jans

Direktlänk till inlägg 9 juni 2024

God söndagsmorgon världen.

Av Jan Sandström - Söndag 9 juni 06:53

Söndag den 9/6


Igår fick jag inte jobba halv dag, det har hon slopat sedan länge sa Inger. Nu gäller full arbetsdag och med övertid.     

Nåja men igår kände jag mig bättre och det funkade bättre i huvuddatorn.

Jag rensade och plockade inne i förrådet och fick bort en hel massa, som lades i andra förrådet.


 

Tre hyllplan (gamla brädor) på var sida om arbetsbänken rensades och plockades bort.


Men så blev vi avbrutna av farbror Tor som kom på besök och rejält dessutom med världens hagelstorm.

Hagel stora som ärtor och lite till dundrade på altantaket så jag faktiskt blev lite orolig för att det inte skulle hålla.


 

 


Alice blev lite rädd och kröp in under bordet men kom sedan upp i ett tryggt knä.


 


Man kan nästan säga att det var kung Bore som kom på besök för kallt blev det också.


 


Bilen blev liksom lite oren av hagelskuren.


   


Den står ju delvis under en stor tall vi har där.


 


Enligt apparna så dundrade åskan runt omkring fast så som haglet slamrade på taket hördes den inte mer än vissa knallar.


       


Det blev sådan vall på altantaket att vattnet började rinna bakvägen och in på altanen.


     


Rabarberna tog stryk av haglet så det blev stora hål i blasten och


   


även på de mindre blommorna som tappade blad och kvistar.


 


Jag såg att även fiskgjusarna i Oslofjorden fick en liten hagelskur eller om det var snö igår men hon tar hand om de två små som kläckts, fast ibland får de verkligen vänta på sin mat.


   


Men de får sitt när mamma ätit klart.


 


Ovädret drog förbi och solen kom fram, jag rensade mer inne i förrådet innan vi tog itu med isoleringen och den biten är nog det enklaste och snabbast avverkade delen på jobbet.


 


Då även taket ska bli lite högre så kan vi inte göra allt helt klart upptill och inifrån blir det bra med dörren och fönstret.

Sedan blir det ett litet fönster tvärs över åt andra hållet, det är det gamla toalettfönstret men det kan jag inte sätta in förrän vi börjat med stugans renovering och bytt ut det här.

Till höger om dörren ska vi också isolera och stänga och på insidan blir det läkt och 45 m.m isolering samt OBS-skivor på väggarna som bara målas.


 


Jobbet blev klart och det blev till slut middag, nån kycklingsallad och vi åt ute i skön infravärme och det blåste ganska mycket så, men ändå ganska skönt.


Jag gick in och kollade av datorn innan jag gick isäng med Alice vid mina fötter.

Orkade läsa tre sidor innan jag släckte.

Har sovit ganska gott så kvart i sex steg jag upp.


Ser att det är ett hus i Överrödå till salu, det gula nere i backen och det är Helen på Boporten som förmedlar det.
https://www.boporten.se/till-salu/CMVILLA5GMTPONCK62BDVGM


Idag kanske mer jobb där ute, sedan blir det kanske fika i Mickelsträsk där de har nån "smaka på", fika så mycket man orkar för en viss summa.

Kan vara skönt med ett avbrott och dessutom ska det komma regn i eftermiddag och av och till i veckan. 

Men från torsdag ska det bli finare väder igen, OM de nu spår rätt.


Det var kallt även inatt med +1,8° kl 02:02 enligt väderstationen och +1,4 kl 02:49 enligt Telldus utanför fönstret.

Nu har vi 11.9° utanför fönstret och i Vindeln 14.0°

Väderstationen här säger 12,4° och 0,3 m/s ostlig vind så säkert skönt ute på frukostplatsen då solen skiner.


Morgonbilderna ser ut så här.

       


Igår sådde de klart så nu är det bara att vänta på det gröna.

Men det skulle ha varit trevligt med kossor eller får här ute.

Fast det har vi aldrig haft under våra 44 år vi ägt stället.


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6   Och idag blir det ett stort   till min bror Jerry som blir 75 år idag     Vi kommer förbi senare i eftermiddag. Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.   Men å...

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6   Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara. Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där. Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi s...

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.   Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.   Det var inte mycket folk när vi kom dit.       Och INGEN ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad. Och nu kommer stången. ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06


Men det kunde vara lite mindre av vind. I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind. ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards