jans

Alla inlägg den 3 juni 2015

Av Jan Sandström - 3 juni 2015 18:58

...och det regnar ordentligt.

Av Jan Sandström - 3 juni 2015 18:02

...åskväder.
Eller en smäll fick vi men jag har ändå stängt av mina datorer.
Men nätverket har fått vara igång.

Jag har av och till haft huvudvärk och känt av allergin. Men det är väl för att jag sågat i björkklossarn.

Av Jan Sandström - 3 juni 2015 10:28

SVT 1, 15:10--16:50 Peter's Friends (1992)

connect.collectorz.com

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 3 juni 2015 09:38

Onsdag den 3/6


NÄR ska det bli någon vår frågade Inger, jag frågar när ska det bli sommar för vårtiden är redan passerad med råge.

 

Riktigt så här är det inte för varmt är det inte, däremot kan man sammanställa alla årstiderna till just nu, förutom värmen då.


Igår, hmmm vad gjorde jag egentligen, jo jag åkte och handlade och fick en tid för byte av vindrutan på bilen, den sprack ju efter lagningen av stenskottet.

   

Jag köpte ny vimpel till stugan, däck och slang till Sverker (cykelkärran i stugan, men det är ingen cykelkärra utan vanlig kärra) för däcken har spruckit och bra att ha ett i reserv, elkontakter som behövs och bra att ha hemma, pooltermometer då den vi har i tunnan visar galet, glasröret åker upp och ned av sig själv, NEXA magnetkontakt, ska testa om det går att bygga indikering i stora veckolådan när posten kommit och så blev det några andra småsaker jag inte kommer ihåg vad.

Träffade svågern på Biltema så det blev några minuters pratstund.


Men jag gav mig inte tid att byta till ny gastub till muurikkan, det kan jag ta senare.


Inger tappade bort en bygel till grilleldkorgen när de var vid Sundlingska i måndags.

 


Så nu måste jag nog försöka göra en ny sådan om vi inte hittar igen den nästa gång vi är där uppe, men det kan dröja ett tag.

Så troligen måste jag försöka göra en ny vad jag nu ska använda för tråd till den.


Här hemma såg jag filmen, en typiskt svensk 60-talsfilm med tungt budskap jag inte begrep något av men kul att se de gamla bilarna, Bubbla, Deka, Opel, PV och Amazon och så gamla lastbilar som figurerade, spårvagnar var det också och det var filmat i Malmö. Men bra film, näe inte särskillt så jag kunde leka med mobilen under tiden.


I måleriet tvärs över i industriområdet eldade de friskt.

Tydligen tömde de en stor gastank för under ett antal timmar sprutade en stor åga upp och det levde om, ett tjutande ljud som gick mig på nerverna.

 


 


 


 


 


 

Som om den släckaren skulle räcka till.


Eljest blev det inte mycket gjort igår, alltså en helt normal dag.


Gick isäng med min ljudbok, Gunnar sprang ut och in några gånger under natten, jag hade ont men inte som tidigare nätter.

I morse låg Gunnar mellan mina ben.

 

Som vanligt, varmt men obekvämt. Tidigare i morse låg han i mina knäveck och jag var alldeles svettig om benen.


Steg upp, frukost med tidning och sedan hit till datorn.


Idag ska vi till garaget säger Inger, det ska regna idag också och det är inget ovanligt idag, det är säkert för att så mycket skrivs och pratas på Engelska nu för tiden som vi fått deras väder också.

Bra väder för garagestädning säger hon, jag säger

 


Men vädret då, det alla pratar om men ingen gör något åt, nu blev det mörkare här inne.

 

Just nu 11,1° utanför fönstret och mulet.

Väderstationen på taket.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-03 10:15:06

Temperatur: 10,3 °C
Lufttryck: 973,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 5,7 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 20,1 mm
Året: 312,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
10:07
Temp - Max:
14,9 °C
Klockan:
10:55
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
02:37
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
22:36
Lufttryck - Max:
983,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
993,3 hPa
Klockan:
12:56
Lufttryck - Min:
973,0 hPa
Klockan:
07:00
Lufttryck - Min:
983,3 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:36
Sol ned: 22:40
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:04 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:40
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 03:59

Och en trädgårdsbild jag tog när jag började skriva inlägget.

 


Jag är trött, behöver kaffe, mer kaffe.

Läste i tidningen om en undersökning som sa att det är skadligt med mer än 4 koppar kaffe så jag klarar mig sa jag till tjejerna.

Då säger de att mina muggar är nog inte som undersökningens koppar, vad de nu menar med det.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards