jans

Alla inlägg den 23 januari 2019

Av Jan Sandström - 23 januari 2019 08:57

Onsdag den 23/1


Igår gick jag först, eller jag åt först frukost och bloggade innan jag klädde på mig och gick ut till Eriks bil.

Där plockade jag bort tändstiften och hattarna med sladdar som jag tog in och rengjorde/avfettade.

Tändstiften blästrade jag elektroderna på innan jag skruvade tillbaks allt och startade.

Jag trodde att den skulle gå igång men den gjorde bara nästan det.

Nu återstår att kolla bränslet och bränslefiltret. Kanske skulle jag ha gjort ett kompressioneprov när jag hade loss tändstiften men då måste vi vara två. Jag tror inte jag kan skruva fast mätaren så det får bli när Erik är här.


Sedan åkte vi till biblioteket och hämtade några böcker

 

innan  vi åkte upp till Mariedal där vi skulle träffa Emil med föräldrar.

Först gick vi igenom butiken där Barnens Hus låg, nu säljer de begagnet där och jag hittade en liten sten som jag tipsade Maria om.

Det är en liten bit Rosenkvarts, bara 42 kg och kostade 3600:-

 


Skickade bilderna till Maria men fick inget svar om hon ville ha den så vi nöjde oss bara med leksaker till Emil och andra barnbarn.

   

Det stor den mindra TV där för endast 250:- som jag blev smått intresserad av men gick vidare.

Senare vid kassan när Inger betalade stod TVn där, men det var kvinnan bakom som köpte den.

Hade jag kollat mer på den kanske jag skulle ha köpt den för alla möjliga anslutningar fanns baktil så det var bara en koll om upplösningen jag skulle ha gjort.

Men den hade nog inte full HD. Nu skulle hennes 6-åriga dotter få den och det är hon värd.


Vi åkte en trappa ned till Café Victoria där jag fick min räkmacka, men nu har de blivit dyra och 98:- är de nog inte värda.

Under räkorna är det mest bara grönsallad och en brödskiva.


Emil lekte med sin traktor han fick och klossbilen med kran ska vi ha i stugan till alla barnbarn.

   Efter att ha fikat gott lekte Emil, och jag med grejorna.

     


Ungdomarna åkte hem till sitt och vi åkte än en gång upp då vi skulle kolla på en klädhängare jag spanat in och som kanske skulle passa i gäststugan.

 

Men det blev inget köp, jag har en bild av en annan jag spanar efter, ska se om jag senare hittar en bild på en sådan jag vill ha.

Uppdaterat

Det är en sådan här jag tänkt mig fast i svart, men nu vet jag inte om den kommer att passa.

  Eller liknande.


Väl hemma lade jag mig på soffan en stund och lyssnade på ljudboken

 

Sedan började jag föra över lånade böcker till datorn där de får ligga tills vi lyssnat klart på dem.

Men jag hann inte så många innan vi åt lite mat och såg på 

På räls i stan, Omöjliga järnvägar

Intressant program som du kan se på Play med länken ovan.

Sedan såg vi på en actionfilm som sändes på TV 6.

Marauders heter den.

Sedan blev det sängen och jag har sovit mellan gångerna Gunnar velat gå ut.


Åtta steg jag upp efter att ha legat och dragit mig en stund.

Frukost och så har jag bläddrat igenom VK på datorn.


Idag blir det ljudböcker och göra i ordning dem, det kommer nog att ta stor del av dagen och jag ids nog inte gå ur någonting.


Det blir ju matinéfilm i eftermiddag.

Åh, en sån deckare
 

Åh, en sån deckare

6.9 IMDb1947, Komedi, USA, 87min - SVT1, Idag 15:15

En dödsdömd barnfotograf i San Quentin berättar historien om hur hans försök som privatdetektiv ledde till att han hamnade i fängelse när han hjälpte en charmig baronessa finna sin kidnappade morbror. Med Bob Hope.  

Den ska jag se men ställr även in inspelning på den för det kan ju dyka upp något annat.


Det är inte lika kallt idag, nästan blia ute med bara -13,4°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-23 09:30:09

Temperatur: -13,5 °C
Lufttryck: 1007,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,7 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
-12,4 °C
Klockan:
23:16
Temp - Min:
-15,1 °C
Klockan:
08:07
Temp - Min:
-24,2 °C
Klockan:
06:59
Lufttryck - Max:
1007,5 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,1 hPa
Klockan:
02:09
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:43
Sol upp: 08:44
Sol ned: 14:59
Skymning: 16:00
Dagsljus: 08:17 tim:min
Dag längd: 06:15 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 49s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:50
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder jag tog lite tidigare innan jag började skriva inlägget.

         


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards