jans

Alla inlägg den 16 april 2018

Av Jan Sandström - 16 april 2018 22:33

Ja hon skulle ha blivit det idag.

Men tyvärr fick hon inte bli så gammal men 93 år är inte fy skam det heller och vilket liv hon haft.


(Jag kan komma att uppdatera allt eftersom jag får mer om Majken och då är texten som den här.)

 

Men GRATTIS på 100-årsdagen du inte fick vara med på.


Det hela började den 17/4 1918 då hon föddes av min och Jerrys mormor Eleonora Larsson

 


Hon gick i skolan men jag vet inte var mamma är på fotot, det finns ett X på huvudet på andra flickan till vänster om läraren men inte tycker jag det ser ut som Majken. Enligt Jerry ska det vara hon med kryss på huvudet.

 


Här finns hon i mitten mellan sina systrar Henny och Tora taget i Eskilstuna där hon växte upp.

 


När hon jobbade på järnvägen i restaurangvagn träffade hon på en sjöman och det var pappa Bengt, de gifte sig senare.

 


Som ungdomar hade de fester med kära vänner och släktingar.

   


Pappa Bengt jobbade som målare och var fackligt aktiv så ibland åkte de iväg på någon kongress eller vad det kan ha varit här.

 


Eller här, det ser då högtidligt ut.

 


De bygge en sommarstuga ute vid Piparbölesjön, ute i vildmarken nästan men ingen bil hade de utan cyklade fram och åter.

Min bror Jerry föddes 1949 då de hade stugan.

 


En rolig sak är den nu lilla backen efter Kullavägen just bortom nuvarande Klockarbäcken och Media Markt ligger "Pissahalvbacken".

Där stannade de halvvägs på väg in till stan och Grisbacka där de då bodde och gjorde sina behov.

 


Stugan fick jag aldrig uppleva för när jag väntades 1954 byggde de

 


huset på Grubbe och när Majken kom hem med mig från BB flyttade de/vi in i huset som pappa och Jerry jobbat på. Fast han var bara 5 år då.

Under min uppväxt hade de många hyresgäster på övervåningen för att få lite inkomster för de hade nog lite ansträngd ekonomi när jag var liten men det var inte ofta vi saknade något i hemmet.

 


Men här blev hon bofast ända, nästan intill slutet.

 


Hon pratade alltid om att vi skulle få bära ut henne med fötterna före men så blev det alltså inte.

Några år före sin bortgång flyttade hon till ett fint boende uppe på Umedalen.

 


Men nu går jag som vanligt händelserna i förväg, semestrar gjorde de många och många är de bilresor vi kuskat runt landet och Norge. Det här ser ut att vara norrifrån eller kan det vara någonstans i Norge.

 


Många påskar tillbringade vi hos familjen Borgström i Mattaberg där de fiskade ute på sjöarna men det blev även tid för lek med oss barn.

Här susar Majken utför backen bakom ladugården i Mattaberg.

 


Inför sin 50-årsdag vann Majekn en resa för två till Italien och de två åkte iväg på nya äventyr, jag och Jerry var ensamma hemma i en vecka, för jag tror inte det var två.

 


Senare blev det MÅNGA resor till Italien och Riva del Sole och senare La Serra med flyg, tåg och bil med Jerry och familjen.

 


De skaffade sig många Italienska vänner ute i byarna och Majekn läste även och lärde sig Italienska och under många år brevväxlade hon men några vänner där nere.

Enligt Jerry är det "I Italien så är det Pascoale och Liberato som finns på bilderna. Pascoale en den bruna leende mannen."

 


Men hon hann även med Portugal tillsammans med Bengt och Jerry tog med henne till Ryssland, Tror det var Leningrad men jag kan minnas fel.


Däremot blev det många bilresor söderut och till Eskilstuna där hon växte upp och hade sin och vår släkt.

Jag och Inger tog med dem på en husvagnsresa 1987 och till Eskilstuna naturligtvis


Här var vi 1978 på väg ned och då följde Inger med till en släktträff som annordnats där nere.

 


Fiske var något Majken gillade, ja även pappa Bengt fiskade och då var det främst i sjön Trehörningen uppe mot Tavelsjö.  

   


Och stora kunde fiskarna vara som hon drog upp med sitt pimpelspö där hon hade en persiennlina på.

 


Jag fick ofta följa med och då var det standard med äggmackor, stekt ägg på en limpa.

Någon flytväst var aldrig tal om på den tiden.

 


TV och sport var en passion för båda två.


och jag kan bara inte sticka in den här bilden på pappa med tejpade glasögon, han lagade det mesta met maskeringstejp.

  


Däremot var Majken händig och var det någon som lagade min punktering på cykeln så var det Majken, spika och snickra var inte heller främmande för henne. Men ibland blev det för jobbigt och då tog hon en lur mot sin mans axel.

 


Familjen och barnen var något som stod henne nära och här var vi på bangolf men jag kommer inte ihåg om hon var en bra spelare men det skulle inte ha förvånat mig om hon var det.

 


Barnen ja, här är det första barnbarnet Petra på en av alla dessa födelsedagar som firades i huset men lika ofta var det bara kaffe.

Majken hade även dagbarn under många år och några föräldrar och barn blev verkligen goda vänner, inte minst Gunilla Knutson och barnen Jonas Knutson, han var musikintresserad och övade mycket under det att Majken lyssnade. Idag är han en stor musiker.

Majkens musikintresse inskränkte sig till pianospelande och många är de gånger hon satt och spelade enkla låtar under min uppväxt.

 


Sommartid satt vi då ofta ute under äppelträdet och hon blev alltid lika glad när någon tittade in.

 


På äldre dar när hon blev änka var det ofta TV:n och sport av allehanda sort, Tennis kunde hon allt om men även en massa annat.

 


På senare dar blev det mer jobbigt med stora fester men fyller man år får man vackert följa med, som här när vi alla åt ute på Skeppsviks herrgård även om man så bara fyller 89 år, men då har man med rätta fog för att bli lite trött av allt storj.

 


Hemma i det trygga hemmet fanns alla vi i familjen och andra uppsatta på väggen så hon kunde titta på oss ibland.

 


Här vid köksbordet i det nu renoverade köket satt hon mycket och tittade ut efter Tröskvägen, kanske spanande efter någon som skulle komma och dricka kaffe.

 


När man blir gammal händer lätt en olycka och i december 2007 ramlade hon och bröt lårbenet men hon fick fin hjälp och var snart på benen igen.

 


Den 17/4 2008 fyllde hon 90 år och naturligtvis kom vi alla och fikade.

 


Julen 2010 tillsammans med min bror Jerry på sitt äldreboende.

 


Och den 17/4 2011 fyllde hon 93 år då jag och Inger hälsade på och bjöd på tårta, men då hade åldern tagit ut sin rätt och det syntes att hon var trött.

 

En vecka senare somnade hon lungt och stilla in efter ett långt och händelserikt liv där hon fått uppleva både flygets ankomst, radio och TV, Månlandning och krigets elände men jag tror att hon var nöjd med sitt liv.


Så här såg Majken ut vid ungefär 18 års ålder, en riktig skönhet var hon.

 


Men det är så här som jag minns henne.

 


Tack mamma Majken för allt du gav oss.

 


Jag har säkert kunnat ta med mycket mer men det blev ändå mer än jag först tänkt skriva och visa.

Av Jan Sandström - 16 april 2018 08:55

Måndag den 16/4 (Det ÄR den 16:de och inget annat, skrev fel i morse)


Idag fyller brorsonen Mikael år så grattis "lillpojken" på födelsedagen.


Igår var en fin skön dag och även om den började lite sval med kalla vindar så blev det varmt och snön tinade ordentligt.

Snön började även sakta halka av taket här mot norr, södersidan for ju för ett tag sedan.

       

Det kommer fortfarande snö från taket och nyss dunkade det till här ute när ett stort stycke ramlade ned.


Jag passade på att dra fram alla sommarhjul vi haft i förrådet, det blev några vändor med skottkärran för det är till tre bilar och min släpvagn, fast den behöver jag egentligen inte byta på i år då jag lade på dubbfria däck sist, då kan jag köra med dem året runt och på en släpvagn spelar det nog ingen roll om de inte är perfekta sommartid och bromsförmågan.


Jag flyttade fågelholken jag satte upp på husväggen, började tänka på att det kan bli för varmt i holken då eftermiddagssolen ligger på.

Så nu sitter den i en björk borta vid förrådet.

 

När jag stod där uppe ringde Tomas men jag fick i sista skruven. Ser att den lutar bakåt men den fungerar nog ändå.

Jag har sett att blåmesen är inne i holkar och kollar läget.


Peter, Anna och Emil kom förbi och vi satt ute, de åt hamburgare de köpt och jag drack kaffe. Jag hade redan ätit min filtallrik.

Sedan hjälpte jag Peter att byta till sommardäck och Emil lekte.

       

Ja se killar och maskiner.

 


Jag skottade i snödrivan och fick bort det mesta ovanför staketet så att inte snön trycker sönder det vilket hänt tidigare år.

Maria kom förbi och lånade bilen, jag skruvade i en cykel och lagade två bakljus på cyklar.


Alla åkte hem och jag blev ensam, då kom Gunnar hem och Mirabell ut, de gillar inte när det är stökigt hemma.

Inger kom hem och vi åt någon sorts hemgjord burgare fast köttbiten var köpt. Det var gott och mätt blev jag och dessutom satt vi ute och åt men nu började det bli lite svalt för det är bara solen som värmer.


Inne satte jag på 007 och Agent 007 med rätt att döda (Dr. No). James Bond var lite annorlunda på den tiden men roligt att se.

Fortsatte med nästa Bondfilm, Agent 007 ser rött (From Russia with Love) men nu i kontoret samtidigt som jag surfade i Norge via Google Maps men det gick inget vidare att försöka lägga rutter.

När jag kom till mindre vägar uppe bland bergen fick jag bara meddelandet att vägarna var stängda, det är ju fortfarande vinter där och Google begriper inte att jag ska åka först till sommaren.

Så jag ska ändra taktik och byta program eller köra två samtidigt. Det jag vill ha fram är avstånd mellan olika orter så jag kan planera in var övernattning ska ske för nu ska vi till största delen ligga på hotell, Inger har ju sin gåva från kommunen efter att ha jobbat en massa år.

Bondfilmen gick på här bredvid och jag såg lite halvkoncentrerat på den. Har ju sett den tidigare.


Gick isäng och inatt hade vi fönstret öppet, men vaknade efter någon timme av att jag frös och hade värk.

Drog mig i det längsta innan jag gick upp på toa, hämtade en filt och smorde Voltaren.

Sedan sov jag hela natten eller det som var kvar från ½3-tiden.


I morse hade jag två katter hos mig, tydligen gillade de att ligga på filten men jag gillade att ligga under allt, varmt och gosigt.

Tvingade upp mig då jag var hungrig.

Vägde och kollade blodsocker, idag blev det 5,1 mmol och vikten 76,7 kg. Inte så illa. 

 

Idag ska banken räkna på min låneansökan och jag hoppas verkligen att den blir godkänd, eljest får jag lösa det på annat sätt.

Sälja min MC t.ex

Dessutom är eller ska vara halvdant väder så idag passar det fint med lite innejobb. Norgeplanering och så ska jag ta fram statistiklistor på vår ekonomi ifall banken vill veta mer.


Det blir matinéfilm och idag är det Hans majestät får vänta på SVT1, Idag 15:00 - 16:30

Sängkammarfars där centralfiguren är kammarjunkare Stjärna som sägs ha lika många flickor som skuldväxlar. Han trasslar till det för sig på nyårsnatten genom ha pantsatt sin uniform, gjort sig av med en fästmö och skaffat sig en ny.


Just nu har jag en väldigt kelsjuk Mirabell här

 

+5,5° där ute, mulet men vindstilla och takdropp från snööverhänget.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-16 09:45:09

Temperatur: 7,1 °C
Lufttryck: 1018,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från S,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
15:51
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
00:09
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
11:13
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
04:02
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:11
Sol upp: 05:06
Sol ned: 20:14
Skymning: 21:10
Dagsljus: 16:59 tim:min
Dag längd: 15:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:11
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en bild av trädgården som så sakta börjar tina fram.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards