jans

Direktlänk till inlägg 4 juni 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 4 juni 2018 09:45

Måndag den 4/6


Igår skulle jag åka till Biltema och handla rördelar till stugan efter att ha suttit här hemma och planerat vad jag skulle behöva.

Just som jag skulle sätta mig i bilen så kom Peter Anna och en överlycklig Emil som ropade högt när han fick se farfar.   


Det gick fint att jag bara skulle en sväng till Biltema och handla och vara tillbaks till eftermiddagskaffet, men jag hann bara köra 100 meter så mötte jag Erik.

Han ville hänga på ut och handla så jag fick backa tillbaks så Erik fick parkera sin bil som fungerar hyfsat, han har haft lite startproblem och jag vet inte om det är startmotorfel eller något annat.


Upp till Biltema och bra att ha Erik med då jag kollade i mobilens lista vad jag skulle ha så plockade Erik ihop. Kvittot slutade på lite drygt 3000:-

Rördelar är dyrt men det halkade med lite annat också så ett par hundra får jag dra bort.

Jag köpte en kraftig USB-laddare till Ingers platta och annat att ha i stugan och så blev det rostfria bultar o muttrar för nu ska jag skruva ihop hängmatteställningen i stugan, den har en förmåga att ramla isär så fort man rör på den då ingen hängmatta sitter fast på den.


När vi kom hem blev det kaffe och så lagade jag och Peter en traktor med Emils ivriga ögon som följde arbetet.

Vi fick ju några leksaker på återvinningen i Vindeln när vi var där och slängde skräp och mannen med en släpvagn bredvid hade saker som var både hela och småtrasiga som lastades över till våran släpvagn.

 


Skopan passade otroligt bra så vi behövde bara lite gängad stång, några brickor och muttrar och det håller väl så länge det håller.

 


Man ska INTE kasta någonting som går att laga eller bygga om. Man ska inte kasta någonting säger jag såvida det inte är rent skräp.

 


Skivorna till husvagnen blir fantastiskt fina och jag måste göra en skiva ovanför kylskåpet och så finns det en smal remsa mellan spis och dörren som jag ska göra i ordning.

Jag hade tänkt köpa ekskivan igår men iddes inte då jag var less och ville hem efter Biltema och vi hade ju "finfrämmen".


Jag tog även itu med att prova bilen mot husvagnens el, jo jag hade kopplat rätt för allt fungerade, inte.

Jag måste montera motstånd på vissa delar som blinkers och bromsljus då bilen markerar lampfel och det blinkar fort som om en lampa är trasig.

Men med ett motstånd på 100 OHM så blinkar det i normal takt och ett sådant säljer Swedol, då är det bara att gå över dit och handla igen.

Sedan har jag beställt ett micro-SD till Ingers platta hos Cyberphoto så jag måste dit också.

Så det blir en sväng idag med och måste göra det snart för Inger ska ha bilen till sin jobbarfest hon har i eftermiddag.


Det blev kaffe ute på altan igår kväll och sedan gick jag in efter strul med bevattningspumpen som inte ville fungera.

Till slut blev det sängen efter midnatt och igår hade jag inte lika jävligt ont, bara småjävligt men somnade ändå efter en stund.

Vi fick öppna det andra fönstret så att det inte blåste rakt in och det gick även fint för Gunnar att välja andra sidan av fönstret.


Har sovit ganska tungt inatt och straxt före åtta var jag uppe igen.


Måndag är testdag och nu fick jag

 

5,5 mmol och vikten 76,4 kg


Inte alls illa med tanke att jag inte ansträngt mig med promenader och annat, men jag har inte tid och ork att promenera omkring.


Jag ska ut i husvagnen idag och pula på med lite ett och annat och såga till skivan jag även ska köpa på K-Rauta.


Det blir fint att såga för spånet blåser bort idag men det är, nåja allt är relativt, varmt idag.

Just nu +13,5° utanför fönstret men uppehåll och det blåser.


Såg att jag har finare bild från kameran nu och molnen driver fort över himlen.


 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-04 09:30:10

Temperatur: 14,0 °C
Lufttryck: 1004,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 6,6 m/s från NNW,
i byarna 12,2 m/s
Kyleffekt: 12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 63,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
15:55
Temp - Min:
10,6 °C
Klockan:
04:13
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
03:34
Lufttryck - Max:
1005,0 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Max:
1013,6 hPa
Klockan:
00:52
Lufttryck - Min:
1002,8 hPa
Klockan:
01:58
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
23:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:33
Sol ned: 22:43
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:10 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 43s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:42
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Några foton jag tog på morgonen med kamerorna jag har och den här blev en riktigt fin sommarbild.

     


Så här ser trädgården ut genom den vanliga kameran är i kontoret.

 

Och nu blir det kaffe, kanske har Inger nått färskt nybakat bröd att nalla på innan jag åker ut och handlar.

Jo det är matinéfilm idag också.

Hoppsan!

 på SVT1 16:00 - 17:30

En galen knäpp film med Povel Ramel och andra.

I en fullpackad samlingslokal hålls opinionsmöte mot tecknade serier. I talarstolen står den strikta Lena Lett, och manar till kamp mot de tecknade seriernas våld och erotik i allmänhet och mot serien Monstret i synnerhet. Bland åskådarna finns Garry som inte kan låta bli att provocera Lena. Han presenterar en annan åhörare som helst velat vara anonym, Hubert, Monstrets skapare.

 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards