jans

Alla inlägg den 10 september 2015

Av Jan Sandström - 10 september 2015 22:11

Det gäller alltså raset på Mannen i Norge.

Men nu gör jag kväll.


Katterna har fått mat, jag har busat med Tristan men det räcker inte så han jagar Mirabell och får på moppo av henne, men inte lär han sig av det inte utan pang på igen med spott och fräs från henne.


Nu ska jag följa ett råd jag fick av Maria att gömma lite kattgodis i klätterträdet som de kan få leta under natten.


Godnatt från mig.

Av Jan Sandström - 10 september 2015 16:13

Sitter i soffan med Tristan och Mirabell.

Av Jan Sandström - 10 september 2015 15:50

Är du utan BH idag? frågade mannen.
- Jaaaa! Svarar hon.
- Det borde du göra oftare!
- Åhhhh!!! Tycker du brösten är fasta nog för det???
- Nä... men de slätar ut rynkorna i ansiktet ...   

Av Jan Sandström - 10 september 2015 15:22

Lite information om Mannen, det där berget som höll på att rasa förra hösten.

Det rör på sig.

Nu har rörelsen ökat och är på 1 mm i timmen och dygnshasigheten är 3,5-4 cm.

Ganska mycket rörelse för ett berg som man kan tro ska vara fast.

Bergsfast säger man ju men så är det alltså inte.


Men geologerna säger att det lika gärna kan bli gul nivå som det kan bli röd, alltså den högsta varningen på en skala med 4 grader.

Det här är den största rörelsen sedan i oktober ifjol då det som mest rörde sig 6-7 cm om dygnet.


Allt taget från

Av Jan Sandström - 10 september 2015 10:51

...att huvudet ligger i skuggan.

Av Jan Sandström - 10 september 2015 09:54

Först ett program som sänds tidigare och det är

Minnenas television: Martin Ljung 2 - SVT 1, 14:55--15:40
Det avslutande programmet i serien "Herr M. Ljung, Vallhallavägen 117, 2 tr. ö.g." från 1965. Stor final med massor av kändisar. Även dåvarande tv-chefen Nils Erik Baehrendtz medverkar. För manus stod såväl Povel Ramel som Hasse & Tage. Regi: Hasse Ekman. Från 2011. Även i TV1 11/9 och TV1 13/9 Textat sid. 199 4:3-format


Det kan vara sevärt om man inte har annat för sig.


SVT 1, 16:00--17:30 Med glorian på sned (1957)

Jag får se hur det blir med TV-tittandet idag, har ju lite annat för mig men kanske blir det tid över.

 



Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

 

 


Av Jan Sandström - 10 september 2015 09:13

Torsdag den 10/9


Igår var en stor dag där mycket hände, jag kpte ny bil och för mig är det ganska stort.

Det var drygt 5 år sedan jag köpte den jag har nu men tyckte att det var dags att göra mig av med den då det är mycket som kan behöva bytas ut på den framöver.

Nu blev det en dieselbil av samma modell som den jag har, en Ford C-Max som jag gillar och då främst på att den är lite högre och ganska praktisk.

Visst finns det många andra bilar som liknar den men, nu blev det den här och den 18:e får jag hämta den eller byta ut min mot den nya.

Det var länge sedan jag bytte in en bil då jag köpte ny, det har bara hänt två gånger tidigare och då på 80-talet.

Eljest jag jag köpt ny och sålt den gamla privat.


Såg på film, myste med katterna och hade det skönt i allmänhet.


Gick isäng med ljudboken, Inger snarkade i sängen bredvid och Gunnar ville inte komma in fast det var kallt ute.

Så till slut gick jag ut och hämtade in kisse som låg på altanmöblerna.

Men inne ville han inte vara utan gjorde allt för att få uppmärksamhet och få gå ut igen så det fick han göra till slut.


Det gick inte så lång tid innan kattklockan skrek och han ville in igen, sedan blev det ett par turer ut och in men i morse kom han in och lade sig hos mig.

 

Jag hade lite svårt att komma upp ur sängen utan att väcka han allt för mycket men det gick, tur att jag är smidig och vig.   

Där låg han kvar och ligger ännu fast de andra sprungit omkring här inne.

Tristan satt i sovrumsfönstret och tittade ut och Gunnar sov på sängen.

   

Mirabell gick omkring på golvet.


Idag ska vi upp med grejor på vinden och det är lättast om man är två om det.

Nu när Maria är frånvarande får jag ställa upp, rackarns att hon skulle sticka iväg sådär.

Skulle förresten behöva hennes hjälp men får väl be någon av sönerna men först måste jag få hem en stege från stugan så att man kommer upp på garagetaket.

Det är väderstationen som behöver nya batterier men nu ska jag montera in atrapper.

 

De ska sitta i stationen och batterierna inne på vinden och det är dubbla batterihållare så när det blir dags att byta sätter man in nya i den tomma och tar bort de gamla, nästa gång blir det tvärtom och på så sätt blir aldrig givarna utan ström då jag hade vissa problem att få igång dem vid tidigare batteribyte.

Men det arbetet får jag ta senare och jag behöver hjälp så att det inte blir allt för mycket klättrande för mina knän.


Idag ska jag senare åka och köpa lite virke till carportuteplatsen i stugan, jag behöver lite mer virke än jag köpt tidigare.


Eljest blir det väl matinéfilm, jo det är en sådan fast det är torsdag.

Kanske tid för att sitta ute på altan då det ser ut att bli fint väder.


Just nu är det 13,7° utanför fönstret.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-10 09:45:05

Temperatur: 19,5 °C
Lufttryck: 1016,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 19,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 465,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,5 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
14:34
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
05:55
Temp - Min:
2,7 °C
Klockan:
02:43
Lufttryck - Max:
1017,1 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
23:38
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
00:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:57
Sol upp: 05:47
Sol ned: 19:24
Skymning: 20:13
Dagsljus: 15:16 tim:min
Dag längd: 13:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:32
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 18:16

Så här ser det ut.

 


Nu filminlägg, sedan kaffe ute på altan men Inger dricker sitt te.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards