jans

Direktlänk till inlägg 1 juni 2018

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 1 juni 2018 10:00

Fredag den 1 juni 2018


Ja då har vi en ny månad, igen.


Igår lastade vi släpvagnen full med säckar av isoleringsspill och plast. Otroligt vad det blir mycket sådan även från det lilla bygget vi håller på med.

Sedan körde vi till Vindeln där vi slängde på återvinningen innan vi fortsatte till Hotell Forsen, det som ligger vid Kvarn och där man ser den härliga orörda vindelforsen som just nu har ganska mycket vatten.

Om det igår skrev jag igår kväll i inlägget Det blev en utflykt idag.

     

Jag gjorde även i ordning två skivor som ska till husvagnen, sågade runda hörn och fräste runda kanter samt lipade dem säta och lena innan jag oljade in dem med parafinolja.


Först såg de ut ungefär så här efter att jag sågat ut dem grovt i rätt storlek

 

Den här biten ska jag göra i ordning till en bricka eller liten skärbräda, varför slänga något som går att använda.

 

Innan de blev så här, de ska få en till omgång olja idag och sedan ska beslagen på.

 


Det här är den vänstra fasta bänkskivan som var skruvad uppifrån med plastpluggar men jag kommer att skruva den osynligt underifrån.

 

Men jag måste nog ta och byta ut skivan ovanför kylskåpet till en ekskiva, det är den som kallas TV-hyllan men vi har ju ingen TV i vagnen så det får väl bli datorhylla eller laddhylla för mobiler och annat.


Anders kom upp hit till stugan och körde jordfräsen och det var tungt och hårt fast vi vattnat ordentligt kvällen innen men nu är landet klart att odlas i

 


Efter hans slitjobb åt vi middag uppe på utsikten, nere på marken gick det inte att vistas för nu har fågelmaten och mat till fladdermössen kommit, MYGG.


Så jag gav upp senare efter att ha plockat in maskiner och annat man dragit fram under dagen.


Satt inne och kollade på TV samt gjorde i ordning den där filmen jag lade upp i gårdagens inlägg.

Tömde min DashCam och hade två bilder på en läcker bil jag såg när vi var och köpte barnsängarna.

 

Det är så svårt med den kameran för allt blir så smått då den har sådan vidvinkel.

 

 


Det blev natt och varning för åska utlovdes så jag hade min mobil vid sängen och http://sv.blitzortung.org/ igång men inte blev det någonting fast det såg mörkt ut på himlen i söder.

Straxt före 6 vaknade jag och gick upp för att kissa och min medicin, Gunnar vräkte ut sig på min sänghalva så jag tog en filt och lade mig på soffan i rummet där jag sov gott till före åtta.


Frukost ute, inte solklart medn ändå skapligt varmt och skönt.

 


och jag ser ut som en konstig konstnär från Frankrike.  

 

Jag gick hit till altanen där det är lättare att sitta och skriva för även om inte solen skiner blir det så ljust i skärmen som speglar allt, medt mig själv då. Jag saknar min "lilla blå" dator som hade matt skärm och där kunde man se allt oavsett omgivande ljus.

Hur är det Erik, finns det ingen film att klistra på skärmen så att det blir en matt yta? Men då kanske det slutar fungera med touchskärmen.


Idag blir det mer jobb här, och där och överallt i paradiset. Att jag kallar det paradiset när det är sånt slit här.

Inte heller har vi kunnat bada då tunnan då den fortfarande är så gisten att det rinner ut lika fort som vi försöker fylla den.

Men nu har den blivit halvfull. Vi har ju inte obegränsat med vatten från källan så vi får ta det lite lugnt. Annars blir grannarna arg på oss.


Jag fick även avloppskanalen klar och ed Anders hjälp bar vi den på plats, kanske kan jag skruva upp den under och göra klart.

Vi ska även in med en elkabel i vårt avloppsrör här i A-stugan, bygget kan få bli B-stugan så länge.

Det har vi provat med tidigare men inte lyckats får dragtråden förbi nån krök någonstans på vägen.


Jobb finns men nu har jag mer kaffe här och solen skiner.

Skapigt varmt och skönt idag med


En annan bild på tempen här.

Allmänt · Gäststugan · Humor · Husvagnen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards