jans

Alla inlägg den 21 maj 2017

Av Jan Sandström - 21 maj 2017 23:21

Mirabell har ju fått komma till sin rätta husse, Anders och hon var nyfiken när hon fick gå ut.

Sädesärlorna var intressanta och hon jagade dem på gräsmattan men lyckades inte fånga någon, hon var inte ens i närheten så det var lugnt.

 

Men roligt att se den gamla fröken bete sig som en katt ska och att hon får vara katt.

Av Jan Sandström - 21 maj 2017 08:18

Söndag den 21/5


Igår, efter att ha gjort morgonbestyr och hjälpt Maria med utstrifter och skjuts ut till skogen lastade vi bilen med allehanda grejor OCH Mirabell.

Hon skulle få åka på "sommarkollo" hos Anders, han ville ha hem sin egen kissekatt i några veckor för nu har han semester och ska inte ut och ränna landet runt.

Vi kom dit och Mirabell gick nyfiket runt inne i huset för första gången, lite orolig men nyfiken.

Var en dörr stängd fick vi öppna den åt henne.


Till slut fick hon gå ut och där skulle det kollas och nosas överallt men till slut stängde vi in henne och vi började jobba.

Inger körde på gräsmattan och Anders klippte buskar, riset brände han i en tunna.

Jag kopplade åter in ett eluttag jag kopplade bort i oktober i höstas, det ute på altanen som var bristfälligt anslutet med en dålig sladd.

   

Nu är det rätt gjort och en riktig kabel.


 


Jag fick se en fågel som kvittrade så fint i trädet.

 

Men nakdelen men autmatiska små kameror är var den hittar focus.

Det är en svartvit flugsnappare som satt och lockade på en hona så det kan bli ungar i holken utmed på tallen.

 

Inger körde vertikalskäraren på gräsmattan och rev upp en hel del mossa men så tystnade den.

Inget ovanligt att den kör sönder säkringar men nu kollade jag och det fanns spänning ända fram i sladdarna.

Ända till motorn visade det sig då jag efter lite omak skruvat isär maskinen.


Anders som är kock i grunden bjöd på parisare, väldigt gott och jag tryckte i mig två st. och med stekta ägg dessutom.


Till slut efter en sista efterrätt kopplade jag släpvagnen och vi åkte hem till Gunnar som sov ute och inte märkt att vi varit borta hela dagen.

Jag slipade några av Anders trädgårdsverktyg innan jag gav mig ut på en promenad denna sköna sommardag.

Det blev en längre sväng ned till älven och så vidare norrut runt snurren och förbi VK. En längre sväng för mig då och med allt jag travat på och gått hos Anders blev det 5-siffrigt på stegräknaren.

 

Brobygget har gått frammåt men det enda jag fotade var en björk som slog ut efter Kvarnvägen.

   

En fin tid här i Umeå när björkarna spricker ut och får musöron. Men det påminner mig nu om att stoppa i mig ett par allergipiller.

 


Vid Prinsen eller ICA Ängesvägen och bygget där såg jag något konstigt just till höger om kranen och mot den ljusa husgaveln.

 

Zoomar jag in lite ser man bättre, en gubbe på spark uppe på taket.

 

Det blev en sväng på 5.86 km och den tog 1:22:33 men då gick jag ut på ängen under kraftledningen och hämtade hem en kaffemugg jag sett ligga där i gräset då jag hämtade hem de där stenarna häromdagen.

Den var faktiskt hel och fin så nu ligger den i diskmaskinen.

 

Det blev kväll så jag gjorde kaffe och ett par mackor till middag, parisarna åt vi vid 14-tiden.

Satte mig och började se en inspelad film (och jag saknade lilla Mirabell i soffan men hon åt räkor hos husse) men den har de gett nytt namn på och jag hade sett den tidigare under "Lånta fjädrar"

Så den tog jag bort och valde en nu, nu en planetfilm om folk som kunde byta levnadstid med varandra och allt utgick efter tiden.

Så en del levde för evigt och en del fråntogs allt och således dog på fläcken. En medelbra eller medeldålig film hur man nu ser på det.

 

Det blev natt och vi ställde upp fönstret.

Gunnar sov mellan jag och Inger inatt den korta tid han som inne.

Och således har jag sovit skapligt gott efter mitt Voltaren på händer och knän.

 

Steg upp ½8 och idag vägde jag 77,2 kg.

 

Inger satt ute med frukosten och konstaterade att vi måste ge Gunnar ett maskpiller igen, inte konstigt för en sådan utekatt men jag tror inte Mirabell är smittad, de hade så lite närkontakt här hemma.

Men vi får ändå kolla efter och se, hon går ju på lådan så där går det lättare att se sånt där som har med kiss och bajs.

 

Idag blir det jobba men vi ska ändå ta oss tid för en liten MC-tur och då blir det vörbi apoteket, Maskpiller åt Gunnar och värkpiller åt mig.

Eljest blir det att kolla upp verikalskäraren och se OM det är något som går att laga den eller ifall det blir att köpa en ny.

 

Jag har tagit mina allergipiller så nu blir det att gå ut, Inger ställde upp ytterdörren på vid gavel då hon tror att det är varmt ute men det drar kallt på mig.

Just nu visar termometern i skuggan 15,2° och det blåser en sydlig vind, darav rakt in genom dörren och på mig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-21 09:00:10

Temperatur: 15,0 °C
Lufttryck: 1024,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från S,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 29,1 mm
Året: 136,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
10:16
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
03:42
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1029,7 hPa
Klockan:
00:20
Lufttryck - Max:
1030,4 hPa
Klockan:
15:36
Lufttryck - Min:
1024,7 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:09
Sol ned: 22:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:12
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut lite tidigare innan Inger gick ut och satte sig på sin plats till vänster på bilden.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards