jans

Direktlänk till inlägg 6 juni 2024

God nationaldagsmorgon Sverige.

Av Jan Sandström - Torsdag 6 juni 07:39

Torsdag den 6/6


och det är alltså vår nationaldag som ska firas stort.

 


Men igår blev det jobb här hemma och på förrådet, Inger oljade möbler och annat men först åkte vi till Vindeln där jag pratade med mekanikern och om min jordfräs.


 


Kollade om jag skulle få in den i bagaget men det räcker inte med att fälla ned handtaget, plog måste bort och då ramlar den bakåt.

Så den fick stanna hemma vilket var lika bra.

Han är överhopad med arbete och ville inte ha in den eller kan ta emot den på flera veckor.

Men tipsade om ett membran i förgasaren, jo jag har misstänkt det men då jag kollade såg det fint ut men vågade inter röra då det kan vara skört så jag ska se om jag får tag på en packningssats till förgasaren och se om det blir fart på maskinen.


Sedan åkte vi till lägenheten där jag hämtade några saker, blommorna fick vatten och allt såg fint ut.

Bilen till Forum där vi lade vår röst på rätt parti, i mitt fall Jonas Sjöstedt.

Inger tog tid på sig så jag gick över och lämnade igen böcker på biblioteket som ligger alldeles utmed, lånade tre nya fantasy och så kom Inger och lånade en hög till sig. Inga ljudböcker   den här gången och hon sa att hon inte unnar mig att sitta inne vid datorn.  

Efter det till ICA och handla lite av varje, jag fick ett par korta svarta tights, köpte vita förra gången men Inger tyckte det skulle passa med svarta till något plagg.


"Hem" till stugan och här fortsatte jag med förrådet.


 


Mätat fel vid tröskeln så jag fick kapa bort nån halv cm. på det jag gjort under.

  och så börja sätta upp läkten och skruva dörrkarmen på gångjärnssidan  och till slut lyckades jag och Inger med att lyfta dit dörren så kunde jag skruva fast låssidan på karmen och dörren sitter där, men jag hade inget handtag så jag blev inlåst och kom inte ut.   

Nä det gick fint, verktyg och gamla handtaget inne i förrådet men låsvredet passade inte från förra dörren men i tvåan som vi nu kallar det nyaste förrådet har jag låsdelar och hittade det som ska passa.


Ute på åkrarna körde man ut dynga så synd att jag inte kan lägga till naturdofterna här i bloggen.

Tydligen tyckte de inte om att vi inte klagade för man kom med en till gödselspridare


 


och så började köra närmast oss och badtunnan.


       


Han hade ju fått backa och sprida lite på potatislandet också, som när vi frågade svågern i Tavelsjö och han kom upp med, tror det var 3 m³ dynga och spred ut på det då stora landet men spridaren slängde ända upp på gräsmattan och när jag senare fräste ned gick jag barfota i 1 cm tjockt med gödsel. Det gjorde susen i lerjorden.


Gödseldoften gör mig ingenting, värre är flytgödsel som luktar fränare men den försvinner ganska fort, den här ligger kvar längre men nu har man harvat ned den

De körde igår och de kör idag.


 


I alla fall blev det stekt strömming med tillbehör till middag igår och ett glas rött för mig, det blev ett till glas senare.

Satt här vid datorn och kollade övernattningsställe mellan Sollefterå och Östersund.

Erik är ute på vägarna och jag har några ställen men även Peter känner till sådant då han legat ute efter de här vägarna i sitt jobb.


 


Erik tycker vägarna är fina i Jämtland och han väljer ju småvägar med sin bil. Var han nu körde nu på morgonen.


Som vanligt en film på sidoskärmen, nu "Hajar i Paris" och se den inte, ungefär som de där filmerna när hajarna flyger upp med tromber i Amerika. Och folk verkar bara bli dummare i filmerna men jag fick i alla fall en del gjort i datorn.

Sedan väntade sängen och boken och jag fick en gosig kissa hos mig när jag läste ett kapitel.


Har sovit gott inatt och så även Alice

Vaknade vid sex och steg upp lite senare efter lite chatt med söner på WhatsApp.


Idag blir en ledig dag fast lite kommer jag nog att göra efter att vi varit ned till byastugan i Överrödå där det är marknad.


Vädret är fint men det ska mulna på här mitt på dagen men klarna upp framåt eftermiddan men ingen nederbörd, eller så kommer det nån skur.

Nu halv nio har vi här 14.2° och sol, i Vindeln 15.7°

Väderstationen säger 14,6° och 3,1 m/s från sydost, alltså från åkrarna så därav doftar det dynga här.   


Morgonbilderna ser ut så här 

       

  

Förråd två eller tvåan som vi säger.


Man kan ju tro att det är skogsbrand där borta bakom ettan.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6   Och idag blir det ett stort   till min bror Jerry som blir 75 år idag     Vi kommer förbi senare i eftermiddag. Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.   Men å...

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6   Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara. Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där. Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi s...

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.   Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.   Det var inte mycket folk när vi kom dit.       Och INGEN ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad. Och nu kommer stången. ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06


Men det kunde vara lite mindre av vind. I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind. ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards