jans

Direktlänk till inlägg 12 juni 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Onsdag 12 juni 06:10

Onsdag den 12/6


Igår var ännu en dag med förkylning om än inte så våldsam, kände mig mycket bättre men då satt det mer nere i bröstet.

Var ute på altanen lite av och till och åskan dundrade runt omkring oss, mest gick den mot sydost alltså kusten och Umeå vilket också tidningen (vk.se) skrev om att det blev strömavbrott.

Men här var det som vanligt ingenting som hände.


Så det blev ändå mest soffan med kaffe, fika och så middag medan vi såg två nya avsnitt på Där ingen skulle tro att någon kunde bo och om Øvre Brekkebakkane Ett återbesök på gården och arbetet med den.


Men sedan lite dator och handla, på Apoteket blev det för drygt 2000:- och så köpte jag en repsats till förgasaren på jordfräsen, fast den hade inte apoteket utan annan firma ute på nätet.

Jag tror och hoppas på att den ska passa fast den var inte heller så dyr så bara membranet passar är det värt de hundralappar satsen kostade.


Gick isäng med boken och utan extrakuddar och läste inte så länge, somnade men vaknade lite senare och fick hosta, då hämtade jag en kudde till så att jag låg högre.

Saknar motorsängen i Vindeln men vi har två sådana stående i Tavelsjö som ska in här i stugan så vi kan sova i riktiga sängar.

Den jag byggde, tror det var 1983-84 då Tomas var liten och den är bara 120 bred och fast inne i hörnet så den som ligger innerst måste klättra över för att komma ut. Och det är besvärligt för jag som ligger ytters förutom nu när jag ligger här i gästrummet.


Har vaknat ett par gånger men eljest fått sova gott.

Gunnar kom på besök och lade sig över mina ben, trodde först det var Alice men jag såg ingen katt i sängen så jag sa till att jag måste flytta fötterna för han var så tung. Då blev det lättare över benen.

Det känns bra att han är på besök ibland.

Alice låg för övrigt och sov ute i korgstolen så jag lite senare, där ligger hon ibland mest hela natten.


I alla fall så vaknade jag tidigt och steg upp tidigt, redan lite efter fem var jag uppe och nu är klockan halv sju.


Vi ska tidigt iväg in till stan där det är skolavslutning för Emil (barnbarnet) och nu har han gått andra klass, tror jag det är.

Så hela dagen lär fara inne i stan och jag hoppas jag får tid att handla på Jula och Bauhaus men eljest blir det fler resor in till Umeå.

Någon flaggstång fick jag inte levererad igår så den lär väl komma idag då vi är borta.


Idag kan det bli nederbörd och det kan bli sol men är det skolavslutning är det sommarkläder och sol som är beställt och så blir det säger jag.

Nu har vi 9.7° här i stugan och 11,2° i Vindeln

Väderstationen säger 9.9° och helt vindstilla men igår kom det 3,9 mm regn och idag 3,6 mm alltså 7,5 mm senaste 24 timmarna

I juni har vi nu fått 29,1 mm regn vilket är bra för växtligheten. 

 

Morgonbilderna ser ut så här och de tre fiskörnarna (fiskgjusar) ser ut att bara må fint och får mat av föräldrarna.

Sök på nrk.no/piip

       


Långa skott på tallarna.

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6   Och idag blir det ett stort   till min bror Jerry som blir 75 år idag     Vi kommer förbi senare i eftermiddag. Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.   Men å...

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6   Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara. Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där. Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi s...

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.   Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.   Det var inte mycket folk när vi kom dit.       Och INGEN ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad. Och nu kommer stången. ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06


Men det kunde vara lite mindre av vind. I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind. ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards