jans

Direktlänk till inlägg 5 juni 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Onsdag 5 juni 07:22

Onsdag den 5/6


Igår så föddes den första ungen, eller kläcktes säger man väl om fågelägg.

Det är Fru Rauer som fick första för året och ägget kläcktes runt kl. 21:02, och det mesta av ungen var ute kl. 21:12.

Allt enligt Rune Aae på Facebook 


Men här hände också saker, jag rev en hel vägg på förrådet och vi drog spik.

       


Elcentralen fick en provisorisk upphängning.


 


Byggde upp för dörren.


   


Men det blir ett litet moment 22 för att sätta dit dörren måste jag ha klart med golvet och det är fortfarande fullt där inne med sånt som mest bara ligger.

Men jag gjorde i ordning med isolering och två golvbrädor så kan jag fortsätta med golv senare.

Du ser att vi fick dit dörrkarmen men den står bara lös med ett spännband upptill som håller i den.

Måste fixa öppningen lite smalare eller köpa längre karmskruvar så det blir nog en bräda på sidan.


 


Men först ska jag sätta dit läkt på tvärsan så att det finns något att skruva dörrkarmen i.


Fast det blir senare.

Jag eldade i badtunnan och vi åt pannkaka med sylt och grädde till middag, ute såklart.

Sedan blev det datorn och en sidofilm, Gojira -1.0 eller Godzilla minus one.

Men den gick bara på sidan om och jag kikade av och till när det blev något extra.

Pausade mitt i för bad i tunnan men klortabletten jag lade i för några dagar sedan var inte helt upplöst och det luktade klor så det blev bara ett snabbt bad innan dusch och mer film och datorjobb.

Det var i alla fall skönt med ett varmt bad.

Sedan sängen och boken en stund innan jag sov gott.


Trodde jag skulle ha värk under natten men klarade mig eller sov av ren utmattning.

Vaknade kvart i sex och då kom Alice och masserade mig med sina trampande tassar.

Kvart över steg vi upp.


Idag ska vi till Vindeln, rösta i valet och för mig blir det Jonas och Vänsterpartiet.

Vattna blommorna och handla lite.

Kanske prata med verkstan om jordfräsen och OM det är lönt att kosta på den något mer.

Men jag får inte in den i bilen som den är och ids inte dra släpen.

Får demontera plogen och handtaget om jag ska ha in den där bak och så ut med allt annat som är där.


Men i eftermiddag har jag tänkt spika reglar, få dit lite isolering och kanske dörren och ev. några panelbrädor.


Det blir lite ostadigare väder framöver men idag ska solen skina och lagom varmt.

Nu straxt åtta har vi 13.1° och i Vindeln 15.3°.

Väderstationen visar 13.9° och 2,0 m/s ostlig vind.


Morgonbilderna ser ut så här.

   


Inger fick väv på landet.


   


Väderpinnen pekar då uppåt.


 


Alice är nyfiken på lite av varje.


 


Men när hon såg mig ute på altanen så kom hon springande och följde med in i värmen.

Förklädet är praktiskt då hon ska trampa in sin liggplats och då kommer ibland klorna ut.


 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6   Och idag blir det ett stort   till min bror Jerry som blir 75 år idag     Vi kommer förbi senare i eftermiddag. Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.   Men å...

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6   Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara. Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där. Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi s...

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.   Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.   Det var inte mycket folk när vi kom dit.       Och INGEN ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad. Och nu kommer stången. ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06


Men det kunde vara lite mindre av vind. I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind. ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards