jans

Alla inlägg under juni 2024

Av Jan Sandström - Lördag 8 juni 20:47

Det är nu två hungriga ungar i boet.

   


Till slut fick de små lite mat av mamma.

 

Mer om lördagen i morgondagens inlägg.


Av Jan Sandström - Lördag 8 juni 07:31

Lördag den 8/6


Igår blev en småjobbig dag.

Först fick jar mejl om att vi skickat för lite grus och jord till brunnskontrollen, så bara ut och fylla två påsar till.

På väg till Vindeln fick jag mess om att paketet kommit, jag köpte ju nagellack från Cocopanda och vid ankomst var en flaska krossad och allt var rött invändigt och som det luktade.

  Men jag felanmälde skadan och de skulle skicka en ny utan kostnad.


Sedan iväg till Vindeln för att posta proverna men då kunde jag samtidigt köpa ut blecken jag behöver till förrådsdörren.


Hämtade paketet och i det låg tre nya flaskor så de ersatte även de kladdiga fast de var hela.

Så nu har jag nagellack så jag klarar mig ett tag   

Vi passade även på att handla på Coop där vi postade jordproverna och på ICA där paketet låg men även vattna blommorna i lägenheten och förmiddagskaffe på balkongen. Och jag är så nöjd över golvet jag lade.


 


Tillbaks till stugan där eländet började.

Man säger ett steg framåt och två bakåt, för mig blev det tio bakåt och ett framåt.


Jag tror jag gjorde fel i allt jag gjorde, pollen, damm och värk så huvudet kändes som en gröt.

Fick finputsa under dörren och så fixerade jag den ordentligt och så började jag sätta foder runt dörren tills jag kom på att jag ju skulle isolera också.


 


Funderade på i vilken ordning vi skulle ta det och hur vi än skulle göra så kändes det fel och tokigt.

Men att först sätta plast på insidan och så isolera 95 mm utifrån och så de sista 45 mm innan vindskydd och så panel kändes vettigast.

Började med plast men det onnes och blev fel.

Jag skulle ha byggt ett helt nytt förråd från grunden för ingenting är rakt och i nivå, virket förrådet är byggt av är gammalt embalagevirke pappa tog hand om en gång på 80-talet förutom golvreglar och takstolar.

Men att göra något när det ändå ska var igång är besvärligt så nu började jag riva el.

Centralen hängde sedan tidigare och den flyttade jag över och skruvade fast på en takstol.

Rev bort allt utom det som går till belysning och eluttag i carporten.

Då blev västerväggen ren och så plast, men jag fick ändå lossa och förstärka upp med läkt på insidan.


Till slut gav jag upp och stängde dörren, tidigare gjorde jag eld i badtunnan så nu blev det en dusch och så middag som Inger gjort.

Kyckling men mest grönt och annat.


Därefter bad i vatten som höll 39° och det var skönt för en värkande kropp.

Och jag låg ganska länge i vattnet och Inger kom också i.


Efter badet såg jag slutet på filmen jag började på i förrgår och, nåja den var sevärd meningen höjdare.

Ganska tidigt isäng och jag orkade bara läsa två sidor i boken men hade en gosig Alice utmed mig.


Har ändå sovit skapligt trotts värken men haft virriga drömmar.

Vaknade några gånger under natten men klockan sex steg jag upp.


Idag måste vi fortsätta med väggen fast egentligen skulle jag bara vilja slippa allt det där nu.

Har ont i händerna och knäna men jag måste bara göra det.


I morgon söndag ska det komma regn så då får jag ta det lugnare men nu skiner solen och 10,0° här ute, i Vindeln 11,6° så jag får klä på mig lite mer.

Väderstationen visar 11,1° och bara 1,0 m/s OstNordOst och det är bra.


Morgonbilderna ser ut så här.

        

Av Jan Sandström - Fredag 7 juni 08:39

Fredag den 7/6


Då var det vardag igen och man får vila upp sig, lite.

Igår var det vår nationaldag och marknad i Överrödås byastuga vilket vi såklart åker ned till.


Vi var tidigt där och då inte så mycket folk men ändå några st.

Gick direkt till bagarstugan där vi köpte nybakad mjukkaka.

Sedan blev det en hamburgare till lunch.

 


Sonen Peter kom med sin son Emil och då blev det fika i tältet och kaffe till mig.

 

Vi köpte lite annat innan vi åkte hem till stugan igen, här blev det mer kaffe och smörgås på mjukkakan.

Lite tid på soffan med katt i mitt knä blev det också innan barn och barnbarn åkte hem till sitt igen.


Då kom solen fram och jag tog itu med förrådet, fixerade dörren riktigt och så monterade färdigt låset. Mätade och kollade men har inget överbleck som räcker, kan ju skarva men det blir ett nyköp och så nedre blecket som ska dit.


Det blåste då ordentligt rakt in så inte skönt att jobba men Inger hon oljade in altanräcken och annat och sa att uppe på utsikten så höll hon nästan på att blåsa bort.

Klockan gick och jag packade ihop och gick in, lite senare kom Inger in och det blev middag som vi åt inne.  

Alice ville att jag skulle komma till soffan så då fick det bli så och hon lade sig i mitt knä igen.

Vad gör man, jo startar TV:n och Netflix med en westernfilm.

Men lång film på över 2 timmar så när kisse var nöjd så stängde jag och fick gå tillbaks till datorn.

Lite pyssel där innan det blev sängen och jag har ont i mitt högerknä som är svullet.

Passar bra att få ta det lite lugnare, att klättra upp och ned på en stege är inte bra även om förrådet inte är högt räcker det med trappstegen.

Men i sängen var det skönt och Alice kom och lade sig hos mig medan jag läste ett kapitel till i boken "Nuckorna på hörnet" av Karin Brunk Holmqviist

 

Men ont i mitt knä och händerna så har jag sovit tungt inatt, ända till halv åtta då jag steg upp.


Har fått mejl från Svenskt Avlopp och de vill ha mer grus och jord till testen.

Så nu får vi ut och ta ihop mer och så blir det in till Vindeln för att skicka ned.

Då kan jag samtidigt köpa blecken jag behöver till förrådet. Ska även köpa drevremsa.

Kanske hinner/orkar jag montera lite av det och påbörja väggen.


Solen skiner men det blåser.

Som du ser nedan så sitter Inger på frukostplatsen och Alice har legat ute hos henne, nu är hon någon annanstans där ute.

Tidigt i morse så satt ekorren och drack i dammen och jag hoppas det blir småkurrar även i år.

Fickeärnarna eller fiskgjusarna har fått ännu en unge ur skalet och har nu två små att mata. Hoppas det blir fler och att de klarar sig.


kvart över nio och 13.5° här och 14.7 i Vindeln

13.7° visar väderstationen och 4,1 m/s från SydSydVäst

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

 


Och jag kommer mig inte för att ta ned den här kameran som inte kan visa grönt.

 


Igår körde de omkring och harvade på åkrarna så det dammade och bilen skulle behöva tvättas.

          

Av Jan Sandström - Torsdag 6 juni 07:39

Torsdag den 6/6


och det är alltså vår nationaldag som ska firas stort.

 


Men igår blev det jobb här hemma och på förrådet, Inger oljade möbler och annat men först åkte vi till Vindeln där jag pratade med mekanikern och om min jordfräs.


 


Kollade om jag skulle få in den i bagaget men det räcker inte med att fälla ned handtaget, plog måste bort och då ramlar den bakåt.

Så den fick stanna hemma vilket var lika bra.

Han är överhopad med arbete och ville inte ha in den eller kan ta emot den på flera veckor.

Men tipsade om ett membran i förgasaren, jo jag har misstänkt det men då jag kollade såg det fint ut men vågade inter röra då det kan vara skört så jag ska se om jag får tag på en packningssats till förgasaren och se om det blir fart på maskinen.


Sedan åkte vi till lägenheten där jag hämtade några saker, blommorna fick vatten och allt såg fint ut.

Bilen till Forum där vi lade vår röst på rätt parti, i mitt fall Jonas Sjöstedt.

Inger tog tid på sig så jag gick över och lämnade igen böcker på biblioteket som ligger alldeles utmed, lånade tre nya fantasy och så kom Inger och lånade en hög till sig. Inga ljudböcker   den här gången och hon sa att hon inte unnar mig att sitta inne vid datorn.  

Efter det till ICA och handla lite av varje, jag fick ett par korta svarta tights, köpte vita förra gången men Inger tyckte det skulle passa med svarta till något plagg.


"Hem" till stugan och här fortsatte jag med förrådet.


 


Mätat fel vid tröskeln så jag fick kapa bort nån halv cm. på det jag gjort under.

  och så börja sätta upp läkten och skruva dörrkarmen på gångjärnssidan  och till slut lyckades jag och Inger med att lyfta dit dörren så kunde jag skruva fast låssidan på karmen och dörren sitter där, men jag hade inget handtag så jag blev inlåst och kom inte ut.   

Nä det gick fint, verktyg och gamla handtaget inne i förrådet men låsvredet passade inte från förra dörren men i tvåan som vi nu kallar det nyaste förrådet har jag låsdelar och hittade det som ska passa.


Ute på åkrarna körde man ut dynga så synd att jag inte kan lägga till naturdofterna här i bloggen.

Tydligen tyckte de inte om att vi inte klagade för man kom med en till gödselspridare


 


och så började köra närmast oss och badtunnan.


       


Han hade ju fått backa och sprida lite på potatislandet också, som när vi frågade svågern i Tavelsjö och han kom upp med, tror det var 3 m³ dynga och spred ut på det då stora landet men spridaren slängde ända upp på gräsmattan och när jag senare fräste ned gick jag barfota i 1 cm tjockt med gödsel. Det gjorde susen i lerjorden.


Gödseldoften gör mig ingenting, värre är flytgödsel som luktar fränare men den försvinner ganska fort, den här ligger kvar längre men nu har man harvat ned den

De körde igår och de kör idag.


 


I alla fall blev det stekt strömming med tillbehör till middag igår och ett glas rött för mig, det blev ett till glas senare.

Satt här vid datorn och kollade övernattningsställe mellan Sollefterå och Östersund.

Erik är ute på vägarna och jag har några ställen men även Peter känner till sådant då han legat ute efter de här vägarna i sitt jobb.


 


Erik tycker vägarna är fina i Jämtland och han väljer ju småvägar med sin bil. Var han nu körde nu på morgonen.


Som vanligt en film på sidoskärmen, nu "Hajar i Paris" och se den inte, ungefär som de där filmerna när hajarna flyger upp med tromber i Amerika. Och folk verkar bara bli dummare i filmerna men jag fick i alla fall en del gjort i datorn.

Sedan väntade sängen och boken och jag fick en gosig kissa hos mig när jag läste ett kapitel.


Har sovit gott inatt och så även Alice

Vaknade vid sex och steg upp lite senare efter lite chatt med söner på WhatsApp.


Idag blir en ledig dag fast lite kommer jag nog att göra efter att vi varit ned till byastugan i Överrödå där det är marknad.


Vädret är fint men det ska mulna på här mitt på dagen men klarna upp framåt eftermiddan men ingen nederbörd, eller så kommer det nån skur.

Nu halv nio har vi här 14.2° och sol, i Vindeln 15.7°

Väderstationen säger 14,6° och 3,1 m/s från sydost, alltså från åkrarna så därav doftar det dynga här.   


Morgonbilderna ser ut så här 

       

  

Förråd två eller tvåan som vi säger.


Man kan ju tro att det är skogsbrand där borta bakom ettan.


   

Av Jan Sandström - Onsdag 5 juni 07:22

Onsdag den 5/6


Igår så föddes den första ungen, eller kläcktes säger man väl om fågelägg.

Det är Fru Rauer som fick första för året och ägget kläcktes runt kl. 21:02, och det mesta av ungen var ute kl. 21:12.

Allt enligt Rune Aae på Facebook 


Men här hände också saker, jag rev en hel vägg på förrådet och vi drog spik.

       


Elcentralen fick en provisorisk upphängning.


 


Byggde upp för dörren.


   


Men det blir ett litet moment 22 för att sätta dit dörren måste jag ha klart med golvet och det är fortfarande fullt där inne med sånt som mest bara ligger.

Men jag gjorde i ordning med isolering och två golvbrädor så kan jag fortsätta med golv senare.

Du ser att vi fick dit dörrkarmen men den står bara lös med ett spännband upptill som håller i den.

Måste fixa öppningen lite smalare eller köpa längre karmskruvar så det blir nog en bräda på sidan.


 


Men först ska jag sätta dit läkt på tvärsan så att det finns något att skruva dörrkarmen i.


Fast det blir senare.

Jag eldade i badtunnan och vi åt pannkaka med sylt och grädde till middag, ute såklart.

Sedan blev det datorn och en sidofilm, Gojira -1.0 eller Godzilla minus one.

Men den gick bara på sidan om och jag kikade av och till när det blev något extra.

Pausade mitt i för bad i tunnan men klortabletten jag lade i för några dagar sedan var inte helt upplöst och det luktade klor så det blev bara ett snabbt bad innan dusch och mer film och datorjobb.

Det var i alla fall skönt med ett varmt bad.

Sedan sängen och boken en stund innan jag sov gott.


Trodde jag skulle ha värk under natten men klarade mig eller sov av ren utmattning.

Vaknade kvart i sex och då kom Alice och masserade mig med sina trampande tassar.

Kvart över steg vi upp.


Idag ska vi till Vindeln, rösta i valet och för mig blir det Jonas och Vänsterpartiet.

Vattna blommorna och handla lite.

Kanske prata med verkstan om jordfräsen och OM det är lönt att kosta på den något mer.

Men jag får inte in den i bilen som den är och ids inte dra släpen.

Får demontera plogen och handtaget om jag ska ha in den där bak och så ut med allt annat som är där.


Men i eftermiddag har jag tänkt spika reglar, få dit lite isolering och kanske dörren och ev. några panelbrädor.


Det blir lite ostadigare väder framöver men idag ska solen skina och lagom varmt.

Nu straxt åtta har vi 13.1° och i Vindeln 15.3°.

Väderstationen visar 13.9° och 2,0 m/s ostlig vind.


Morgonbilderna ser ut så här.

   


Inger fick väv på landet.


   


Väderpinnen pekar då uppåt.


 


Alice är nyfiken på lite av varje.


 


Men när hon såg mig ute på altanen så kom hon springande och följde med in i värmen.

Förklädet är praktiskt då hon ska trampa in sin liggplats och då kommer ibland klorna ut.


 

   

Av Jan Sandström - Tisdag 4 juni 07:27

Tisdag den 4/6


Idag blir det

 

till barnbarnen Alex och Harrys morfar Michael som blivit ett år äldre.

 

Men även till Rune Aae i Norge blir det ett litet

 

Han sköter och håller i kamera m.m på fiskgjusarna i Oslofjorden.


Igår blev det jobb på och i jordfräsen.

Tog isär förgasare och annat, rengjorde och kollade men hittade inget mer fel än en sil var lite igentäppt.

Men den borde inte ha ställt till med startproblemen, skruvade ihop allt och inte startade fräsen.


Gav upp och gick in för lunch och ute duggregnade det och Inger spadvände landet.

Men så gav jag upp att ge upp och gick ut igen efter att ha kollat på nätet.

Nu tog jag bara loss förgasaren och tog isär den i alla delar, det som gick att ta isär.


 


Kollade även över tändningen och justerade allt enligt anvisningarna och nytt tändstift.

Kollade och rengjorde hela förgasaren och så ihop med allt igen, inte startade den nu heller.


Men häller jag lite bensin i luftintaget så startar den och går, tänkte att går den lite så börjar den suga bränsle men så spillde jag lite för mycket direkt ned i luftintaget men smäller det så smäller det, det gjorde det inte heller.


  


Men motorn gick i 5-10 sekunder för att sedan bara dö.

NU gav jag upp och den får följa med till motordoktorn i Vindeln när vi åker dit på onsdag.

Ska i alla fall fråga han om det är lönt att kosta på den mer, eljest billigare att köpa en bra spade till det nu lilla landet där Inger fick ned potatis i rader, hon gjorde bara en grop och stoppade ned pären i den. Alltså en potatis i varje liten grop.


Och det regnade men klockan var mycket så nu gav jag upp min arbetsdag, jag orkade bara inte mer och kroppen (mest händer och knän) värkte.

Det blev middag och vi satt ute men det var bara vinterjackan jag inte tagit på mig för jag började frysa.

Sedan satt jag inne i soffan och fick en katt i mitt knä och på katten lade jag boken.


Nio var jag på väg isäng men lyckades hålla mig vaken en timme till innan det blev medicinering och så sängen där jag orkade läsa nån halvtimme till.


Har sovit tungt inatt och vaknade kvart över sex då det fick bli morgon.

IDAG ska jag väl lyckas snickra lite på förrådet, jag bara måste det OM det ska bli gjort i sommar.

Men ibland känns allt bara övermäktigt med allt som ska eller måste göras fast det är ju jag som tagit på mig det.

Men solen ska då skina idag och upp emot 20° ska det kunna bli.


Nu snart åtta har vi 11.2° och i Vindenl 11.7° och solen skiner med 2,0 m/s från ost-nord-ost.

Regn kom det också men inte mer än 3,3 mm.

Morgonbilderna ser ut så här OM jag får mobilen att fungera för den har   med mig nu, har inte tagit emot laddning och startproblem, MEN jag har lyckats få igång den och den tar sakta emot laddning

   


Vi har ju inte större land nu än lilla plätten till vänster.

 

Till häger och bortöver är bondens åkermark och där odlar inte vi men igår körde de första gödsellasset.


       

Av Jan Sandström - Måndag 3 juni 07:45

Måndag den 3/6


Igår skulle jag ju försöka få dit förrådsdörren eller åtminstone få klart förstärkningen under tröskeln då dörren både hamnar högre och längre ut.

Men, tja som vanligt är jag inte som Sickan, eller jag kanske är det för hans planer som är timade och klara... brukar väl inte heller fungera fullt ut.

Jag hann aldrig till dörren för först skulle jag "bara" kolla på och få igång jordfräsen.

Det sket sig fullständigt, Jag skruvade isär och ihop och vet inte hur många gånger jag testade olika saker.

Med startgas så tände den en gång och för att göra en historia kortare så suger den nog inte bränsle.

Häller jag bensin direkt i luftintaget går motorn några sekunder innan den dör.


Kameran är bra att ha när man inte ser direkt med ögat under saker men här såg det bra ut, Det är vattendroppar då jag spolat bort en massa skit, men det blev inte bättre av det.

 


Men den är så jäkligt byggd att jag inte kommer åt allt. Men än har jag inte gett upp.

Under förmiddan gick jag ju in i datorn och kollade bl.a på begagnade fräsar.

Och hittade en fin till riktigt bra pris men tyvärr långt bort, allt för långt bort för att bli aktuell, Nere vid Uppsala. och nått ställe som heter Gimo. GPS: 60.17111589320167, 18.17981560619295

Såg att jag faktiskt kört förbi där flera gånger under åren då vi varit ute och ränt.


Så i alla fall behövde inte Anders komma och köra potatislandet och jag gjorde in mina händer så fingrarna värkte lite mer än vanligt.


En skön dusch ute bakom stugan och så kom Erik förbi och han hade ett enkelt problem med bilen, det saknades 4 skruvar på motorn så vi hämtade i förrådet och satte dit dem som senaste servicen missat. 

Lite prat och kaffe och så bistå Inger i förberedandet till festen vi skulle ha. 


Gästerna började droppa in, bara våra syskon med respektive och så blev det grilla korv med tusen tillbehör.

En trevlig eftermiddag och toppenväder med sol, värme och nästan ingen blåst.


Gästerna åkte hem och jag började plocka ihop ute på alla ställen i trädgården och så blev det datorn med en film på sidoskärmen.

Fast det blev en skitfilm med nån vampyrfigur ala Dr Jekyll och mr Hyde

Så redan efter nio stängde jag av och lite senare blev det sängen och en stund med boken.

Men trött och sedan sov jag gott och har inte ens varit upp på toa.

Vaknade klockan sex och steg upp.


Plockade ur "diskmaskinen" som Inger kört, Vi har ingen maskin utan vi handdiskar och inatt diskade Inger och jag plockar ut diskstället. Men efter renoveringen ska det bli diskmaskin.


Kollar mejl och några andra saker och nu bloggen, sedan tidningen och nu fick jag en katt i mitt knä.

Hon har varit ute på morgonen, passar väl på innan regnet.


 


Jo äntligen ska det komma lite regn för det behövs i markerna.


 


Det ser då ut att bli en lugn eftermiddag med tid med boken på altanen eller inne i nått förråd.

Det är nu jag saknar verkstad inomhus men det är tanken att bli i förrådet som ska isoleras.


Nu har vi i alla fall 15.3° och Inger gick ut med sin frukost, i Vindeln är det 16.1°

Väderstationen säger 16,0° och 1,7 m/s från ostnordost.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

       

 

Himlen var blåare då jag sparade bilderna.

 

      

Av Jan Sandström - Söndag 2 juni 07:02

Söndag den 2/6


Igår ska ju Alice ha haft födelsedag och hela 2 år blev hon.

Men det var inget som hon verkade bry sig om.

Men ändå säger jag nu   kisse som ligger i mitt knä.   


Jag steg i alla fall upp tidigt och efter frukost med bloggande så gick jag ut och vattnade blommor och växter innan jag tog bilen och åkte till Vindeln

Det var ju stor marknadsdag där igår och lite efter tio var vi ute på gatan, vi har ju lägenheten bara ett stenkast därifrån.


 

Vi har lägenheten i gula huset till höger och nedre våningen hitåt. Fotade gjorde jag från entrén på ICA.


Många stånd och mycket folk och många som Inger känner pratade hon med men pratade med fler hon inte känner.

Att en människa kan ha så mycket att prata om.  


Jag köpte då 10 äppelmunkar och Inger köpte en massa blommor och kryddväxter som vi gick hem med.

 

Entrén till vänster om parken där borta och ICA:s blomstertält till höger.


Efter att ha lämnat växterna hemma så gick vi tillbaks och köpte varsin hamburgare och då kom två flygplan på låg höjd, brandflyget som var ute och ville väl titta, sedan kom de ett varv till och jag hann ta två bilder med mobilen.


   


Efter att vi ätit och pratat med ännu fler så gick vi hem, Inger gick in på ICA och köpte något hon missar, jag lastade bilen, efter att ha backat in den i skuggan vid dörren och när växter och allt var lastat åkte vi till stugan.


Där blev det fika i skuggan.


 


Den ena munken var till Inger.

Varmt var det men så hade jag jobb att göra, inte snickra utan ta fram jordfräsen och slipa knivhjulen på den, men de var inte så slöa som jag trodde fast först slet jag av dragsnöret, det såg helt murket ut men hade ett nytt i förrådet.

Efter att ha fått dit det och slipat upp knivarna så skulle jag starta den, inte gick det, den som brukat starta ganska direkt.

Men efter mekande och grejande så fick jag aldrig igång den men med startspray så tänder den ett par gånger för att sedan dö.


Och så kom Erik på besök då jag värmt middagsmaten.

Och ingen katt syntes till men så varmt som det var låg hon väl någonstans.


Åskan kom på besök och några ordentliga smällar blev det men av regn blev det 0,6 m.m

Så jag försökte starta jordfräsen men det gick inte och då drog jag lite spik ur brädbitar istället, men ingen katt.


Ingen Alice kom fast vi ropat efter henne och till slut gick jag isäng vid halv tiotiden.
Läste lite men oroade mig för kisse, klockan tio behagade hon komma hem/fram igen men då sov jag nästan.


Har sovit gott inatt men vid fem ville Alice att jag skulle stiga upp fast vi lyckades ligga nästan till sex innan vi steg upp och gjorde frukost.

Nu ligger hon här i mitt knä och sover så gott men jag borde ha längre armar så jag lättare når tangentbordet.


Idag ska jag försöka jobba lite på förrådet innan det blir för hett i solen, dessutom får vi gäster vi bjudit hit till i eftermiddag.

Nu kanske vi kan grilla då det regnade igår     

Det funkar ju även med briketter i grillen så blir det ingen stor brasa.


Det ska tydligen bli ännu en varm solig dag med 24° och det är skönt, kanske kommer det nått fler åskväder.

Den gick tydligen ganska hårt nere i Umeå enligt tidningen.


Men nu halv åtta har jag här 14.5° och i Vindeln 16.7°

Väderstationen visar 14,9° och 1,7 m/s från ostnordost.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

Vill inte väcka kisse för att fota annat så det får räcka med de här bilderna och just nu var det ingen sol.

         

  




Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards