jans

Direktlänk till inlägg 21 februari 2015

Dödsfall.

Av Jan Sandström - 21 februari 2015 10:05

Ja vad säger man egentligen så att det inte låter så stelt och svårt.

Gått bort, dött, avlidit, somnat in, gått till andra sidan, ja det finns många uttryck som beskriver det tråkiga att en person slutat finnas till.


Såg i tidningen nu när jag läste till slutet att min bästis i barndomen att hans far dött.

Olaus Andersson

Han skulle ha blivit 92 år och egentligen är det naturligt i den åldern men ändå.

Ett foto av Olle och Marit när de kom till min mor på hennes 90-årsdag den 17/4 2008

 

Mor Majken, Marit och Olaus.

 

Många är de stunder jag vistats hemma hos familjen Andersson på Grubbe, jag rent utav hängde där kan man säga och många är de resor jag fick följa med när han körde buss eller vart det bar väg (eller när vi lekte och gömde oss under bussen som då stod parkerad utanför bostaden, Sandåsvägen var grusväg på den tiden).

Då fick vi killar sitta på motorhuven längst fram, inne i bussen kan jag tillägga. Bussarna hade ju en buntad grå klump utmed föraren där man kunde åka.

Då var det inte samma strikta regler som idag   och det handlade om kortare turer men en resa kommer jag ihåg och den gick till Bygdsiljum dock inte med buss utan tror det var i en liten typ pickup. Jag och Krister tillbringade tiden på Westmans Café där de har påfågeln då Olle gjorde något annat, vad jag tycke vi hade åkt långt.

Olaus var alltså busschaufför och företrädesvis mellan Umeå och Skellefteå i dåvarande Linjebuss, men han var även fackligt aktiv inom transportarbetarförbundet vad jag kommer ihåg.


Jag vet inte hur många gånger jag fick följa med upp till Portbron där det skulle fiskas, det var Olle och äldre sonen Jan som fiskade.

Jag och Krister lekte runt omkring, gick på järnbalken under själva Portbron.

Cyklade till Hemavan på en gammal damcykel och då var det bara en smal grusväg dit, upp till hotellet gick vi men utför gick det fort. Inga bromsar på gammcykeln så jag som satt bak höll ned fötterna men ändå for vi rakt över det som nu är E12 och ned i diket.

En gång hade de med en katt som var en hejare på att komma med möss som vi fick göra slut på på en huggkubbe. Idag skulle jag inte kunna göra det jag då gjorde.


Även mina föräldrar gjode resor med Anderssons, en gång till Mo i Rana och ett foto finns från tillfället.

 

Det där ska alltså vara nuvarande E12 och vi hade Dekan (DKW Auto 1000) till vänster.

Olle var Opel trogen och kan det ha varit en Kapetän de hade där till höger.


Nu är mina föräldrar borta sedan en tid och nu har alltså Olaus gått bort.

Men det är livets gång och döden kommer ingen undan men ändå är det lika tragiskt och tomt efteråt.

Min övertygelse är ändå att det blir bra efteråt.


Tack för den tid jag känt dig Olle.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards