jans

Direktlänk till inlägg 30 april 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 april 2019 09:30

Tisdag den 30/4 och valborgsmässoafton.


Det är ju i kväll man tänder eld på rishögar och en massa skräp.


MEN

     


För du som tänder brasan vill väl inte att dessa små

 

söta kottar ska bli grillade innan de ens

 

kommit ut i livet.

 

Tänk bara på vilken nytta dem gör nattetid när de sniffar runt och äter upp sniglar och andra skadesjur i din trädgård.


Men tänk även på

 

och alla andra djur som störs och skadas av ditt lilla nöje som bara kostar pengar och skadar miljön.

Fast nu för tiden är det väl ingen som har sådant en valborgsmässoafton då man njuter av våren och majbrasan som man flyttat på innan den tändes.

Eller allra helst byggdes upp här i vår innan kottar och alla andra djur intog den som ett fint boende.

Har jag skällt och gnällt tillräckligt så att du blivit förståndig. Då kan jag gå vidare.


Igår blev det ingen promenad och inte så mycket annat heller för den delen.

Jag putsade fönsterrutorna på bilen, spolade av grus från uppfarten och fortsatte hela trottoaren framför huset, staketet fick också en avspolning.

Sedan kaffe på altanen, någa tredje muggen blev det väl då Erik kom hojande på sin elcykel.

Där blev vi sittande ett par timmar minst och hade förtroligt samtal "män" emellan om bilar och sådant.

Erik går bara och väntar på sin Jimny och jag fick en länk till youtube.

Det ska bli intressant att se bilen när han fått den.


Efter att Erik cyklat hem var jag trött och somnade nog en stund där ute på altanen.

Inger kom hem då jag gått in och hon packade, jag laddade ljudböcker i hennes MP3-spelare och annat tekniskt.

Middag och vi såg två avsnitt på Vita Vidder eller Bröjt i Vei som det så fint heter där i Norge.

Serien finns på SVT-play.

Eljest är det väl mest TV-älgarna som det så vackert heter nu men jag ser på nätet där det sänds dygnet runt med vackra bilder från Ångermanälven som nu är isfri.

 

Klockan närmade sig 21 och jag skjutsade Inger till järnvägsstationen där hon skulle åka tåg till Jönköping.

Hon är snart framme för jag pratade tidigare, för en stund sedan med henne. Tyvärr sa hon att hon sovit över passagen i Stockholm som brukar vara trevlig att sitta och titta på. När det finns Norge   

 


Här hemma blev det sedan datorn och lite TV, slösåg på sidan om där de sände Tillbaka till Framtiden för sjuttielfte gången men kul ändå på vissa ställen.


Vi gick sent isäng jag och Gunnar och med öppet fönster sov vi gott.

Jag vet inte om han varit ut någonting inatt. Jag har då sovit.


Jag sov ända till åtta och liten stund till i sängen. Inger skickade ett SMS och jag skickade en bild tillbaks.

Gunnar och tomaterna har sovit på hennes säng.

 


Får titt som tätt larm om rörelser i mobilen och inspelade filmer, det är dem jag kan se men inte spara, däremot kan jag ju spara bilder från filmerna som sånt här. 

 


Idag ska jag prata med barnen och höra vad dem har för planer inför kvällen men de ska väl jobba allihopa.

Jag kan i så fall ta en promenad om det blir en fin kväll.

Dagen ska bli fin men imorgon kväll kommer sämre väder med nederbörd, vi behöver ordentligt med regn så det blir bra.

Nu simmade 4 älgar över men det är mycket annat som händer som bäver, utter och andra djur som fångas på film.


Jag får se vad det blir idag, lite småpyssel och borde dammsuga bilen också så att jag blir av med kattsand som legat utspilld i bilen hela vintern, eller vad det nu är för något.

Jobb finns och blir över.


Matinéfilm även idag, den igår såg jag ju inte men innehåller fina djurscener.

En sjöman i frack

SVT1, Idag 15:15 - 16:40

4.7 IMDb, 1942, Komedi, Sverige, 87min

Styrman Karlsson kommer till Stockholm och väl där tar en massa personer honom för en annan person och verkar känna honom - till hans stora förvåning.

Fint väder idag och nu skiner solen, 13,1° och det blåser svagt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-30 10:00:09

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 1016,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 64,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,4 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
11:18
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
01:47
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
04:38
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,3 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Min:
1018,9 hPa
Klockan:
22:52


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:13
Sol upp: 04:18
Sol ned: 20:56
Skymning: 22:03
Dagsljus: 18:50 tim:min
Dag längd: 16:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:49
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 14:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

   


Gunnar har varit runt och tittat till gården så att allt är bra, men han klagade på att jag måste fylla på dammen.

   

 

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards