jans

Direktlänk till inlägg 30 april 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 april 2018 10:00

Måndag den 30/4


Jag körde upp till Jula där jag köpte en lödkolv, en kraftig en för att löda i Eriks bil, trodde jag skulle göra det men tji fick jag.

Mer finns i gårdagens inlägg Söndag.


Sedan blev det ett och annat pyssel här hemma och en del i husvagnen, snyggade till elkopplingar och plockade ut en massa som Hans lämnat kvar i vagnen. Sängkläder och annat som Inger ska tvätta.

Monterade in en batteriladdare och satte fast bilstereon bättre och ja lite här och lite där.

Jag fick ett snabbt besök av Anders och Daniel, han som är känd från TV och programmet "Präst sökar maka" eller vad det nu hette.

De hade varit upp till Mickelsträsk och ätit palt och nu skulle han hämta en dator då hans gått sönder.

Samtidigt fick de kika in i husvagnen.


Inger kom från jobbet vi åt middag ute på altanen.

Det blev kväll och jag hade värk samt frös nått otroligt. Så det blev tjocka yllefilten och vetekudden samt värmedynan runt knäna.

Men jag somnade ochhar sovit tungt, vaknade ½ sex och kände mig förkyld, hade värk i höger knä och höft men tog mig på toa och lade mig i Ingers säng där jag somnade om.


Låg länge och drog mig innan jag steg upp, då låg det två katter på min sänghalva, varför är den så mycket bättre än Ingers säng?

Idag och veckan hade jag 5,5 mmol och vikten blev 76,7 kg

 

Kisse har varit ute och Mirabell njöt av solen och värmen vid förrådet.

   

 

Innan det blev för mycket och hon kom släntrande hem igen,

 

 

De här bilderna får vara trädgårdbilderna även om Mirabell är med på altanen.

 

 

Jag funderar på stödhjulet på släpvagnen och vad jag ska göra där, originalfästet är fastsvetsat och tyvärr har de dragit in en bult med fel hängning där veven ska sitta och jag kunde ju enkelt ha satt dit en sådan OM gängorna varit hela.

Så ska jag borra hål och sätta ett nytt stödjhul på sidan eller ta vinkelslipen och få bort originalet för att ersätta det med det nya.

 

Jag ska fota och skriva mer om det där.

 

Det blir matinéfilm idag men knappast något jag sitter inne och ser. Sätter på och spelar in den.

Idag sänds Åke och hans värld på SVT1 idag 15:25 - 17:00

Den sexårige läkarsonen Åke bor med sin trygga och kärleksfulla familj i en svensk småstad på 1930-talet. När Åke inte har föräldrarna i närheten känner han sig ofta osäker och rädd. Åkes bästa vän är den jämnårige Kalle Nubb.

 

Solen skiner och det ser fint ut där ute så straxt ska jag göra kaffe och går ut där det är +9,0° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-30 10:00:10

Temperatur: 12,1 °C
Lufttryck: 1018,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 12,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,0 mm
Året: 42,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,1 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
11:05
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
03:49
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
04:15
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
07:55
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1017,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,1 hPa
Klockan:
02:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:12
Sol upp: 04:18
Sol ned: 20:57
Skymning: 22:04
Dagsljus: 18:52 tim:min
Dag längd: 16:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:11
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 05:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och bilden fanns längre upp i inlägget.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards