jans

Alla inlägg den 4 juli 2024

Av Jan Sandström - Torsdag 4 juli 06:46

Torsdag den 4/7


Igår så kom stången.

           


Så nu ligger 10 meter flaggstång här ute, fattas bara att gräva ett drygt en meter djupt hål till plinten.


 


Tomas åkte ned till Söderhamn för att hämta Fru och son som varit hos hennes föräldrar.

Jag backade undan släpvagnen så att Inger och Alex kunde ta bilen till Vindeln, där ska de idag på äventyr ned till Umeå och åka tåg och stadsbuss.


I Norge dog en andra fågelunge för fiskeörnarna, eller fiskgjuse som den heter här, tydligen hade den antingen fel på krävan eller att något fastnat i den för den kunde inte äta normalt och svalt ihjäl.


 


Så igår klättrade man upp till boet och tog bort ungen och passade på att ringmärka och mäta upp den som är kvar.

I fjol så försvann ju ett föräldrapar i ett annat bo och där lyckades man rädda en av två ungar som fru Rauer adopterade och födde upp.

Naturen är hård.


 


Här hade jag börjat med att göra golvsockel till verkstan, tog takbrädor som jag klöv och så slipade och fräste jag kanten.

Spikade fast två långsidor, på kortsidan var golvet inte helt in till väggen så då klöv jag till en kil på 1½ meters längd och 2 cm i ena änden, fick dit den och golvlisten. Det duger och där det var glesast ska ändå arbetsbänken med lådor under stå.


Började med salning av dörren, hittade material men det räcker inte utan upptill får det bli en bit från ett laminerat hyllplan.

Men i mitt huvud blev det kaos för jag mätade helt galet eller sågade galet när jag skulle göra klossarna och småstressad var jag för mörka moln kom seglande där uppe och flertalet maskiner där ute så jag packade ihop och hann faktiskt få in under tak innan det började regna.

Och det regnade mest hela eftermiddan men det fick bli kaffe och boken ute på altanen med en sovande Alice i mitt knä.

Inte så dumt det heller men tempen sjönk och jag gick in.


Det blev en filmkväll, först snuten i Hollywood och soppa till middag.

Efter den en gammal Engelsk film och då hade jag en brasa tänd i kaminen för det kändes råkallt inne.


Pratade lite med Inger och så blev det sängen, ganska tidigt men inga tjuvar kom fast jag var ensam hemma.

Eller jag hade ju Alice som kom och låg hos mig i sängen men jag har sovit lite oroligt i natt, drömmar och så lite funderingar på jobben som ligger framför.


Sov nog ändå till sex då det fick bli morgon, Alice åt bra och har nu gått ut.

Idag ska jag fortsätta på verkstan men ska passa på att greja lite i gäststugan nu när de är borta.

Husvagnstoan där ska/måste nog tömmas.   

Fast det är inte som besvärligt som det låter.


Men det ska komma regn även idag så bäst att sätta fart. Tidningen kan jag ögna igenom senare idag när det regnar.

Nu skiner solen och 12.8° där ute, i Vindeln 15,2° och väderstationen visar 13,8° och vindstilla.

Lugnet före stormen säger man ju så vi får se hur det blir idag.

I alla fall blev det inte mer än 3,3 m.m regn igår.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

       

 

Det är inte dimma ute utan imma på fönstren, de är för välisolerade de första jag köpte och bytte här och då blir det utvändig imma när temperaturen växlar från kallt till varmare och fuktigt ute (som nu med 90% Rel Hum) för vi hade bara 7,6° klockan tre i natt.

 

 

 

Svalorna har då tagit till sig min lina jag spände upp mellan lyktstolpen o taket på trädgårdsbordet.

Så det kanske blir en mer permanent wire framöver.

 

   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards