jans

Direktlänk till inlägg 13 juni 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Torsdag 13 juni 08:22

Torsdag den 13/2


Igår åkte vi tidigt in till stan, alltså Umeå för du som inte känner mig.

Barnbarnet Emil hade skolavslutning nu och gått andra klass klart. Inte länge sedan han var liten, Snart är det studenten och sådana såg vi också senare på dagen.


Det började småregna sådär irriterande att ska man fälla upp paraplyet eller inte.

 


Men då jag hade systemkameran på magen så blev det uppe och avslutningen skulle ju såklart vara utomhus.

Fast det började bli lite blå himmel och allt eftersom drog regnet bort och solen kom fram där uppe på Marieberg.


   


Det här är Emil som är vårt barnbarn och eleverna fick stå i en ring när fröken tackade för året som gått.


 


Vi gick upp till lägenheten där Peter och Emil nu bor, ibland för ibland bor han hos mamma Anna på andra sidan skolan.

De har tagit beslutet att bo på på egen hand och nära varandra så enkelt för Emil att gå mellan dem och det verkar fungera fint..

Farmor och Emil fick en pratstund innan vi fick hem hamburgarna som blev festlunchen.


 


Sedan skulle de yngre åka och handla och det gjorde även vi, jag hade ju tänkt typ Biltema och Jula men ändrade planer så det fick bli Arkan Zoo som ligger vid Jula och där köpte vi lite kattmat till Alice.

Nu har hon mat hela nästa vecka.       


 


Det kanske även räcker över midsommar men vi stod länge och valde bland kattluckor och till slut blev det den enklaste modellen som jag ska montera i väggen här utmed ytterdörren.

Den har en skiva man får trycka ned på insidan som en giljotin och då stängs luckan även för blåst och kyla då det blir typ tvåglas.


 


Efter zoo blev det ICA och ICA och ICA

Först Prinsen eller Ängesvägen som den nu heter och så HP;s eller Västerslätts centrum och till slut upp till Kvantum på Kronoparken.

Så blev det hem till stugan igen och en kisse som tog emot oss och fi tog kafferast ute på altanen där nu solen sken och värmde.

Min förkylning släpper mer och mer så nu blev det jobb.

Jag började riva på insidan av förrådet och nu är alla hyllorna efter norrväggen borta, bara arbetsbänken i mitten kvar.


Men fönstret hade jag problem att få ut fastspikat som det var och skört gammalt enkelglas. men till slut fick jag bort det och helt dessutom.

Nu ska det krossas så att bi kan slänga det utan att det går sönder på vägen.

Vissa av brädorna sitter som 17 eller rent utav som   men kofoten och teknik tar bra så mycket av väggen är nu borta.


 


Då det lutar ned mot väggen och det är nära marken så funderar jag på en eller två horisontella brädor längst ned som lättare går att byta ut, fast förrådet har stått där sedan 1986 och byggt av embalagevirkde min far stod och drog spik ut och det är inte dåligt längst ned så det kanske inte behövs något speciellt.

Men höjas lite igen skulle vara önskvärt men nu sitter det ju ihop med utsikten och carporten och trappan med gångbron och marken så det blir lite marigare än sist då det bara stod där på sina betongplattor.


 


Eljest är planen att hyra minigrävaren och göra ett litet dike framför med avrinning åt vänster och jag får även i fortsättningen låta bli att slunga snö åt det hållet.


Jag blev less och trött, dessutom blev det middag som vi åt ute bland mygg och annat som nu vaknat efter regnet vi fått.

Inger tog bilen och åkte till Vindeln och vattna blommorna, hämta posten och annat.

Jag fick brev från ögonkliniken som säger att allt såg fint ut men blir kallad nästa år igen då pappa hade grön starr och jag är ju diabetiker säger dem.


Gick isäng och har fått sova utmärkt, upp bara två gånger och sov ända till halv åtta.


Ingen flaggstång fick jag heller igår så nu hoppas jag på att den kommer idag för imorgon ska vi in till stan igen.

Inger ska till tandläkaren och så rycker vi in som barnvakt till han som har sommarlov, jag vill också ha sommarlov.

Då inger är hos tandläkaren för nått större jobb åker jag och Emol och hälsar på Anders som jobbar på Ullas Kondis på Västerslätt.

Han jobbar där på förmiddagarna så passa på att åka och fika gott där.

Men vi ska även ta och handla på typ Jula och Bauhaus och kanske Biletma. Ska bara kolla av var jag hittar det mesta av det jag behöver så kanske det bara blir ett ställe.


Det skulle bli åska idag men det har man ändrat på, nu kanske nederbörd men eljest sol fast imorgon lite regn på förmiddan.

Nu skiner solen och det är fint och ganska varmt ute.

15.2° här i stugan och i Vindeln 18.2° men det är nog bara solvärmen.

Väderstationen säger 18.3° och 1 m/s från nordost så det är nog skönt där ute, kanske därför jag inte har någon katt här inne nu på morgonen.

 

Morgonbilderna ser då ut så här idag.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6   Och idag blir det ett stort   till min bror Jerry som blir 75 år idag     Vi kommer förbi senare i eftermiddag. Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.   Men å...

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6   Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara. Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där. Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi s...

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.   Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.   Det var inte mycket folk när vi kom dit.       Och INGEN ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad. Och nu kommer stången. ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06


Men det kunde vara lite mindre av vind. I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind. ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards