jans

Direktlänk till inlägg 29 juni 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 juni 2015 10:16

Måndag den 29/6


Andra sommardagen och alltid är det någon som har sin första semesterdag idag.


Igår var det också vint väder i stugan, det tycker då världens alla myggot och knott och jag är godast av alla.

 

Så såg benen ut efter att ha stått vid vedklyven en stund och jag gjorde ju illa mig i den.

Skulle lägga ned en tung klabb av sur gran och missbedömmde mig och hade långfingret mellan klabben och klyven.

Det gjorde ont.

 

Jag blev blå under nageln och den gör ont, men det är inte så mycket att jag kommer att tappa den utan det försvinner med tiden.

Då är det värre med ledvärken jag hade igår kväll.

Men åter till stugan, Gunnar blev ju skrämd och vi tror ganska bestämt att det är hästarna i hagen han hör och är rädd för.

Då han är ute på altanen så tittar han hela tiden ned mot hästhagen och då härstarna går inne i skog så ser man dem inte från stugan.

Maria kom upp och vi duschade och åt lite mat innan det bar av hem igen och Gunnar låg snällt i sin låda.

Här hemma var han lite avvaktande när han släpptes ut men sedan var det samma gammla Gunnar igen.


Jag satt ute en stund och läste i boken innan jag gick in.

Hade rensat en hel del mejl men många kvar att kolla över, orkade inte ta itu med räkningarna utan gick helslut med värk isäng.

Lyssnade en stund på ljudboken och smorde med Voltaren, ordentligt så det blev säkert en överdos men det behövde jag.

Somnade och sov tungt med drömmar jag inte går in närmare på, erotiska sådana. Konstigt att jag hade sånt i huvudet när jag hade så ont i kroppen. Det var ju vedklyvningen som orsakade det.


Mirabell var jamig inatt men jag orkade inte bry mig, Gunnar sov ute på altanen.

Vaknade svettig i morse så det klibbade men somnade om.


Frukost och gav Mirabell den sista tonfisken och gick ut men mitt fika på altanen.

Mirabell sprang på glasrutan så till slut gav jag med mig och satte på henne ett halsband med telefonnummer och så fick hon komma ut på gräset.

Snällt höll hon sig i närheten men så fort jag blinkade var hon borta men hon kom fram bakom förrådet.

Nästa gång var hon borta och jag hittade henne på grannens altan men då bar jag hem henne och hon fick gå in.

Nu går hon här inne fram och tillbaka och jamar, tänk om man kunde veta vad hon vill men inget man testat verkar vara rätt och duga.

Jag har gjort klart räkningarna och fick in några tusen på sparkontot så nu är det nästan tomt på Ingers lönekonto igen, hon har bara 3000:- kvar att handla för och det räcker nog för hon har handlat allt för i sommar, blommor och sådant.

Men vill hon ha mer så finns det naturligtvis.


Senare i eftermiddag ska Peter låna bilen för Annas föräldrar kommer upp från Stockholm och ska vara här i veckan men innan dess måste jag byta en lampa bak, höger blink är trasig säger Maria.

Så jag måste nog ut och handla en sådan och kanske blir det något mer.


Som jag skrev är det sommar, det var lite drygt 20° när jag gick ut och fikade med Mirabell och solen skiner och svag vind.


Nu är det +22,1° utanför fönstret. sol men det blåser lite mer för det syns på träden.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-29 10:30:05

Temperatur: 20,8 °C
Lufttryck: 995,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från ESE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 20,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 50,7 mm
Året: 342,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
09:21
Temp - Max:
25,0 °C
Klockan:
13:54
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
03:35
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
03:50
Lufttryck - Max:
996,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
996,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,0 hPa
Klockan:
06:09
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
18:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:44 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:16
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 01:26

Så här ser det ut och snart går jag ut med kaffet.

 


Nu ska jag skriva om dagens film, sedan kaffe ute på altan, korsord och klia Gunnar.


Godmorgon.


Nävisstja, laga lampan på bilen. Suck

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards