jans

Alla inlägg den 11 juli 2017

Av Jan Sandström - 11 juli 2017 22:09

Vi var ju ut och handlade på IKEA häromdagen och på parkeringen inte långt från vår bil stod den gamla bilen,

 

Det var en bil jag trivdes med men det förbrukade lite mycke bränsle och idag lönar det sig inte att köra med etanol, inte ekonomiskt i alla fall.

Det gick bra och i stan kunde man köra på 5-ans växel i stort sett överallt.

Den när jag har nu måste man växla hela tiden.


Ett annat återseende är när Maria kommer hem från Spanien (med tåg till Umeå) imorgon bitti vid 6-tiden, då hämtar Erik henne med våran bil och så åker de till Jönköping.
Men på IKEA såg jag de här Maria, kan en sådan duga till din sten (block)?

 

Så nu är våran bil fixad och fulltankad klar för barnen att åka iväg med och vi får hålla tillgodo med Eriks VW Polo.
Men det käns ändå skönt att de åker i en säkrare bil på deras resor.


Och senare imorgon kommer Peter, Anna och Emil hem från Stockholm så då kanske jag träffar dem.

Av Jan Sandström - 11 juli 2017 09:30

Tisdag den 11/7


Idag fyller sonen Peter år, 29 år blir han så GRATTIS på födelsedagen.


Igår åkte jag och Inger ut och handlalde men först förbi Stöcksjö när vi ändå var på den sidan ån och sedan IKEA där vi köpte servetter.

Ost och öl på Willys och så hem igen.

Lite konstigt handlat men det ska vara till Ingers 60-årskalas som gör av stapeln om några veckor.

Du har väl fått och svarat på hennes inbjudan som skickats ut?


Här hemma började jag hissa upp och demontera bromsarna på Eriks bil. Lite hann jag göra innan han kom på moppen och så skruvade, hamrade, värmde och drog, vred och kämpade för en del saker satt verkligen fast.

Tur jag har lite verktyg men jag fick inte åka och köpa fler   


Höger hade tydligen blivit genomgången för åtskilliga år sedan men det satt ändå fast bakom ett tjockt rostlager.

Men vi fick loss och skruvade dit det nya och Erik sa att det fungerade när han senare åkte hem.


Jag tittade även till Ersbodakatterna Norton och Bella och de mådde bara fint men det märks att de har varit ensama ett tag.

Till och med Bella kom fram och ville bli gosad med men imorgon kommer Emil hem igen.


Jag såg lite TV på kvällen innan jag gick isäng med ljudboken och sedan har jag sovit TUNGT inatt efter en extra dos värkmedicin och Voltaren.


I morse steg jag upp efter ½8 och vågen stannade på 74,4 kg.   

Minus 20 kg sedan ifjol vår, den 5 mars vägde jag 94,5 kg men maxvikten jag haft var 102 kg någon gång för några år sedan.

Kan bara säga att det känns lättare idag.   

Jag orkade inte duscha igår kväll men i morse tvingade jag mig in dit fast kroppen värker och idag blir det släpvagnen på och till Tavelsjö för att hämta några lastpallar till stugan.

Måste passa på när jag har bil med dragkrok för Erik och Maria ska låna bilen i veckan och åka på en resa och då får jag testa Eriks lilla VW Polo.

Vi kan behöva lastpallar för att lägga upp material till gäststugan som bör komma endera dagarna och jag får låna av svågern som har några.


Men jag hoppas att det inte kommer regn idag, igår kom lite på morgonen och jag trodde det skulle komma när vi mekade men vi klarade oss från det.


Jag har 18,6° utanför fönstret, gråmulet men ändå lite ljust och svaga vindar från något väderstreck.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-11 10:00:10

Temperatur: 17,5 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 17,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 196,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
08:28
Temp - Max:
19,2 °C
Klockan:
14:54
Temp - Min:
13,2 °C
Klockan:
02:49
Temp - Min:
12,8 °C
Klockan:
04:11
Lufttryck - Max:
1015,6 hPa
Klockan:
03:44
Lufttryck - Max:
1016,3 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
14:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:46
Sol ned: 22:41
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:55 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:05
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards