jans

Direktlänk till inlägg 16 april 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 april 2018 08:55

Måndag den 16/4 (Det ÄR den 16:de och inget annat, skrev fel i morse)


Idag fyller brorsonen Mikael år så grattis "lillpojken" på födelsedagen.


Igår var en fin skön dag och även om den började lite sval med kalla vindar så blev det varmt och snön tinade ordentligt.

Snön började även sakta halka av taket här mot norr, södersidan for ju för ett tag sedan.

       

Det kommer fortfarande snö från taket och nyss dunkade det till här ute när ett stort stycke ramlade ned.


Jag passade på att dra fram alla sommarhjul vi haft i förrådet, det blev några vändor med skottkärran för det är till tre bilar och min släpvagn, fast den behöver jag egentligen inte byta på i år då jag lade på dubbfria däck sist, då kan jag köra med dem året runt och på en släpvagn spelar det nog ingen roll om de inte är perfekta sommartid och bromsförmågan.


Jag flyttade fågelholken jag satte upp på husväggen, började tänka på att det kan bli för varmt i holken då eftermiddagssolen ligger på.

Så nu sitter den i en björk borta vid förrådet.

 

När jag stod där uppe ringde Tomas men jag fick i sista skruven. Ser att den lutar bakåt men den fungerar nog ändå.

Jag har sett att blåmesen är inne i holkar och kollar läget.


Peter, Anna och Emil kom förbi och vi satt ute, de åt hamburgare de köpt och jag drack kaffe. Jag hade redan ätit min filtallrik.

Sedan hjälpte jag Peter att byta till sommardäck och Emil lekte.

       

Ja se killar och maskiner.

 


Jag skottade i snödrivan och fick bort det mesta ovanför staketet så att inte snön trycker sönder det vilket hänt tidigare år.

Maria kom förbi och lånade bilen, jag skruvade i en cykel och lagade två bakljus på cyklar.


Alla åkte hem och jag blev ensam, då kom Gunnar hem och Mirabell ut, de gillar inte när det är stökigt hemma.

Inger kom hem och vi åt någon sorts hemgjord burgare fast köttbiten var köpt. Det var gott och mätt blev jag och dessutom satt vi ute och åt men nu började det bli lite svalt för det är bara solen som värmer.


Inne satte jag på 007 och Agent 007 med rätt att döda (Dr. No). James Bond var lite annorlunda på den tiden men roligt att se.

Fortsatte med nästa Bondfilm, Agent 007 ser rött (From Russia with Love) men nu i kontoret samtidigt som jag surfade i Norge via Google Maps men det gick inget vidare att försöka lägga rutter.

När jag kom till mindre vägar uppe bland bergen fick jag bara meddelandet att vägarna var stängda, det är ju fortfarande vinter där och Google begriper inte att jag ska åka först till sommaren.

Så jag ska ändra taktik och byta program eller köra två samtidigt. Det jag vill ha fram är avstånd mellan olika orter så jag kan planera in var övernattning ska ske för nu ska vi till största delen ligga på hotell, Inger har ju sin gåva från kommunen efter att ha jobbat en massa år.

Bondfilmen gick på här bredvid och jag såg lite halvkoncentrerat på den. Har ju sett den tidigare.


Gick isäng och inatt hade vi fönstret öppet, men vaknade efter någon timme av att jag frös och hade värk.

Drog mig i det längsta innan jag gick upp på toa, hämtade en filt och smorde Voltaren.

Sedan sov jag hela natten eller det som var kvar från ½3-tiden.


I morse hade jag två katter hos mig, tydligen gillade de att ligga på filten men jag gillade att ligga under allt, varmt och gosigt.

Tvingade upp mig då jag var hungrig.

Vägde och kollade blodsocker, idag blev det 5,1 mmol och vikten 76,7 kg. Inte så illa. 

 

Idag ska banken räkna på min låneansökan och jag hoppas verkligen att den blir godkänd, eljest får jag lösa det på annat sätt.

Sälja min MC t.ex

Dessutom är eller ska vara halvdant väder så idag passar det fint med lite innejobb. Norgeplanering och så ska jag ta fram statistiklistor på vår ekonomi ifall banken vill veta mer.


Det blir matinéfilm och idag är det Hans majestät får vänta på SVT1, Idag 15:00 - 16:30

Sängkammarfars där centralfiguren är kammarjunkare Stjärna som sägs ha lika många flickor som skuldväxlar. Han trasslar till det för sig på nyårsnatten genom ha pantsatt sin uniform, gjort sig av med en fästmö och skaffat sig en ny.


Just nu har jag en väldigt kelsjuk Mirabell här

 

+5,5° där ute, mulet men vindstilla och takdropp från snööverhänget.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-16 09:45:09

Temperatur: 7,1 °C
Lufttryck: 1018,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från S,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
15:51
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
00:09
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
11:13
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
04:02
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:11
Sol upp: 05:06
Sol ned: 20:14
Skymning: 21:10
Dagsljus: 16:59 tim:min
Dag längd: 15:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:11
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en bild av trädgården som så sakta börjar tina fram.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards