alltså en potatis i varje liten grop.


Och det regnade men klockan var mycket så nu gav jag upp min arbetsdag, jag orkade bara inte mer och kroppen (mest händer och knän) värkte.

Det blev middag och vi satt ute men det var bara vinterjackan jag inte tagit på mig för jag började frysa.

Sedan satt jag inne i soffan och fick en katt i mitt knä och på katten lade jag boken.


Nio var jag på väg isäng men lyckades hålla mig vaken en timme till innan det blev medicinering och så sängen där jag orkade läsa nån halvtimme till.


Har sovit tungt inatt och vaknade kvart över sex då det fick bli morgon.

IDAG ska jag väl lyckas snickra lite på förrådet, jag bara måste det OM det ska bli gjort i sommar.

Men ibland känns allt bara övermäktigt med allt som ska eller måste göras fast det är ju jag som tagit på mig det.

Men solen ska då skina idag och upp emot 20° ska det kunna bli.


Nu snart åtta har vi 11.2° och i Vindenl 11.7° och solen skiner med 2,0 m/s från ost-nord-ost.

Regn kom det också men inte mer än 3,3 mm.

Morgonbilderna ser ut så här OM jag får mobilen att fungera för den har   med mig nu, har inte tagit emot laddning och startproblem, MEN jag har lyckats få igång den och den tar sakta emot laddning

   


Vi har ju inte större land nu än lilla plätten till vänster.

 

Till häger och bortöver är bondens åkermark och där odlar inte vi men igår körde de första gödsellasset.


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6   Och idag blir det ett stort   till min bror Jerry som blir 75 år idag     Vi kommer förbi senare i eftermiddag. Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.   Men å...

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6   Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara. Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där. Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi s...

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.   Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.   Det var inte mycket folk när vi kom dit.       Och INGEN ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad. Och nu kommer stången. ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06


Men det kunde vara lite mindre av vind. I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind. ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards