jans

Direktlänk till inlägg 13 juli 2018

Godmorgon från det gödselskitluktande paradiset.

Av Jan Sandström - 13 juli 2018 09:00

Fredag den 13:e juli   


Igår var dagen efter det stora kaset och vi var barnvakt åt Emil medan Peter o Anna gick på bio.

Det var en varm dag och jag lastade hojen med grejor för att sedan köra hit till stugan.


Gjorde te och kaffe och tappade upp tillbringare med vatten för att sedan stänga vattnet.

Kapade och skruvade vattenrör så att det blev vatten till gäststugan och bilplatsen.

   

Sedan kom Tore och började köra dynga.   Kan  bara säga att nu luktade det inte gott.

Påminner om ensilage som legat i en limpa med myrsyra.

Inte god gödseldoft utan en sur lukt.


Inger kom med katter och annat. Jag satte mig inne med datorn men det luktade nästan mer där.


Försökte se lite tv (Jakten på Röd Oktober) samtidigt som jag surfaderunt i Norge men stängde av och gick isäng.


Sov faktiskt gott inatt så klockan 7 var jag uppe igen.

Då var det dags igen.

 

Vi satte oss uppe på utsikten med frukosten och bonden körde sin dynga längre bort på sina marker.


Mirabell kom upp och tyckte jag byggt en fin promenadväg åt henne.

     


Igår nappade jag på att få köpa ved nere i Långviken så bara vi straxt har lastat av grannens (inne i stan) överblina jord ska vi åka ned och köpa två säckar = 3 kubikmeter.

Sedan kanske vi ska ned till Hundsjön och bada med Emil men det är inte spikat så vi får se hur det blir. Det sägs ju komma lite regn här uppe på gränsen till inlandet. Men hoppas kan man ju alltid. VI BEHÖVER REGN PÅ ÅKRARNA.

Ja även i trädgårdslanden och på gräsmattorna som nu börjar torka.


Det är dagens planer men just nu har vi

Otroligt, det var bara 15 grader då jag steg upp och 18 då jag gick ut.

men det blåser då lite idag, igår kväll var det kav lugnt så dammet efter traktorn steg rakt upp för att sakta dala nedåt igen på samma ställe.


Väderstationen visar inne i stan Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-13 08:45:09

Temperatur: 23,6 °C
Lufttryck: 1017,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SSE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 23,6 °C
Inne hos oss. Temp: 24,0 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
08:24
Temp - Max:
27,3 °C
Klockan:
08:56
Temp - Min:
12,7 °C
Klockan:
03:15
Temp - Min:
11,8 °C
Klockan:
03:24
Lufttryck - Max:
1018,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
01:33
Lufttryck - Min:
1016,9 hPa
Klockan:
08:25
Lufttryck - Min:
1017,4 hPa
Klockan:
19:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:51
Sol ned: 22:36
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:45 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 12s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:39
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 22:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards