jans

Alla inlägg under september 2018

Av Jan Sandström - 17 september 2018 09:04

Måndag den 17/9


Ja för 36 år sedan vet jag vad jag gjorde, då hade jag blivit pappa till Tomas och livet tog en helt annan vändning.

Det vet Tomas tubbelt upp idag då han i februari blev pappa till två st. Alex och Harry fick han och Sara.


Så GRATTIS på födelsedagen Tomas.


Igår var en höstdag och vi har ju september men än kan vi få fina varma dagar. Och eftermiddan blev skön.

Jag gick till Preem

 

där jag postade ett brev och så passade jag på att hämta ut ett paket, det var duschblandaren jag beställt från BYGGmax.

 

Den förra som vi hade i stugan köpte jag på Rusta eller något sådant ställe för några hundringar och man får vad man betalar för.

Den var omöjlig att vrida rattarna på, vattenmängdratten hade jag lindat vulktejp på för att man skulle få nått grepp om och temperaturen gick så trögt att man knappt kunde ändra temperaturen.

En sådan här från FMM och heter Garda har vi haft här hemma i flera år och den fungerar klanderfritt ändå är den inte dyrare än

1 671kr/st, (rekommenderat pris. 2 999 kr / st så du sparar 1 328 kr / st skriver BYGGmax på sin sida) Men priset kan man diskutera.
Men nu måste jag dra om rören, jag måste växla varm och kall då den förra sattes upp och ned för att få utkastet uppåt men det ska inte bli några problem med.
 
Inger kom hem på timmar och vi satt mest ute på altanen med te och kaffe samt korsord.
Hon tog bilen till jobbet och så kom Maria förbi och undrade var bilen var, hon skulle handla till sitt födelsedagsfika och då var det tur att jag hade en bil till. Anders bil stod parkerad här ute så hon lånade den.
Efter att hon kommit tillbaks och vi pratat satte jag mig här vid datorn och kunde inte hålla fingrarna borta från senaste reseberättelsen.
Lade till några foton och justerade texten.
 
Jag följde berget Veslemannen som det heter men kallas bara för "Mannen" och efter rasen under torsdagen och nått på fredag morgon har det inte varit något mer vad jag lyckats ta reda på, de har även sänkt risknivån igen.
 
Det blev nått på TV medan jag satt och gjorde annat.
 
Jag tror min bildskärm håller på att lägga av, för nu kommet inte bilden när jag slår på skärmen utan det tar längre och längre tid innan jag får bild men så är skärmen gammal.
Men den är och har varit bra, en HP 2335 som Inger tog ut som en fackdator och då kostade den svindlande 15000:- Själva datorn kostade lika mycket men så fick man ju köpa med löneavdrag från bruttolönen.
Kollade och jag hittade inget datum men minst 15 år är den säkert om inte mer.
 
Gick isäng i onödan för efter en stund med ljudboken kunde jag inte somna, låg bara och vände på mig och så skulle jag ju ut klockan 2 för att hämta Anders som kom med tåget.
Det var tidigt så 2 prick var han redan ute och väntade på mig, det skulle komma först 02:05 enligt tidtabellen men skönt att det inte var försenat.
Så hämtningen tog inte många minuter innan jag låg i sängen igen och nu kunde jag somna efter en stund.
 
Upp ½8 och måndag = testdag.
Det blev 5,8 mmol och vikten 77,8 kg den här veckan.
Måste hålla igen med mat och godis/smörgåsar.
 
Idag är Inger hemma så då blir jag upptagen med annat, det regnar men ska hålla upp efter lunch eller snarare eftermiddagskaffet.
 
Så innan dess blir det ingen promenad och i eftermiddag blir det matinéfilm.
Idag är det Karriär på SVT1, 14:45 - 16:30, Svenskt drama från 1938
Ett teatersällskap reser runt mellan folkparkerna i Sverige. Konflikter finns mellan skådespelarna och primadonnan, den fd stora aktrisen Karin, som förstör för sina yngre kollegor. Värst drabbad blir Monika, som bara får obetydliga roller.
 
Jag borde ta mig till BYGGmax och köpa virke och åka till stugan med och där kolla på badtunnans filterpump för vi har haft minusgrader två nätter i rad och jag måste montera fjärrstyrning på pumpen så att jag kan starta den då det blir kallt.
Vi ska ju göra likadant hos Anders är det tänkt.
Med vatten och utetermometrar kan man automatisera det hela så att pumpen startar om det blir si och så kallt.
Eljest håller jag koll på alla mina paket som är på väg men det är först i morgon det väntas komma hit.
Då ska även Maria komma hit hem och baka till sitt kalas.
 
Det regnar nu och med 7,7° ute ligger Gunnar på min säng, han gick ut men kom in igen så jag lade honom på sängen och där var det tydligen skönt.
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-17 10:00:11
Temperatur: 7,5 °C
Lufttryck: 1003,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från WNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 7,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 46 %

Nederbörd.
Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,0 mm
Året: 195,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
14:49
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
03:10
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
05:36
Lufttryck - Max:
1007,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
15:06
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
00:01

Dagens sol och måntider.
Gryning: 05:19
Sol upp: 06:07
Sol ned: 18:58
Skymning: 19:46
Dagsljus: 14:27 tim:min
Dag längd: 12:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:26
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 21:36

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Ingen frost här i stan men i stugan hade vi
 
 
Så här ser himmel och jord ut idag.
 

 


Vattnas det i munnen på en vegan när denne klipper gräsmattan?

 

Av Jan Sandström - 16 september 2018 20:26

 

Det satt på en toalett någonstans.

Av Jan Sandström - 16 september 2018 09:56

Söndag den 16/9


Igår började dagen blöt med regn, men den blev fin på eftermiddan.

Jag gick ned på stan och tillbaks efter Haga/I20-sidan, alltså efter Hissjövägen och där hade jag motvind hela vägen.

 

Nere på torget var det nån smakfestival med massor av folk så jag gick snabbt förbi där efter att jag gjort mitt.


Väl hemma blev det kaffe och smörgås ute i solen på altanen där jag fick Gunnar i knät och så sov vi en stund.

Jag pulade på med semestersidan som nu trilskas.

Videosnuttarna jag bäddar in från Youtube kommer fel. Jag har rätt kod till rätt video ändå blir det någon av de andra som jag lagt upp. Och jag har ingen aning om vad som går fel eller om det är min dator som ibland lägger dem i fel ordning.


Jag följer sternraset i Norge och det har rasat en del.

Steinras frå Mannen: – Det største raset vi har sett (till NRK)

Men långt ifrån det stora raset de väntat och väntar på men nu har trycket lättat en del, det kom 12 mindre ras under två timmar i torsdags mellan 13:45 och 15:47, allt enligt NRK som länken ovan går till, där finns även en video på ett större av rasen.

Men då berget är så stort ser det fjuttigt ut när det ryker i skrevan efter bergssidan.

Nu har de lättat på varningen och de evakuerade har fått flytta hem igen, vem som nu skulle vilja bo där idag.

Så här skriver de på VG

"Fjellet, som ligger 44 kilometer sørøst for Molde og 13 kilometer sør for Åndalsnes, er svært rasfarlig og har blitt kontinuerlig overvåket siden 2009. Veslemannen utgjør en mindre del av det ustabile fjellpartiet. Dette partiet er mellom 1.100 og 1.200 meter høyt og har et volum på mellom 120.000 og 180.000 kubikkmeter. I oktober i 2014 ble flere hus og fritidsboliger under fjellet evakuert i en periode. Geologer fryktet da at det store raset skulle skje, men det ustabile fjellpartiet roet seg. I ettertid har beboere i området blitt evakuert flere ganger."

Provar att lägga in en länk till Google Maps GPS: 62.471174, 7.761014


Eljest en lugn lördag, värmde matlåda till middag och senare gjorde jag poppcorn.

Satt här och pulade på och ledatde efter Artur och Amanda som vi träffade på campingen i Drammen. Tror jag hittade rätt på dem ute på nätet, men dem hade nog lånat bilen de körde för den är inte skriven på någon av dem. Troligen någons förälder.

Barn vill ju låna pappas bil när de åker till Norge har jag erfarit     

Men det känns lugnt att veta att de kör en säkrare bil än deras egna "skrothögar", som Eriks VW Polo, fast idag är Eriks bil ganska fin. Men den saknar ju AC och andra saker.


Nu svamlar jag iväg igen och tappar tråden.


Inger kom hem och till slut blev det kväll och sängen, då hade redan Gunnar kommit in och han ligger fortfarande kvar på sängen, min säng med Mirabell på Ingers säng.

Jag hade värk igår kväll så det blev både tabletter och Voltaren men somnade och har sovit gott och tungt.


Trög i morse med dusch och jag funderar på vad jag ska göra idag, solen skiner men det blåser nån sydvästvind ser det ut som.

12,5° här utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-16 10:30:11

Temperatur: 13,4 °C
Lufttryck: 1008,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från WNW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 11,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 193,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
10:27
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
10:18
Lufttryck - Max:
1007,0 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1000,6 hPa
Klockan:
09:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:16
Sol upp: 06:05
Sol ned: 19:02
Skymning: 19:50
Dagsljus: 14:34 tim:min
Dag längd: 12:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:17
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Jag hade fel, Väst Nord Väst blåser det enligt stationens mätare


Så här ser himlen ut

 


och i trädgården, snart dags att ta fram vinterdäcken till bilen.

   







Av Jan Sandström - 15 september 2018 21:24

Nu har jag uppdaterat hemsidan med norgeresan. Har lagt till några videosnuttar och lagt till lite text och en bild.


Tidigare idag så regnade det en hel del men vid lunch höll det upp, då tog jag en promenad ned på stan och hem efter Hissjövägen.

 

Det blev en sväng idag med och när jag kom hem blev det macka och kaffe ute på altanen, där blev jag sittande mest hela eftermiddan och fick Gunnar i mitt knä.


Nu har jag suttit och grejat med bilder och filmer, inget ras i Norge vad jag vet men nust nu har kameran slocknat.

De har i alla fall dragit ned från rött till gul varning såg jag.


Nu är det MiB 2 på TV3

Snart kommer Inger så då blir det en stor mugg kaffe.

Av Jan Sandström - 15 september 2018 10:31

Lördag den 15/9


Igår gjorde jag inte mycket, satt med kaffe och korsord, satt med resesidan och gjorde i ordning video. Lade upp några på Youtube som sedan länkades till resesidan.


Hade tänkt ut och gå men det blev liksom inte av. Jag håller på att bli lat, igen.

Anders kom förbi, sedan kom Inger hem och efter att vi ätit middag skjutsade jag iväg Anders som skulle på bröllop.


Satt mer med bilder och video under kvällen samtidigt som jag sneglade på bergen i Norge och film på TV.

 

Det var MiB (Men in Black) som sändes, en film jag inte behöver titta så koncentrerat på.


Det har skett ett större ras och det var det jag skrev om först, sedan något mindre men "det stora" har inte kommit ännu men de har fortfarande RÖD varning där i området.


Gick isäng med ljudboken och har sovit riktigt gott även om jag delat säng med Gunnar.


I morse regnade det och tidvis riktigt ordentligt, 3,3 uppmätta mm i min väderstation.

Men nu skiner solen igen och idag funderar jag på vad jag ska göra.

Inger jobbar i helgen och cyklar väl snart iväg till sina tanter. Jag kanske skulle ta en promenad i det nu fina vädret där jag har +12,3° just nu i skuggan.

Väderstationen visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-15 10:45:11

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 1001,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 12,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,9 mm
Året: 193,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,5 °C
Klockan:
10:35
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
16:46
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
05:27
Lufttryck - Max:
1006,4 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1007,5 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1000,6 hPa
Klockan:
09:47
Lufttryck - Min:
1004,6 hPa
Klockan:
07:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:13
Sol upp: 06:02
Sol ned: 19:05
Skymning: 19:53
Dagsljus: 14:40 tim:min
Dag längd: 13:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:58
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så här ser himmel och jord ut och nu ska jag till köket och göra kaffe.

   

 

Av Jan Sandström - 14 september 2018 10:07

Fredag den 14/9


Igår rasade det från Mannen i Norge. Det var ett skapligt stort ras som skedde så vad jag förstått har trycket minskat men än är det röd fara och avstängt där och ingen kan eller får gå in i området.

Allt från den direktsända presskonferensen de just avslutat 10:09

Här är länken till en video på raset.

Idag är det då klart väder så man kan se berget i direktsändningen som bilden är från, 10:15 tog jag skärmdumpen.

 

Och min bild från den 25/8 2018

 

Jag fotade lite för långt åt höger tror jag.


I övrigt igår hände inte så mycket, jag hade ont, har fortfarande ont i höger peknfinger och främst den yttersta leden som är svullen och sned.


Peter, Anna och Emil kom förbi just som Inger cyklade till jobbet och jag tänkte ut och gå.

Så det blev kaffe istället och så såg jag och Emil ett par Nicke Nyfiken medan han åt sin hamburgare.

Senare skulle Emil till frissan för första gången, jag undrar hur det gick.

När Emil åkt skulle jag klä på mig men tappade skohornet, det föll ned från klädhyllan som en giljotin på min högra lilltå.

Då sa jag   

Såg tidigare att sulan åter igen höll på att släppa, men inte där jag tidigare limmat så jag rengjorde och skulle limma.

När jag stack hål på tuben, för att öppna den så var det övertryck så limmet välde ut över händerna.

Det är ett jäkla lim att få bort men jag tvättade händerna med aceton och T-röd, sedan tvål och vatten och det mesta försvann.

Lyckades limma skon och tog på mig mina andra gamla skor och gick ut.

Mirabell gick också ut och hon fick vara ute den dryga timme jag var på min runda.

 

Vädret var fint och jag lyssnade nu på

 

Mårtenssons senaste bok om Antikhandlare Homan.


Vädret var fint även om det blåste en del men det var mest på förmiddan.


Hemma satt jag ute och fikade innan jag gick inigen för att gå igenom foton och videos från vår Norgeresa.

Det blev några videosnuttar som jag lade upp på Youtube och bäddade in i resesidan.

Maria kom förbi och undrade om nästa helg och födelsedagsfika för hon fyller ju åt på Torsdag.

På måndag fyller lillkillen år, 36 år blir Tomas, han ringde och vi pratade i en kvart, förvånansvärt länge för att vara jag.

Men det har blivit längre samtal sedan jag blev farfar.

De är på väg upp till morföräldrarna i Söderhamn igen för nu ska de än en gång renoveras i deras lägenhet, nu är det stambyte på gång och nu har den blivit fin, El är bytt, fönster är bytt och nu vatten och avlopp.

Fattas bara att de byter till en större hiss så att barnvagnen går in utan att plocka isär den. Men då tappar samtidigt huset sin charm.


Anders ringde också och han kommer förbi i eftermiddag så igår hade jag kontakt med alla 5 barnen. Erik pratade jag via messenger och i textform om en begagnad laptop till mor.


Jag följde med raset i Norge, spännande att titta på en bergssida och vänta på att det ska rasa, nu är de väl inne på fjärde eller femte säsongen, en riktigt lång serie har det blivit.

Fast jag stirrar ju inte på bilden hela tiden, ibland tittar jat upp på min TV.

 


Under 12 minuter per km igår, gick jag verkligen så fort, jag tror den mätat fel för så snabbt gick jag väl inte.

Det blir ju under 3 minuter per 250 meter och jag brukar hålla 3½ ungefär alltså 14 eller snarare 15 minuter per km.

Men jag stannade inte av någonstans så det kan ha inverkat.


Idag får jag se om det blir promenad men troligen tar jag en sväng nu när vädret är fint.

Paketen hinner jag inte få före helgen men jag väntar nog med att hämta tills alla kommit.

Det är ju 7 kartonger från zooplus och tre från BYGGmax, fast det ska ju vara hemkörning på dem men det brukar sällan fungera idag.


Jag kanske skulle ta och koppla släpvagnen och åka till BYGGmax och köpa virke, behöver ju en hel del 45*70 till vintertaket över husvagnen.

Gå ut på nätet och köpa nya däck till stugans gräsklippare, drivhjulen har blivit helt släta såg jag så då finns det risk att inger får vattenplaning om gräset är blött, eljest är det väl dålig drivning med blanka däck.


Fullt upp idag alltså när solen skiner och det ser fint ut där ute, 14,4° just nu i skuggan, men i morse hade vi bara -1,8°

Det ÄR höst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-14 10:45:11

Temperatur: 15,7 °C
Lufttryck: 1005,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från S,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 15,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,6 mm
Året: 189,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
15:19
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
05:27
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1007,5 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
23:11
Lufttryck - Min:
1004,6 hPa
Klockan:
07:23
Lufttryck - Min:
994,7 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:10
Sol upp: 05:59
Sol ned: 19:09
Skymning: 19:57
Dagsljus: 14:47 tim:min
Dag längd: 13:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:33
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut så här

 

och på marknivå

 

 

Av Jan Sandström - 13 september 2018 22:32

I eftermiddag rasade den del enligt VG.


Här är från när vi körde förbi där.

Av Jan Sandström - 13 september 2018 10:26

Nu har det börjat röra på sig igen och de har direktsändning från berget där vi körde förbi för 2½ vecka sedan.
Synd bara att det är så mycket moln idag.
     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards