jans

Direktlänk till inlägg 16 juli 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 juli 2018 08:15

Måndag den 16/7


Igår hade jag en sämredag med värk både här och där i kroppen.

Men jag fixade ändå ett relä och drog in kamerasladden i husvagnen fast jag vet inte om det blev så bra ändå.

Det är min bil som har någrot konstigt för sig i dragkopplingen för den skickar spänningspulser som ställer till det.

Relät kan få för sig att ligga och vibrera.


Men det fungerar ändå. Det jag funderar på är om det kommer att hålla i längden.

Sökning på nätet gav att det är många modernare bilar som har det där och det är avkännaren för trasiga lampor och andra fel som orsakar eländet.

Det är det som gör så att bilen känner av om jag kopplar på ett släp.


Så jag satt mest på altan i värmen med antingen datorn eller Mirabell i mitt knä.


På kvällen åkte vi hem till stan igen. När vi sent omsider lade oss gick Inger ut på altanen.

Jag låg inne och har faktiskt sovit mina 6 timmar men vaknade med värk i höger pekfinger som bara blir krokigare.


Jag ska ju iväg med bilen på service idag och vara där vid 9-tiden på ett ungefär.

Sedan får jag se eller höra hur lång tid hon vill ha och om hon tar in den direkt. I så fall kan jag vänta medan hon jobbar med bilen, ta en kaffe och kolla på den där begagnade C-Maxen de har. Kan vara intressant att se hur de nyare bilarna är innan det blir bestämt att byta bil, fast jag är intresserad även om den inte uppfyller alla mina önskemål.

Jag vill ju ha automatväxel i min nästa. Det har jag önskat många gånger men det har aldrig blivit någon.


Det ska bli en varm dag, igår gick ju åskan här utanför Umeå och även lite runt oss i stugan men ingenting över oss,

 

regndropparna som kom avdunstade nog innan de tog mark. De få som kom. Duggregn i 20 sekunder ungefär.

Vi behöver regn och vatten till växtligheten. Jordbruket går ju på knäna eller sitter redan på ändan.


Det kommer att märkas i affärerna till hösten och vintern så då lär ni som bara gläds åt dagens väder att det kanske inte var så bra ändå i sommar. Några regndagar får man allt stå ut med även om man har semester.


Just nu 23,9° här utanför fönstret som är i skugga.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-16 08:15:09

Temperatur: 27,6 °C
Lufttryck: 1019,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 27,6 °C
Inne hos oss. Temp: 24,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
27,6 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
29,8 °C
Klockan:
14:08
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
03:25
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
06:40
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1017,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,7 hPa
Klockan:
00:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:59
Sol ned: 22:29
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:30 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 32s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:18
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himmel ser ut så här, ovanligt eller hur.

     

Veckans värden för mig blev 6,0 mmol och vikten 77,6 kg,

men det är ju ändå sommar och igår gjorde jag ju inte mycket.


Så här ser det ut i trädgården.

 

Nu ska jag straxt iväg med bilen och väntar jag inte där tar jag en promenad hem till Emil som bara bor  en bit bort.

2,1 km promenadväg, men varför kan de inte få datorn att begripa att närmaste vägen är kortast och inte gå runt hela bostadsområden.

Det är film i eftermiddag, Räkna med bråk på SVT1 idag 15:10 - 16:45

Skoputsaren Carl-Gustaf Grepeclou blir ensam arvtagare till slottsegendomen Grepeholm, till sina äldre släktingars förtret. Slottet är utrustat med lönngångar och andra finesser, och det ger Carl-Gustafs farbror Julius en idé till att lura arvingen.

Den är småkul.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards