jans

Direktlänk till inlägg 15 juni 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Lördag 15 juni 08:31

Lördag den 15/6


Igår blev en fulltecknad dag.

Tidigt åkte vi in till Umeå och till SVT där Inger fick gå in, genom första dörren och så kom Emil ut.

Det blev ju helt ändrade planer då Ingers tandläkarbesök uteblev och då kastade vi om ordningen så vi åkte till Jula där vi shoppade runt för 6502,30 kr, vagnen blev fullastad men inte av så många varor.

2 oljefyllda element och 2 ljuspaneler 60x60 cm som ska sitta i förrådstaket, där ska även ett element sitta och det andra här i stugan i det som nu är toaletten.

Det blev även lite annat smått och gott, nej inte gott för Emil fick inte köpa godis hur mycket han än tjatade   

Efter Jula så blev det Ullas Kondis på Västerslätt där vi skulle snabbträffa Anders och vi köpte fika.

 


Nu har jag uppfunnit köttbullsräkmackan   Vi köte en räkmacka och en medköttbullar sedan delade vi så vi fick en halva var.

Men köttbullarna var nog så god som räkorna och nästan hälften så dyr.

Emil valde en bit prinsess-stubbe och fanta.

Så fick Anders kafferast och kom ut till oss och pratade.

Han behövde en rulle begränsningskabel för att helt enkelt byta ut den som nu trasslar i gräsmattan.

Det är ju den som ligger i marken så att inte gräsklipparen springer iväg, nyare klippare kör på GPS eller nått sånt.


Inger missade att hon skulle in på Plantagen, uppe utmed Jula så då åkte vi tillbaks dit upp och gick runt bland blommor och bin.

Det blev några fina växter men kabeln hade de inte där, konstigt nog. Det enda i gräsklipparväg var handjagare (sån där utan motor).

Men Jula hade så det blev en rulle på 200 meter grön kabel. Varför inte RÖD så den syns i gräsmattan så kanske man inte gräver av den lika lätt.


Tillbaks hem till Emil där det blev lunch och en stunds vila innan jag skjutsade dem till stan då de skulle gå på bio.

Lämnade dem och åkte i värsta rusningstrafiken över till Västerslätt och köpte trallolja på BYGGmax.

Sedan sysslolös i 1½ timme så hem till Vallmovägen men husköparen var kanske inte hemma. Ingen öppnade och grannarna tvärs över gatan var också borta men Lovisa i huset utmed var hemma och målade utvändigt så jag gick över och fick en pratstund med hon, och han kom också ut/hem.

Hörde att dörren slog i vårt gamla hus så då gick jag över och fick en pratstund, flaggan var hissad och bord på altanen då de hade haft studentfest i huset som vi haft så många fester i eller utomhus.

Han sa att Petter o Kristina kanske var i deras nya hus då de haft hemma en släpvagn och lastat grejor i.

Så då körde jag över till Grisbacka och visst stod deras bil utanför deras nya hus de köpt.


Jag fick varma kramar och en rundgång i en härlig villa som jag verkligen gillade, vilket kap jämfört med Vallmovägen 10 som de nu fått sålt.

Men de vet inte om de får någon snöskottare som granne   

Visst finns det småproblem i huset men i vilken äldre villa finns inte det så jag lovade att ta med min lilla verktygslåda och hjälpa dem till nästa besök där. Då ska Inger få följa med och det dröjer nog inte allt för länge.


Efter att ha gått runt i och under huset, jo de har en stor källare och så ett stort dubbelgarage med carport framför



 

Första gången i huset då fe fått nycklarna på morgonen så fick de prova och låsa garagedörrarna.


så var det dags att åka, det skulle de också göra så ned till stan igen och parkera utanför bion, en kort stund med ljudboken i lurarna så kom Emil och farmor, nu tillbaks till Marieberg och hem till Emil, lite senare blev det jordgubbar och grädde och Peter brände upp elvispen.

Den lade av och hamnade ute på balkongen och när vi lite senare åkte så fick den följa med hit till stugan där jag lastade ut bilen och Inger gjorde två mackor med ägg m.m till en enkel middag.

I stugan hade det regnat 8 m.m och Alice var så kelsjuk när vi varit borta i 13 timmar.


Till maten såg vi ett avsnitt av Frostbiten, det sisa i säsong 3, sedan lite dator innan jag stöp isäng och har sovit tungt.

Vaknade lite drygt sju och steg upp.


Idag ska vi iväg ut igen men nu till något annat, I Vindeln ska jag hämta ut paket med bussningarna till husvagnen och så ska vi köra en smakrunda.

Man åker runt till olika företag i kommunen och får smaka på vad de erbjuder.

Det bli allt från Vindeln till Granö. Men det tar inte lika lång tid som igår utan i eftermiddag är vi förhoppningsvis tillbaks i stugan igen och kan ta litet arbetspass i förrådet.


I morse var Alice ute på åkern på andra sidan vägen men kom rusande då jag öppnade och tittade ut genom dörren. Efter att ha fått mat och gått på lådan så sprang hon ut igen.

Jag hoppas det inte blir regn idag men det kan komma åskskurar även idag men just nu skiner solen och nu 12.8° och i Vindeln 13.9°


Väderstationen visar 13,7° och 3 m/s från sydväst och 8,4 mm regn sista 24 timmarna.

Morgonbilderna ser ut så här.

     


Det ser ut som att man får ta med paraply eller jacka.

   


Men Alice tycker det är skönt ute, just nu.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 24 juni 07:38

Måndag den 24/6   Och idag blir det ett stort   till min bror Jerry som blir 75 år idag     Vi kommer förbi senare i eftermiddag. Jag har ju inte fått flaggstången ännu så det blir en bild från min gamla på Västerslätt.   Men å...

Av Jan Sandström - Söndag 23 juni 08:12

Söndag den 23/6   Igår hade vi ännu en ledig dag men helt sysslolös gick det inte att vara. Letade fram några reglar jag ska använda idag och så plockade undan lite här och där. Mot middagstid åkte vi ned till ställplatsen i Tavelsjö där vi s...

Av Jan Sandström - Lördag 22 juni 08:55

Lördag den 22/6 och midsommardagen.   Igår hade vi en ledig dag och innan 11 var vi nere vid Sand i Tavelsjö och vid Sundlingska gården där det skulle vara midsommarfirande.   Det var inte mycket folk när vi kom dit.       Och INGEN ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 12:10

Men så anskrämliga, fransigt och har bara legat hopknövlad. Och nu kommer stången. ...

Av Jan Sandström - Fredag 21 juni 11:06


Men det kunde vara lite mindre av vind. I alla fall aningen lä här då det är nordlig vind. ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards